شناسهٔ خبر: 63950 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گزارشی از معضل امتحانات مجازی؛ بازار داغ «چند می گیری جای من امتحان بدی»

با شروع امتحانات میان ترم در دانشگاه ها،کسب و کار تقلبهای مجازی و همیاران تقلب بار دیگر رونق گرفته و به نظر می رسد وزارت علوم باید برای امتحانات پایان ترم تدابیری بیاندیشد.

بازار داغ «چند می گیری جای من امتحان بدی»

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ ترم گذشته بود که آگهی‌های «همیار تقلب» و کمک برای حضور در امتحانات آنلاین به لیست مشاغل عجیب اضافه شد، به این صورت که دانشجو برای امتحان مجازی خود، دانشجوی دیگری را استخدام و به او در ازای رساندن تقلب، دستمزد می‌داد؛ در این شیوه یا فرد همیار مبلغ را تعیین می‌کرد و یا دانشجو در ابتدا، عنوان درس را مطرح و هزینه آن را هم اعلام می‌کرد و در ادامه، مکالمات در فضای خصوصی میان دو طرف انجام می‌گرفت.

پس از آنکه موضوع تقلب‌های مجازی در فضای رسانه‌ای مطرح و چندین گزارش در خصوص آن نیز منتشر شد، وزارت علوم نسبت به آن واکنش نشان داد. وزیر علوم، با تأکید بر اینکه دانشجویان حتی به شوخی هم درگیر تقلب نشوند و تقلب امتحانی را بیان نکنند، گفت: تقلب در امتحانات پایان ترم جزئی از تقلب علمی محسوب می‌شود و با متخلفان برخورد خواهیم کرد و البته به صراحت اعلام کرد با پلیس فتا و مجموعه‌های مرتبط هماهنگی شده و در قالب قانون مبارزه با تقلب با خاطیان برخورد خواهد شد.

امیدواری وزیر علوم برای شوخی بودن تقلب‌های مجازی!

غلامی این را هم گفته بود که این سیستم‌ها شناسایی و معرفی شده‌اند و ما امیدواریم یک شوخی بوده باشد و گر نه گردانندگان این شبکه‌ها به دردسر خواهند افتاد. افرادی که در فضای مجازی آگهی بدهند که همیار امتحان هستند، به پلیس فتا معرفی می‌شوند.

پلیس فتا هشدار داد / ‏با‬ متخلفان در فضای مجازی برخورد می‌شود

در همین راستا پلیس فتا نسبت به افرادی که به جای فرد دیگر در امتحانات مجازی شرکت می‌کنند، هشدار داد. رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتای ناجا اعلام کرد که این موضوع یک تخلف آموزشی است و برابر آئین نامه دانشگاه و مقررات وزارت علوم با متخلفان برخورد خواهد شد. رجبی همچنین درباره افرادی که اقدام به درج آگهی شرکت در آزمون به جای فردی دیگر کنند نیز گفته بود که چنین اقدامی تخلف آشکار است و قطعاً پلیس با آن برخورد خواهد کرد.

فضا برای تقلب در امتحانات بسته نشد

هرچند دانشگاه‌ها با تاکید وزارت علوم راهکارهای متعددی را برای حفظ امنیت امتحانات مجازی به کار گرفتند اما باز هم فضا تا حدودی برای تقلب بسته نشد. از طرفی دیگر این راهکارها با اعتراض برخی دانشجویان رو به رو شد. راهکارها به این صورت بود که امکان برگشت به سوالات قبلی در آزمون مجازی برای دانشجو وجود نداشت، زمان آزمون محدود بود، در سوالات چند گزینه‌ای، چینش گزینه‌ها برای دانشجویان تغییر می‌کرد و نمونه‌های دیگر…

در این بین موضوعی که بیش از همه دانشجویان را کلافه کرده بود، قطعی اینترنت در حین امتحان بود و یا اینکه صفحه مورد نظر به یکباره رفرش می‌شد و دانشجو را از صفحه امتحان خارج می‌کرد و در نهایت مردودی دانشجو را رقم می‌زد.

ترم جدید کرونایی و زمزمه‌های دوباره تقلب در امتحانات میان ترم

حال که ترم جدید کرونایی دانشجویان در جریان بوده و امتحانات میان ترم در حال برگزاری است، باز هم زمزمه‌های تقلب در فضای مجازی شنیده می‌شود و همیاران امتحان در فضای مجازی بیدار شده‌اند و در گعده ها و گروه‌های غیررسمی دانشجویی، برای مشارکت اعلام آمادگی می‌کنند. البته وزارت علوم سعی کرده با توصیه‌هایی به دانشگاه‌ها اثربخشی تقلب‌های مجازی را کم کند به طوری که تاکید کرده دانشگاه‌ها در ترم جدید به ارزیابی مستمر دانشجویان بیش از قبل توجه داشته باشند و صرفاً به نمره امتحان در پایان ترم اکتفا نکنند.

برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه علم و صنعت نیز در پی یافتن راه حل‌های مناسبی برای امتحانات مجازی در ترم جدید هستند تا به گفته مسئولان این دانشگاه هم عدالت رعایت شود و از طرفی دیگر بیشترین شباهت را به امتحان حضوری داشته باشد.

به جای تو امتحان می‌دهم، نمره بالا با کمترین زمان!

یکی از این گروه‌ها در فضای مجازی چندین هزار عضو دارد و همه نوع تعاملی صورت می‌گیرد؛ از سفارش کارهای تحقیقاتی، تایپ، مقاله، ترجمه تا اعلام آمادگی برای پاسخ به سوالات امتحانی! پیام‌های تبلیغاتی هم به این شکل است؛ «انجام آزمون سایت نهاد، کلیه دروس عمومی و معارف، میانگین نمره بالا و تحویل کمترین زمان»، یا مثلاً دانشجویی پیغام می‌گذارد «هر کسی در درس دینامیک مسلط هست بیاد پی وی امتحان دارم ۲۰۰ هزار تومن میدم هرکسی خواست بیاد پی وی»، دانشجوی دیگری درخواست خود را این‌طور مطرح می‌کند «سلام کسی آزمون میان ترم فیزیولوژی مباحث سلول قلب و تنفس میده؟ هزینه شم تا ۳۰ تومنم باشه میدم حتماً خبر بدید»

وقتی همیاران تقلب، کلاهبردار از آب در می آیند

البته‬ هستند افرادی که پس از واریز پول متوجه می‌شوند، از آنها کلاهبرداری شده و قرار نیست کسی به جای آنها امتحان دهد، در این شرایط تنها اقدامی که می‌توانند انجام دهند این است که در همان گروه آیدی فرد را اعلام می‌کنند و می‌گویند فردی با چنین آیدی از او کلاهبرداری کرده است. هرچند با سرچ در گروه، دیگر همچین آیدی وجود ندارد و حذف شده است!

نکته‬ قابل‬ توجه دیگر اینکه شنیده‌ها حاکی از آن است که حتی برخی اساتید به ازای گرفتن مبلغی در رساندن تقلب به دانشجو کمک می‌کنند. با این حال همیشه هم بحث پول در میان نیست و برخی دانشجویان ترم بالایی از سر مرام و معرفت به دانشجویان در امتحانات کمک می‌کنند که این نیز در نوع خودش جالب است!

تدابیر وزارت علوم و دانشگاه‌ها در ترم جدید چیست؟

مسئولان دانشگاه‌ها ترم گذشته را یک ترم ویژه توصیف می‌کردند و حتی برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه تهران تاکید کرد که نگاه مدارا گونه‌ای به دانشجویان داشتند و حتی به اساتید تاکید کرده بودند در برگزاری آزمون‌ها و تدوین و طراحی سوالات امتحانات پایان ترم هم ملاحظات ویژه ای داشته باشند؛ حال که دانشگاه‌ها تجربه یک ترم کرونایی را پشت سر گذاشته‌اند، باید دید که در ترم پیش رو چه تدابیری را برای امتحانات لحاظ خواهند کرد. آیا باز هم نگاه مدارا را در پیش خواهند گرفت و یا سیاست‌های خاصی را برای برگزاری یک امتحان با کیفیت اجرایی خواهند کرد.

ترم گذشته اعلام نشد که بالاخره با چه تعداد از صفحات مجازی که تقلب علمی را ترویج می‌دهند، برخورد شده و وزارت علوم هم گزارشی در این خصوص اعلام نکرد. این انتظار می‌رود که با توجه به مجازی بودن دوباره امتحانات، برای حفظ «امنیت» و «عدالت» و «استانداردهای آموزشی» راهکارهای مناسب‌تری برای امتحانات دانشجویان در نظر گرفته شود. چرا که با توجه به شرایط موجود و مشاهدات خبرنگار مهر در فضای مجازی، همچنان تقلب در امتحانات مجازی مثل آب خوردن انجام می‌شود و راهکارهای به کار گرفته شده، بازدارنده نیست…

نظر شما