شناسهٔ خبر: 63654 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کمک ۱۵۰۰ میلیارد ریالی به صندوق های رفاه دانشجویان

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ علاوه بر امکان استفاده از تسهیلات بانکی برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی، سهم رفاه دانشجویان از هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته شد.

کمک ۱۵۰۰ میلیارد ریالی به صندوق های رفاه دانشجویان

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ در تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در جدول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در بخش مصارف هدفمندی اعتباری معادل ۴ هزار میلیارد ریال برای موضوع «امور رفاهی دانشجویان» در نظر گرفته شده است.

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ همچون سال ۱۳۹۹ دانشگاه‌ها اجازه دارند با استفاده از تسهیلات بانکی به ساخت خوابگاه‌های متاهلی بپردازند.

بر اساس تبصره ۹ بند الف: «به دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری اجازه داده می‌شود با تصویب هیئت‌های امنای خود تا سقف عملکرد درآمد اختصاصی سال ۱۳۹۹ نسبت به اخذ تسهیلات از بانک‌ها از محل توثیق اموال در اختیار خود اقدام کنند و در جهت تکمیل طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای خود و با اولویت ساخت، خرید و تکمیل خوابگاه‌های متأهلین موضوع بند «پ» ماده ١٠٣ قانون برنامه ششم توسعه استفاده و نسبت به بازپرداخت اقساط از محل درآمد اختصاصی خود اقدام کنند.

صندوق‌های رفاه دانشجویان مکلفند نسبت به پیش بینی اعتبار لازم در فعالیت‌های خود به منظور پرداخت یارانه سود و کارمزد با اولویت تسهیلات مربوط احداث خوابگاه‌های متأهلین اقدام کنند.

دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و فناوری اعم از دولتی و غیر دولتی نیز می‌توانند با رعایت مفاد این بند، از تسهیلات بانکی برای خرید تجهیزات صرفاً تخصصی و به روزرسانی آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های خود استفاده کنند.

کمک یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی به صندوق‌های رفاه دانشجویی

بر اساس تبصره ۹ بند ب: ۱۰۰ درصد وجوه اداره شده پرداختی از محل بازپرداخت وام‌های شهریه دانشجویی از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۹ تا سقف یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به خزانه داری کل کشور واریز می‌شود.

وجوه مذکور به صندوق‌های رفاه دانشجویی به عنوان کمک جهت افزایش منابع مالی صندوق‌های مزبور اختصاص می‌یابد تا بر اساس اساسنامه مصوب، صرف پرداخت وام شهریه به دانشجویان و سایر پرداخت‌های رفاهی دانشجویی شود. اختصاص وجوهی از محل منابع این بند به صندوق رفاه دانشجویی مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی بلامانع است.

همچنین بر اساس تبصره ۹ بند ج: «مازاد هزینه تحصیلی دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور نسبت به اعتبارات مندرج در این قانون در قالب وام از طریق صندوق رفاه دانشجویان در اختیار این افراد قرار می‌گیرد. اقساط وام‌های مذکور پس از فراغت از تحصیل و اشتغال به کار افراد، پرداخت می‌شود. دانشجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی مزبور در اولویت دریافت وام هستند.

امکان تغییر کاربری برای فضاهای دانشگاه‌ها

در ادامه این تبصره آمده است: «به وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجازه داده می‌شود به منظور ساماندهی و بهینه سازی کاربری بخشی از املاک و فضاهای آموزشی، ورزشی و تربیتی خود و با رعایت ملاحظات آموزشی و تربیتی، نسبت به احداث، بازسازی و بهره برداری از آنها اقدام کند.

تغییر کاربری موضوع این بند به ترتیب به پیشنهاد شورای آموزش و پرورش استان و همچنین هیأت امنای هر دانشگاه و تصویب کمیسیون ماده ۵ قانون تأسیس شورایعالی شهرسازی و معماری ایران مصوب (۱۳۵۱) با اصلاحات و الحاقات بعدی صورت می‌گیرد و از پرداخت کلیه عوارض شامل تغییر کاربری، نقل و انتقال املاک، أخذ گواهی بهره برداری، احداث، تخریب، بازسازی و سایر عوارض شهرداری معاف است. پهنه‌های بزرگ از جمله پردیس‌های دانشگاهی مشمول مفاد این بند نمی‌شوند.

نظر شما