شناسهٔ خبر: 63835 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

از مجموعه راهنمای فلسفه بلک‌ول(۱)؛ ترجمه کتاب فلسفه تحلیلی منتشر شد

کتاب فلسفه تحلیلی تألیف جان سرل و برنارد ویلیامز با ترجمه محمد سعیدی‌مهر توسط نشر کتاب طه به تازگی منتشر و راهی بازار نشر شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ از مجموعه راهنمای فلسفه بلک‌ول (۱)، کتاب فلسفه تحلیلی تألیف جان سرل و برنارد ویلیامز با ترجمه محمد سعیدی‌مهر توسط نشر کتاب طه به تازگی منتشر و راهی بازار نشر شده است.

فلسفه تحلیلی با رویکردهای مختلفی معرفی می‌شود. بهترین رویکرد شاید این باشد که فلسفه تحلیلی را در قالب یک جریان فلسفی پویا براساس ویژگی‌های خاص تاریخی اش (زمان شکل گیری و شخصیت‌های فلسفی آغازگر، حلقات میانی و تحولات محتوایی و روش شناختی و…) تعریف کنیم.

جریانی که با فیلسوفانی همچون فرگه، راسل، مور و ویتگنشتاین در اواخر سده نوزدهم و اوایل سده بیستم آغاز شده، مراحلی را پشت سر نهاده و امروزه روح حاکم بر بسیاری از شاخه‌های تازه استقلال یافته، همچون متافیزیک، معرفت شناسی، فلسفه ذهن، فلسفه منطق، فلسفه دین و… است.

کتاب حاضر حاوی ترجمه دو مقاله است که هر یک از منظری خاص به معرفت کلی فلسفه تحلیلی (با تأکید بر برخی شاخه‌های آن) پرداخته اند. مقاله نخست از جان سرل و مقاله دوم از ویلیامز است که به نوعی مکمل مقاله سرل است.

فهرست:

مقدمه مترجم

فلسفه معاصر در ایالات متحده / ‏‬ جان سرل

۱. فلسفه تحلیلی

۲. رد این دو تفکیک و رد مبناگرایی

۳. برخی پیشرفتهای اخیر

۴. ارزیابی کلی

فهرست منابع

فلسفه معاصر از نگاهی دیگر / ‏‬ برنارد ویلیامز

هویت فلسفه تحلیلی

فرااخلاق

نظریه اخلاقی

اخلاق، سیاست و فلسفه تحلیلی

واژه نامه

نمایه

کتاب راهنمای فلسفه بلک‌ول (۱) کتاب فلسفه تحلیلی تألیف جان سرل و برنارد ویلیامز با ترجمه محمد سعیدی‌مهر استاد دانشگاه تربیت مدرس توسط نشر کتاب طه به تازگی در ۱۰۸ صفحه به بهای ۲۰ هزار تومان منتشر و راهی بازار نشر شده است.

نظر شما