شناسهٔ خبر: 63961 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

استاد بولت و پیچ و مهره صنایع پتروشیمی

استاد بولت و پیچ و مهره صنایع پتروشیمی

صنایع نفت و پتروشیمی جزو صنایع سنگین می باشد که بخش وسیعی از صنعت، تولیدات و ماشین آلات صنعتی را بصورت مستقیم و غیر مستقیم درگیر کرده است. بسیاری از تولیدات صنعتی مانند انواع شیر آلات صنعتی، انواع لوله ها و فلنج ها، انواع کنتور ها، سنسور ها و تجهیزات برقی و مکانیکی در تجهیزات صنایع نفت و پتروشیمی بکار گرفته می شوند. پیچ و مهره های صنعتی نیز در شکل ها گرید های مختلف دارای کاربری های عمده ای در صنایع نفت و پتروشیمی هستند.

از انواع پیچ و مهره های شش گوش و آلن گرفته تا استاد بولت ها که بعنوان پر کاربرد ترین نوع اتصالات در اتصال لوله ها و فلنج ها محسوب می شوند در صنایع نفت و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به وسعت کاربری از پیچ و مهره ها در سایت های مختلف صنایع پتروشیمی از اتصالات دکل های حفاری گرفته تا کارخانجات پالایشک از این رو با توجه به حساسیت کاربری و استاندارد های مورد نیازی که در تولید و استفاده از پیچ و مهره های صنایع پتروشیمی صورت می پذیرد در اغلب موارد خرید از وندور ها و با استاندارد های تست های دقیقی از پیچ و مهره های تولیدی صورت می پذیرد. در زیر به معرفی استاندارد ها و انواع پیچ و مهره های مصرفی صنایع نفت و پتروشیمی می پردازیم.

استاد بولت ها

یکی از پر کاربرد ترین نوع پیچ و اتصالات در صنایع نفت و پتروشیمی استاد بولت ها هستند. استاد بولت ها شبیه به پیچ های تمام رزوه بوده و به شکل یک میله بدون گل و دنده شده در طول می باشند اما استاندارد ها متریال های بسیار پیچیده تر و متسحکم تری نسبت به پیچ های متری که در کاربر های ساده در گرید های آهنی استفاده می شوند دارند. استاد بولت ها در گرید های مختلف فولادی و استنلس استیل تولید و مورد استفاده قرار می گیرند. استاندارد ابعادی بکار گرفته شده در تولید استاد بولت ها استاندارد ASTM A193 می باشد و این امر بدان معناست که طبق استاندارد استاد بولت ها می بایست با دنده های اینچی آمریکایی تولید شوند. هر چند که بنا به درخواست بازار نمونه هایی از استاد بولت های میلیمتری نیز در صنایع بکار گرفته می شونددر زیر به معرفی پر کاربرد ترین گرید های استاد بولت می پردازیم.

  1. استاد بولت فولادی گرید B7 که در واقع پر کاربرد ترین گرید فولادی استاد بولت می باشد که برای کاربری در اتصالات فلنج ها و شیر آلات صنعتی تا دمای نزدیک به 450 درجه سانتی گراد نیز کاربرد دارد. تنسایل کششی مناسب بکار رفته در تولید B7 کاربری آن در صنایع را بسیار گسترده کرده است.
  2. استاد بولت گرید B16 فولادی که از نظر مشخصات مکانیکی تنسایل دارای خواص برابری با استاد بولت B7 می باشد با این تفاوت که در دماهای بالای 450 درجه سانتی گراد نیز مقاومت مکانیکی خود را حفظ می کند و از این رو در کاربری های فوق گرم مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. استاد بولت استنلس استیل گرید B8 که در واقع از مفتول های استنلس استیل گرید 304 تولید شده و مقاومت محیطی بالایی در برابر زنگ زدگی ناشی از تماس آب و رطوبت دارد. تنسایل مقاومت کششی استاد بولت گرید B8 حدود 700 نیوتن بر میلیمتر مربع است.
  4. استاد بولت استنلس استیل گرید B8M که از مفتول های استنلس استیل گرید 316 تولید شده است و دارای مقاومت کششی برابری با گرید 304 است. تفاوت اصلی این استاد بولت با گرید B8 دارا بودن درصد کمی از عنصر فلزی مولیبدنیوم است که در برابر کلرید ها مقاومت بالایی را بوجود آورده و در محیط های مغناطیسی نیز عکس العملی ندارد.
  5. استاد بولت گرید L7 که این گرد از فولاد اساسا برای کاربری در محیط های فوق سرد تا دمای زیر -24 درجه طراحی شده است.

استاد بولت های مورد استفاد در صنایع نفت و پتروشیمی در صورتیکه از گرید های فولادی تولید شده باشند نیاز به آبکاری سطحی کروم برای جلوگیری از زنگ زدگی در تماس با آب و رطوبت هستند. این فرایند در طی آبکاری گالوانیزه سرد، گرم و گاهی داکرومات صورت می پذیرد. لازم به ذکر است علاوه بر استاد بولت ها از انواع پیچ و مهره های شش گوش بالاخص در گرید های بالا در اتصالات صنایع پتروشیمی استفاده می شود. پیچ خشکه گرید 8.8 پر مصرف ترین گرید پیچ های شش گوش در اتصالات شیر آلات صنعتی محسوب می شود

برچسب‌ها:

نظر شما