شناسهٔ خبر: 63717 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حداد عادل تاکید کرد؛ علوم انسانی در جامعه ما جزء تشریفات و حواشی است

رییس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: متاسفانه هنوز ارزش علوم انسانی در کشور ما خیلی جا نیافتاده است و علوم انسانی در جامعه ما جزء تشریفات و حواشی است و همه به دنبال مهندس و پزشک هستند.

علوم انسانی در جامعه ما جزء تشریفات و حواشی است

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ جلسه ۸۱۸ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

دستور کار این جلسه بررسی «جزئیات برنامه درسی رشته سیاست گذاری اجتماعی» در مقطع کارشناسی بود و با توجه به اینکه در جلسه گذشته عنوان رشته از طرف برخی از اعضای شورای تحول مناسب تشخیص داده نشد، لذا کارگروه موظف شد عنوان مناسب‌تری را به شورای تحول پیشنهاد دهد.

در ابتدای جلسه حداد عادل با اشاره مختصر به بحث‌های صورت گرفته در جلسه قبل در خصوص عنوان رشته سیاستگذاری اجتماعی، طی سخنانی گفت: اساتید این رشته نامه مفصلی تهیه کرده و به تفصیل در اهمیت و ضرورت رشته سیاستگذاری اجتماعی صحبت کردند.

وی ادامه داد: در این نامه اساتید متذکر شده‌اند؛ که رشته سیاست‌گذاری اجتماعی یک رشته جا افتاده بوده و در ۴۷۲۹ دانشگاه جهان در مقطع کارشناسی تدریس می‌شود و با جستجوی عبارت لیسانس سیاست‌گذاری اجتماعی ۱۳۶۰۰ نتیجه به دست می‌آید، که نشان از اهمیت این رشته در دنیا دارد.

حداد عادل با تاکید بر اهمیت این رشته اظهار داشت: تجربه چندین ساله بنده در نظام، انقلاب و حکومت نشان می‌دهد که در کشور ما دو ضعف بزرگ برخی مدیران سیاسی، نداشتن نگاه تخصصی اجتماعی و تخصص نداشتن در علم حقوق است.

رییس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ادامه داد: مطمئناً بدون این دو ابزار نمی‌شود جامعه را اداره کرد و مسئولین کشور باید توانمندی ادراک مسایل اجتماعی را داشته باشند و از متخصصین مربوطه در هر حوزه کمک بگیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اهمیت علم حقوق در شئون مختلف زندگی اضافه کرد: حقوق گرامر زندگی اجتماعی است، همانطور که گرامر در زبان حاکم است و درست و غلط بر اساس آن سنجیده می‌شود اهمیت آشنایی با حقوق در زندگی اجتماعی نیز به همین صورت است، و متاسفانه ضعف کار ما در جامعه فقدان حقوقدان‌های قوی در اداره حکومت و در اجتماع است.

حداد عادل با اشاره به اینکه برای اداره جامعه به متخصصین علوم انسانی نیاز داریم تصریح کرد: متاسفانه هنوز ارزش علوم انسانی در کشور ما خیلی جا نیافتاده است و علوم انسانی در جامعه ما جزء تشریفات و حواشی است و همه به دنبال مهندس و پزشک هستند، در حالیکه سر و کار داشتن با مردم متخصص علوم اجتماعی نیاز دارد.

وی در ادامه خطاب به برنامه‌ریزان این رشته خاطرنشان کرد: حتما اهتمام بیشتری در تالیف منابع داشته باشند و هرچه سریعتر کارشناسی ارشد و دکتری این رشته را راه‌اندازی کنند و خیلی از منابع را به دانشگاه‌ها به عنوان پایان نامه بدهند و این رشته را مهم و جدی بگیرند.

نظر شما