شناسهٔ خبر: 64096 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

افزایش بودجه دانشگاه ها و بودجه پژوهشی در کمیسیون تلفیق

نماینده کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ آخرین تغییرات بودجه آموزش عالی و دانشگاه ها را در لایحه ۱۴۰۰ تشریح کرد.

افزایش بودجه دانشگاه ها و بودجه پژوهشی در کمیسیون تلفیق

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مهدی اسماعیلی در گفتگویی درباره اصلاحات صورت گرفته در بودجه دانشگاه‌ها و آموزش عالی در کمیسیون تلفیق مجلس توضیح داد و گفت: تمام تلاش ما در کمیسیون تلفیق این بوده که به نوعی نظام آموزش عالی و آموزش و پرورش را به عنوان یک دغدغه اصلی تبدیل کنیم و ظرفیت‌های این دو حوزه را به رخ همه بکشیم و بگوییم نجات کشور در گروی این است که نظام آموزشی کشور تقویت شود.

نماینده کمیسیون آموزش مجلس در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ افزود: در کمیسیون تلفیق ما در آیتم‌های مختلف، مشکلات را مطرح کردیم و پیشنهادات وزارت علوم، وزارت بهداشت و رؤسای دانشگاه‌ها در راستای اصلاح بودجه مورد بررسی قرار گرفت. کمیسیون آموزش مجلس نیز برای رفع دغدغه‌ها در لایحه ۱۴۰۰ پیش قدم بوده است.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه با توجه به محدودیت اعتبارات امکان اجابت همه درخواست‌ها وجود ندارد، خاطرنشان کرد: البته تا حدودی توانسته‌ایم به برخی تقاضاها جامه عمل بپوشانیم؛ از جمله اینکه از این پس به دانشگاه‌ها اجازه داده شود، زمین‌ها و املاک مازاد بر نیازشان را در راستای افزایش درآمد دانشگاه تغییر کاربری دهند و یا تهاتر کنند و یا به فروش برسانند.

وی همچنین از تغییر بودجه پژوهشی در کمیسیون تلفیق خبر داد و گفت: در این خصوص نگرانی‌هایی وجود داشت که خوشبختانه به منظور حمایت از مقوله پژوهش در کشور، کمیسیون تلفیق رقم‌های قابل توجهی را در این حوزه در نظر گرفت.

نماینده کمیسیون آموزش مجلس در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ تصریح کرد: در جلسات کمیسیون تلفیق، بحث یکسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های وزارت علوم و بهداشت مطرح شد که رأی اولیه را کسب نکرد. علت عدم توافق اعضا این است که به دلیل محدودیت در منابع، ممکن است برخی طرح‌ها برای تلفیقی‌ها در اولویت نباشد.

اسماعیلی ضمن بیان این مطلب که در راستای انگیزه بخشی به اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها به دنبال راهکار دیگر و ساز و کار جدیدی برای محقق شدن یکسان سازی هستیم، افزود: هر بندی از بودجه به یک ساز و کاری نیاز دارد و لازم است یک همراهی صورت گیرد؛ موضوعات مختلف با همراهی دیوان، مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان برنامه و بودجه ریاست جمهوری به رأی گذاشته می‌شود لذا گاهی اگر یک بندی رأی لازم را کسب نکند، سازمان برنامه یک مدل جایگزین ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: در خصوص بحث یکسازی حقوق اعضای هیأت علمی، سازمان برنامه قول‌های مساعدی داده و ما امیدواریم با همراهی سازمان بتوانیم یکسان سازی را با ساز و کار جدیدی به تصویب برسانیم.

نماینده کمیسیون آموزش مجلس در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ با اشاره به اینکه ارقام بودجه آموزش عالی و دانشگاه‌ها در کمیسیون تلفیق افزایش یافته است، گفت: در برخی موارد نیز ساز و کارهای جدیدی را برای جبران کسری بودجه در نظر گرفته‌ایم تا خلاءهای موجود را برطرف کنیم و سقف درآمدی را افزایش دهیم. همکاران ما در حال تدوین و تکمیل جداول مورد نظر و تغییرات بودجه‌ای هستند و وقتی این جداول آماده شود، تغییرات اعمال شده مشخص خواهد شد.

نظر شما