شناسهٔ خبر: 63891 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«نیمه تاریک نابغه» منتشر شد: روایتی از تاریخ سینما در کنار روایت زندگی هیچکاک

آلفرد هیچکاک در زمان حیاتش چندان اهل بازگویی و روایت زندگی شخصی خود نبود و دونالد اسپوتو پس از مرگ این هنرمند دست به نگارش کتاب «نیمه تاریک نابغه» و زندگی‌نامه این هنرمند زد.

روایتی از تاریخ سینما در کنار روایت زندگی هیچکاک

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دونالد اسپوتو را بیشتر به جهت نوشتن زندگی‌نامه اشخاص معروف چون تنسی ویلیامز، لورنس اولیویه، مارلین دیتریش، اینگرید برگمن و آدری هپبور می‌شناسند. همچنین این نویسنده نگارش بیوگرافی‌ و زندگی‌نامه آلفرد هیچکاک، یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌سازان و مهمترین هنرمندان تاریخ سینما را در کارنامه خود دارد که اخیرا با ترجمه محسن امیری از سوی بنیاد سینمای فارابی منتشر شده است.
 
طبق گفته اسپوتو، هیچکاک در زمان حیاتش چندان اهل بازگویی و روایت زندگی شخصی خود نبود و نویسنده پس از مرگ این هنرمند با استفاده از اسناد ملی، بایگانی‌های خانوادگی و ایالتی، پرونده‌های موجود وهمچنین گفت‌وگو با افراد مختلف دست به نگارش کتاب «نیمه تاریک نابغه» زندگی‌نامه این هنرمند زد.
 
این کتاب، داستان زندگی آلفرد هیچکاک است و در آن اطلاعاتی از ماجرای ساخت فیلم‌های او روایت می‌شود. دونالد اسپوتو هر مرحله از زندگی طولانی و درخشان هیچکاک را به تصویر کشیده است. او نبوغ بی نظیر و عجیب این هنرمند را از دوران کودکی بررسی کرده و در دوران طلایی دنبال می‌کند و از زندگی حرفه‌ای هیچکاک در آمریکا به عنوان یکی از بزرگترین کارگردانان تاریخ فیلم سازی نوشته است. در کنار همه این موارد این کتاب نوعی روایت تاریخی از سینما نیز هست و عکس‌هایی از هیچکاک، خانواده، دوستان و آثار او را در برمی‌گیرد.
 

 
«نیمه تاریک نابغه» 16 بخش را شامل شده و از مارس 1979 و مراسم اهدای هفتمین جایزه «دستاورد یک عمر فعالیت هنری» توسط بنیاد فیلم آمریکا آغاز می‌شود؛ نویسنده از سال‌ 1918 شروع  به روایت زندگی این هنرمند می‌کند و در نهایت نیز به 1979 و زندگی هیچکاک پس از این مراسم بازمی‌گردد.
 
در قسمتی از کتاب می‌خوانیم:
«هیچ شکی نیست که هیچکاک علاقه فراوانی به تصویر کردن وحشتناک‌ترین و هول انگیزترین افعال بشری در قابلی جذاب و فراموش نشدنی داشت؛ و چه چیز برای مخاطب جذاب‌تر و گیراتر از روایت جنایت است؟ در این هم تردیدی نیست که نفس جنایت برای هیچکاک زیبا و خواستنی بود. سرتاسر زندگی هیچکاک را بگردید خواهید دید که با ارادتی عجیب به این روش آدم‌کشی داشت. خفه کردن! » (صفحه 453)
 
بنیاد سینمایی فارابی کتاب «نیمه تاریک نابغه: زندگی‌نامه آلفرد هیچکاک» اثر دونالد اسپوتو و ترجمه محسن امیری را 808 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 75000 تومان منتشر کرده است.

نظر شما