شناسهٔ خبر: 64210 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معرفی اتصالات جوشی و فشار قوی

اتصالات از قطعات بسیار مهم و کاربردی هستند که در تمام لوله کشی‌های صنعتی در انواع مختلف استفاده می شوند. برای استفاده از کاربرد اصلی لوله‌ها که انتقال سیالات و مواد از نقطه‌ای به نقطه دیگر خواهد بود، استفاده از اتصالات و شیرآلات صنعتی لازم است. به نوعی می‌توان گفت که لوله‌ها بدون استفاده از اتصالات معنا پیدا نمی کنند و کاربرد خاصی ندارند. تنها یک استوانه توخالی در ابعاد و اندازه‌های مختلف هستند که کارایی خاصی نخواهند داشت. بنابراین می‌توان در این لحظه اهمیت استفاده از اتصالات و شیرآلات صنعتی را متوجه شد.

اتصالات صنعتی همانطور که از نامش مشخص است برای متصل کردن لوله‌ها و شیرآلات به یکدیگر استفاده می شود و می‌توان آن را در انواع مختلفی با توجه به کاربرد مورد نظرتان خریداری و استفاده کنید. جهت کاربردهای مختلف و استفاده در پروژه‌های لوله کشی صنعتی در انواع مختلف، اتصالات را در سه نوع اتصالات جوشی، فشار قوی و فلنج تولید کرده و استفاده می‌کنند. در این قسمت قصد داریم در مورد دو نوع از کاربردی‌ترین اتصالات و ویژگی‌های آنها صحبت کنیم تا در هنگام خرید اتصالات، اطلاعات لازم و کافی در مورد آنها داشته باشید.

آشنایی با اتصالات جوشی و کاربرد آن

از متداول‌ترین و محبوب‌ترین اتصالات، می‌توان به اتصالات جوشی اشاره کرد که در اکثر پروژه‌های صنعتی از آن استفاده می‌شود. اتصالات جوشی برای متصل کردن لوله‌ها و انواع شیرآلات استفاده می‌شوند. اتصالات جوشی به عنوان رابط بین دو لوله استفاده شده و از کاربردهای مهم این نوع اتصالات می‌توان به تغییر جریان مسیر سیالات از یک شاخه به شاخه دیگر اشاره کرد. اتصالات جوشی را می‌توان با استفاده از جوش دادن به انواع لوله‌ها در  ابعاد مختلف(متناسب با سایز یکدیگر) متصل کرد. از جمله انواع اتصالات جوشی می‌توان به درپوش، چهار راهی، سه راهی،تبدیل و زانویی اشاره کرد.

هر کدام از این اتصالات برای کاربرد خاصی و در یک شرایط خاصی استفاده می‌شوند ولی هدف از تمام این اتصالات متصل کردن لوله‌ها و قطعات صنعتی به یکدیگر است. کاربرد اصلی انواع اتصالات را می‌توان در انشعاب گیری، تغییر سایز، تغییر جهت، مسدود کردن مسیر، تقسیم و ترمیم لوله‌ها خلاصه کرد. زمانی که در مسیر لوله کشی، یکی از لوله‌ها دچار مشکل شده باشد، به راحتی توسط یکی از اتصالات می‌توان قسمت آسیب دیده را ترمیم کرد.

تولید کنندگان جهت ساخت انواع اتصالات، در مرحله اول لوله‌ها به صورت طولی برش می‌دهند. در مرحله بعد به این منظور که اتصالات را در طراحی و شکل مورد نظر خود بسازند و از آنها استفاده کنند، آنها را در قالب‌های مشخصی قرار می‌دهند. بعد از شکل‌گیری لوله ها را در اندازه‌های مختلف برش می‌دهند و در نهایت با استفاده از عملیات حرارتی شکل آن را ثابت می‌کنند.

آشنایی با اتصالات فشار قوی و کاربرد آن

یکی دیگر از اتصالات پرکاربرد نوع فشار قوی آن است. اتصالات فشار قوی در صنایع مختلفی استفاده شده و با توجه به دوام و مقاومت بالایی که دارند، در بسیاری از پروژه‌های لوله کشی از آنها استفاده خواهد شد. از این نوع اتصالات به منظور جا به جا کردن مواد در صنایع مختلف مانند صنعت نفت و گاز، پتروشیمی، پلاستیک، صنعت غذایی و دارویی استفاده می‌شوند. به این دلیل که در هنگام استفاده از این نوع اتصالات مواد با فشار بالایی حرکت می‌کنند، باعث داغ شدن آنها و به نوعی بالاتر رفتن حرارتشان می‌شود. به همین دلیل لازم است که در این مواقع از اتصالات فشار قوی در انواع مختلفی استفاده شود.

اتصالات فشار قوی به طور کلی به دو نوع دنده‌ای و جوشی تقسیم بندی می‌شوند ولیکن می‌توان آنها را از لحاظ درجه سختی، کلاس فشار، کاربرد و عملکرد به دسته‌های مختلف دیگری تقسیم بندی کرد. برای خرید انواع اتصالات در کاربردهای مختلف می‌توانید از طریق سایت پتروسا اقدام کنید. شرکت پتروسا، وارد کننده تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی بوده و انواع تجهیزات صنعتی را با کیفیت عالی و قیمت مناسب برای مشتریان تامین می‌کند. شما می‌توانید با خیال راحت بابت کیفیت تجهیزات صنعتی، محصول مورد نظر خود را در اندازه‌های مختلف از طریق پتروسا تهیه کنید.

برای معرفی این اتصالات می‌توان گفت که سه راهی جهت انشعاب گرفتن از لوله استفاده می شود. بوشن برای اتصال دو لوله کاربرد داشته و زانو جهت تغییر جهت لوله‌ها کارایی دارد. درپوش به نوعی در مواقعی که لازم باشد برای مسدود کردن لوله‌ها استفاده می‌شود و در نهایت می‌توان به مهره ماسور اشاره کرد که برای متصل کردن انواع لوله به اتصالات از آن استفاده خواهد شد. این محتوا از شبکه اطلاع رسانی دانا برگرفته شده است.

نظر شما