شناسهٔ خبر: 63939 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

طرح «پدید» در آیین پایانی جایزه جلال معرفی شد

طرح پدید (پژوهشی در آثار داستانی منتشر شده در سال ۹۸) در آیین پایانی سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد معرفی شد.

طرح «پدید» در آیین پایانی جایزه جلال معرفی شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ طرح پدید(پژوهشی در آثار داستانی منتشر شده در سال ۹۸) در دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران با همکاری ۱۳نویسنده و منتقد سرشناس ادبی و کارشناسان گروه ادبیات داستانی طراحی و اجرا شد.

در این طرح، ۴۱۶ اثر منتشرشده، شامل ۱۲۲ مجموعه داستان و ۲۹۴ رمانِ تیراژ بالاتر از ۵۰۰ نسخه بررسی شد که براساس آن تعداد نویسندگان جوان نسبت به نویسندگان نسل‌های پیشین غلبه دارد و داستان‌های نویسندگان زن با سرعت بیشتری در حال چاپ شدن است.

بررسی‌های انجام‌شده نشان داد که نویسندگان، بیش از هر موضوعی در جامعه‌ امروز ما، به مسائل اجتماعی و اقتصادی توجه ویژه‌ای نشان داده‌اند و داستان‌نویسان به مسائل و موضوعات پیرامونی نظیر اتفاقات صورت گرفته در خاورمیانه و تأثیرش در کشور نیز توجه نشان داده‌اند.

نکته جالب توجه طرح این است که کارشناسان از منظر محل وقوع داستان‌های بررسی شده، آن‌ها را تفکیک کرده‌اند.
تتبع در کتاب‌ها، این مطلب را تصدیق کرده‌است که با وجود مشکلات عدیده اجتماعی، همچنان تعداد داستان‌های با پایان خوش در بین آثار وجود دارد.
 
دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی، درصدد است نتایج کامل و بررسی‌های انجام‌شده توسط کارشناسان زبده ادبی را در وقت مقتضی در اختیار مدیران و تصمیم‌گیران فرهنگی و نیز، مطبوعات و رسانه‌ها جمعی قرار دهد.

نظر شما