شناسهٔ خبر: 63890 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سیاووشان برگزار می کند: سطوح و جایگاه های نشانه در تفکر رولان بارت

نشست سطوح و جایگاه های نشانه در تفکر رولان بارت با سخنرانی حسام نقره چی به همت موسسه سیاووشان برگزار می شود.

به گزارش فرهنگ امروز؛ نشست سطوح و جایگاه های نشانه در تفکر رولان بارت با سخنرانی حسام نقره چی به همت موسسه سیاووشان پنج شنبه ۱۱ دی از ساعت ۱۷ تا ۱۹ برگزار می شود. نقره چی مترجم و پژوهشگر نظریه ادبی و معرفت شناسی علوم انسانی و مدرس سابق نظریه ادبی در دانشگاه سوربون نوول است.

رولان بارت خیلی زود از تعابیر «نشانه» و «نشانه‌شناسی» برای توصیف کار فکریش استفاده می‌کند و تا پایان به نوعی به آن وفادار می‌ماند. اما آن‌چیزی که «نشانه» نامیده می‌شود، شیوۀ تحلیل آن و نسبتی که بارت بین سوژه و نشانه برقرار می‌کند، در طول این مسیر تغییرات بسیاری می‌کند. از طرف دیگر بارت از آن دسته متفکرانی است که به شکل جدی به تبعات شکلیِ نتایج مطالعاتش می‌اندیشد و آن را در کارش وارد می‌کند. در نتیجه شکل نوشتاری آثار بارت هربار با توجه به دست‌آوردهای مطالعاتش در مورد نظام‌های نشانه‌ای تغییر می‌کند. 
یکی از جنبه‌های مهم این تلاش‌ها در بازاندیشی مسئلۀ دکارتی جدایی معقول و محسوس در سطح نوشتار متجلی می‌شود، جدایی‌ای که حتی امروز هم در شکل نوشتار دانشگاهی در علوم انسانی یکی از ضروریات پذیرفته شده است. در این بررسی خواهیم کوشید تا با تکیه بر تغییر سطح و معنای نشانه در کار بارت، مسئلۀ شکل در نوشتار متاخر او را بررسی کنیم.

نظر شما