شناسهٔ خبر: 64106 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «روش‌ها و فنون نمایه‌سازی و چکیده‌نویسی» نقد و بررسی می‌شود

نشست نقد و بررسی کتاب «روش‌ها و فنون نمایه‌سازی و چکیده‌نویسی» روز چهارشنبه هشتم بهمن به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

کتاب «روش‌ها و فنون نمایه‌سازی و چکیده‌نویسی» نقد و بررسی می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست نقد و بررسی کتاب روش‌ها و فنون نمایه‌سازی و چکیده‌نویسی روز چهارشنبه ۸ بهمن پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.
 
سخنران این‌نشست محسن زین‌العابدینی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و فرشید دانش عضو هیأت علمی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری هستند. دبیر نشست هم عبدالرضا نوروزی چاکلی عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد است.
 
کتاب «روش‌ها و فنون نمایه‌سازی و چکیده‌نویسی» تألیف هادی هراتی و اعظم صنعت‌جو توسط سازمان سمت در سال ۱۳۹۸ در ۳۱۶ صفحه به بهای ۲۷ هزار تومان منتشر شده است.
 
در معرفی این اثر آمده است: «حجم عظیم اطلاعاتِ به سرعت منتشرشده در قالب محمل‌های اطلاعاتی متنوع و دسترس‌پذیر به شیوه‌های گوناگون، مستلزم بهره‌گیری از اصول و استفاده از شیوه‌های سازماندهی‌ای است که در راستای تسهیل بازیابی اطلاعات پاسخگوی تغییرات محیط اطلاعاتی کنونی باشد.
 
در کتاب حاضر، سعی شده به منظور فراهم آوردن منبعی روزآمد و جامع برای استادان، پژوهشگران، دانشجویان، نمایه‌سازان و کتابداران در حوزه «نمایه‌سازی» و «چکیده‌نویسی»، مباحث این دو حوزه که از مهم‌ترین فعالیت‌های سازماندهی و بازنمایی اطلاعات‌اند تحلیل و بررسی شوند.
 
به این‌ترتیب، پس از تشریح کلیات مرتبط با نمایه و نمایه‌سازی، به اثرگذاری فناوری بر نمایه و مباحث مرتبط نظیر نمایه‌سازی ماشینی، نرم‌افزارهای نمایه‌سازی، نمایه‌سازی در محیط وب، نمایه‌سازی مردمی و ابزارهای نوین مانند هستی‌شناسی‌ها و همچنین چکیده‌نویسی و انواع چکیده از جنبه‌های مختلف پرداخته شده است.»
 
نشست یادشده چهارشنبه ۸ بهمن از ساعت ۱۶ تا ۱۸ برپا می‌شود و علاقه‌مندان برای شرکت در این نشست می‌توانند به پیوند ttps:// lms.samt.ac.ir/mod/bigbluebuttonbn/view.php?id=۵۵ وارد شوند.

نظر شما