شناسهٔ خبر: 63663 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

آلیاژ ورق استیل

آلیاژ ورق استیل

یکی از پر مصرف ترین محصولات از زیرشاخه های استنلس استیل، ورق استیل می باشد. ورق استنلس استیل  به ورقی گفته می شود که پایه آن آهن است اما آلیاژهای دیگری نیز دارد و عنصرهای  دیگری نیز در آن ترکیب شده اند. این ورق کمتر از ۲ درصد آن کربن است. هر چه مقدار کربن بیشتر شود مقاومت و سختی آن نیز بیشتر می شود و شکل پذیری آن کمتر می شود. از ویژگی های قابل ملاحظه ورق استیل، می توان به مواردی مانند براقی، سطح صاف ، زیبایی و عدم زنگ زدگی در مرور زمان، اشاره کرد. ورق های استیل مقاومت مناسبی در دماهای بالا و پایین دارند به طوری که تا ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد می توان به آن ها حرارت داد.هنگام انتخاب ماده ای که باید در محیط های خورنده باشد، معمولا استنلس استیل انتخاب می شود. بسیاری از استیل های ضد زنگ آستنیتی دارای قابلیت جوشکاری و فرم دهی خوبی هستند.

عنصرهای  گوناگونی می توانند به ورق استیل اضافه شوند . مانند آلومینیوم، قلع، نیکل و تیتانیوم  و این ترکیب مواد موجب دسته بندی شدن ورق های استیل میشوند. برای استفاده های تزئینی، برخی از عنصرهای مهم شامل نقره، طلا و پلاتین به استیل اضافه می شوند.

ورق استیل به عنوان یکی از پرکاربردترین مقاطع زنگ نزن در آلیاژهای گوناگونی تواید می‌شود. انواع ورق استیل وجود دارد که هر کدام با فرمول شیمیایی و ویژگی های مربوط به خود تولید می‌شوند. این ورق‌ها بسته به نوع ویژگی های که دارند کاربردهای گوناگونی نیز در صنعت داشته. دسته بندی‌های گوناگونی نیز برای انواع ورق استیل تعریف شده است که هر کدام از این دسته بندی‌ها بسته به نوع کارکرد آن‌ها انجام می شود. ورق استیل معمولاً به دو صورت رول و شیت در بازار عرضه می شود که عموماً ساخت کشور های چین، تایوان ، آفریقای جنوبی هستند.

انواع گرید ورق استیل

بسته به نوع عنصرهای موجود در استیل، ورق های استیل ویژگی های مکانیکی و شکل پذیری متفاوتی خواهند داشت. هرچه میزان عنصر کربن بیشتر باشد سختی استیل بیشتر اما شکل پذیری آن کم تر می باشد. این ورق ها تحت استاندارد ASTM آمریکا تولید میشوند. ورق ها بر اساس آلیاژ ها تقسیم بندی میشوند. گرید های استیل شامل گروه های بسیار میباشد مانند : ورق استیل گروه 200 ، گروه 300 که پرمصرفترین استیل نیز میباشد. ورق استیل گروه 400 یا همان ورق استیل بگیر

ورق استیل سری 400 (استیل بگیر)

ورق استیل 410 بگیر

این استیل  به دلیل داشتن ویژگی مغناطیسی‌ به استیل بگیر شهرت دارد. میزان کروم در این استیل ها بیشتر از نوع نگیر و مقدار نیکل آن کمتر از آن‌ هاست. این سری استیل‌ها ارزان ‌تر از سری استیل نگیر می ‌باشد. در عین حال ورق استیل 410 در میان استیل‌های بگیر کمترین قیمت را دارد.

ورق استیل 420 بگیر

این ورق استیل  به علت پایداری فاز ماتنزیت دارای سختی پذیری و مقاومت به سایش مناسبی می ‌باشد. از این ورق استیل  برای ساخت قیچی، چاقو و مانند این ها استفاده می‌ شود. قیمت این نوع استیل بیشتر از استیل 410 بگیر می ‌باشد.

ورق استیل 430 بگیر

این نوع استیل از گران قیمت‌ ترین ورق های استیل ‌بگیر است. قابلیت عملیات حرارتی این ورق آن را مناسب برای کاربردهای گوناگون می‌ کند. بیشترین کاربرد ورق استیل 430  در ساخت بدنه لوازم خانگی می‌ باشد.

ورق استیل سری 300 (استیل نگیر)

ورق استیل 304 نگیر

این ورق استیل در بازار استیل با نام استیل نگیر یا استیل 18-8 شناخته می ‌شود. این آلیاژ در نوع 304L  که اصلاح شده آن است هم تولید می ‌شود. حرف L نشان دهنده میزان کم کربن  بودن این ورق است. کربن کمتر در این استیل آن را مناسب برای جوشکاری می‌ کند. در استیل های نگیر، ورق استیل 304 ارزانترین می ‌باشد.

ورق استیل 316 نگیر

این ورق استیل هم  عضو استیل های نگیر است. مانند استیل 304 این ورق هم در حالت کم کربن 316L تولید می ‌شود. این ورق استیل هم قابلیت جوشکاری مناسبی دارد. این نوع ورق گرانتر از استیل 304 می ‌باشد.

ورق استیل 321 نگیر

ورق استیل 321 نوع تیتانیوم دار استیل 304 می باشد. به علت داشتن تیتانیوم در ساختار این استیل  مقاومت به خوردگی  بهبود یافته است. این نوع ورق گران ‌تر از انواع ورق 304 و ورق 316 می ‌باشد. از استیل 321 برای ساخت قطعات با کاربرد در دمای بالا هم استفاده می شود.

ورق های استیل نسوز

ورق استیل 309 نسوز

این نوع ورق استیل به علت مقاومت به اکسیداسیون در دمای بالا به استیل نسوز شهرت دارند. مقاومت ورق استیل نسوز به اکسیداسیون تا دمای 1000 درجه می ‌باشد. ورق نسوز استیل در تمامی اندازه های قابل تامین می ‌باشد. گروه استیل های نسوز گران ‌تر از انواع دیگر می ‌باشد. ورق استیل 309 ارزان ‌تر از ورق 310 است. ورق 309 در حالت کم کربن هم تولید می‌شود که به استیل 309S معروف است.

ورق استیل 310 نسوز

عنصرهای نیکل و کروم در این نوع استیل بیشتر از استیل 309 می ‌باشد. به علت این ترکیب شیمیایی مقاومت حرارتی استیل 310 تا دمای 1100 درجه بهبود یافته است. ورق استیل 310 گرانتر از استیل 309 است. این ورق در نوع 310S هم تولید می‌شود که نوع کم کربن می ‌باشد.

شرکت بازرگانی استیل خانی  در زمینه واردات انواع ورق استیل در ضخامت، ابعاد گوناگون با دارا بودن کارشناسان و متخصصان ماهر و همراهی تیم مدیریتی مجرب آماده خدمت رسانی به صنایع مختلف می باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما