شناسهٔ خبر: 64111 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تنوعی به عرض و طول تاریخ فلسفه/ نگاهی به مهم‌ترین آثار آنتونی کنی

  

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از اعتماد؛ سر آنتونی جان پاتریک کنی، فیلسوف تحلیلی انگلیسی در شاخه‌های مختلف مطالعات فلسفی سررشته دارد، از فلسفه ذهن و فلسفه باستان و فلسفه قرون وسطا تا فلسفه اخلاق و فلسفه ویتگنشتاین. نگاهی به فهرست بیش از ۴۰ کتابی که نوشته، نشان‌دهنده تنوع و گستردگی علایق اوست. قطعا پرداختن و معرفی همه این آثار در این مختصر نمی‌گنجد. در ادامه صرفا برخی از مهم‌ترین نوشته‌های او به ترتیب تاریخی معرفی خواهد شد.

کنش، عاطفه و اراده (۱۹۶۳): کنی در این کتاب در پی طرح فلسفه ذهن خود است. او با محوریت دادن به عاطفه و اراده در این کتاب می‌کوشد نقش عوامل مهمی همچون کنش، اراده، تجربه، احساسات، امیال، لذات، حالات، حکم‌ها و... را با توجه به علم‌النفس و فلسفه ذهن جدید مشخص کند.

پنج طریق: براهین قدیس توماس آکویناس برای اثبات وجود خدا(۱۹۶۹): او در این اثر نو توماس‌گرایی تحلیلی را به اوج رساند و با روش‌های فلسفه تحلیلی نقاط ضعف و قوت براهین پنجگانه توماس را بررسی کرد.

اختیار و مسوولیت (۱۹۷۸): در این کتاب در ادامه طرح فلسفه ذهن خود در پی بحث از اختیار و اراده آزاد به دفاع از مسوولیت و نقش آن در مسائل اخلاقی و حقوقی می‌پردازد. بحث جبر و اختیار یکی از مهم ترین و چالش برانگیزترین مباحث در تاریخ فلسفه است.

خدای فلاسفه (۱۹۷۹): در این اثر در مقام یک فیلسوف تحلیلی به بحث درباره مفهوم فلسفی خدا و سوال از انسجام درونی و عدم تناقض آن می‌پردازد. فیلسوفان در آثار خود کوشیده اند از منظری عقلانی درباره خدا بحث کنند.

مابعدالطبیعه ذهن (۱۹۸۹): در این اثر با تکیه بر سیر تاریخی مفاهیم فلسفه ذهن در پی اصلاح و تعدیل و بهبود کتاب مفهوم ذهن اثر رایل است. در آستانه سده بیستم ‌برخی متفکران تصور می کردند که می‌توانند بحث درباره ذهن را بدون توجه به مباحث مابعدالطبیعی پی بگیرند.کنی در این کتاب مبادی مابعدالطبیعی بحث از ذهن را آشکار می کند.

زندگی مطلوب از نگاه ارسطو (۱۹۹۳): در این کتاب مهم‌ترین آرای کنی درباره اخلاق ارسطویی نوشته شده است. همچنین به بحث درباره اصالت آثار اخلاقی ارسطو و رابطه آنها با هم پرداخته شده است. ارسطو در دو کتاب مهم اخلاق کبیر و اخلاق نیکوماخوس به بحث از زندگی خوب و سعادتمند می‌پردازد.

وجود از نگاه آکویناس (۲۰۰۲): در این کتاب با تحلیل مفاهیم وجود از ارسطو و فلاسفه اسلامی و گوناگونی مفاهیم دال بر وجود در آثار آکویناس به تبیین و نقد هستی‌شناسی آکویناس می‌پردازد. این کتاب از حیث بررسی تاثیر فلسفه اسلامی در سیر تفکر در جهان غرب اهمیتی اساسی دارد.

تاریخ فلسفه غرب (۲۰۰۷-۲۰۰۴): مروری کلی و عمومی بر تاریخ فلسفه غرب از دوره باستان تا پست مدرنیسم در ۴ جلد. جلد اول این کتاب تاریخ ظهور فلسفه در یونان باستان را مورد بحث قرار می دهد. در جلد دوم به تداوم فلسفه در سده‌های میانه اختصاص دارد. جلد سوم به برآمدن فلسفه در دوران جدید می پردازد. کنی در جلد چهارم مهم‌ترین مباحث در فلسفه جدید و معاصر غرب را مورد بحث قرار می دهد.

روشنگری (۲۰۱۷): کنی در این کتاب مختصر و مفید علاوه بر سیر تاریخی جنبش روشنگری به میراث و پیامدهای جنبش روشنگری در عصر حاضر پرداخته است. میراث روشنگری در روزگار ما از جنبه‌های مختلف مورد بحث قرار گرفته است،‌برخی از ناکامی آن و شماری از ناتمامی آن سخن می گویند. 

نظر شما