شناسهٔ خبر: 64213 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اپلیکیشنی که داستان‌های شفاهی آفریقا را بازگو می‌کند

بزرگترین شرکت نرم‌افزاری کشور غنا تمام این داستان‌های شفاهی را جمع‌آوری کرده و در اپلیکیشنی به صورت داستان‌های صوتی آنها را در اختیار تمام کشورهای قاره سیاه قرار داده است.

اپلیکیشنی که داستان‌های شفاهی آفریقا را بازگو می‌کند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  کشورهای آفریقایی و به طور کل قاره آفریقا بیشتر بر اساس سنت‌های محلی به داستان‌های شفاهی و به نوعی سینه به سینه مشهور شده است و اکثر قبایلی که در این قاره زندگی می‌کنند داستان‌های قدیمی و باستانی خاص خودشان را دارند. حتی در مدارس بسیاری از کشورهای قاره سیاه نیز برای آموزش نسل جوان‌تر از این داستان‌های شفاهی استفاده می‌شود.
 
حالا بزرگترین شرکت نرم‌افزاری کشور غنا تمام این داستان‌های شفاهی را جمع‌آوری کرده و در اپلیکیشنی به صورت داستان‌های صوتی آنها را در اختیار تمام کشورهای قاره سیاه قرار داده است. شرکت هرمان چینری‌هس (Chinery-Hesse) اپلیکیشن سافت‌ترایپ یا قصه قبایل را تهیه کرده است و به صورت صوتی قصه ناگفته آفریقا را بازگو می‌کند.
 
شرکت غنایی گفته است این اپلیکیشن با نام تجاری طنین آفریقایی (Afrikan Echoes) قصد دارد بسیاری از داستان‌های قدیمی و شفاهی قاره آفریقا را برای تمام مردم جهان بازگو کند. در حال حاضر این نرم‌افزار به صورت پیش‌فرض 50 داستان گفته نشده قبایل آفریقایی را به زبان‌های یوروبا، سواحیلی و زبان امهری منتشر کرده است.
 
زبان اَمهَری یکی از زبان‌های سامی اتیوپیایی، زیرگروه خانواده زبان‌های سامی از زبان‌های آفروآسیایی است که زبان مادری مردم امهارا در منطقهٔ مرکزی شمال اتیوپی و زبان میانجی سایر مردم ساکن در روستاها و شهرهای بزرگ این کشور است. زبان یوروبایی نیز یکی از قدیمی‌ترین گویش‌ها در کشور نیجریه محسوب می‌شود. بیشتر مردم غرب قاره آفریقا نیز به زبان سواحیلی صحبت می‌کنند.
 
شرکت سازنده این اپلیکیشن گفته است این نرم‌افزار به صورت اوپن‌سورس طراحی شده است و قابلیت اضافه شدن داستان‌های شفاهی بیشتری را دارد. شرکت غنایی هزینه دانلود هر داستان را یک دلار تعیین کرده است. البته به نظر می‌رسد شرکت مذکور برای تهیه داستان‌ها به گوینده‌های آن هزینه‌ای نیز پرداخت می‌کند.
 
شرکت چینری هس در گفت‌وگو با خبرنگار سی‌ان‌ان می‌گوید ما امیدواریم با استفاده از این نرم‌افزار بتوانیم قصه‌های قاره آفریقا را به گوش مردمان دیگر کشورهای جهان برسانیم. به گفته بانک جهانی تقریبا 6درصد از بزرگسالان آفریقای سیاه باسواد هستند.  
 
آفریقای سیاه یا زیرصحرایی اصطلاحی است که برای مناطق جنوب صحرای بزرگ آفریقا به‌کار می‌رود. مرز صحرای بزرگ با مناطق سرسبزتر اصطلاحاً «ساحل صحرا» نامیده می‌شود و آفریقای سیاه در جنوب این «ساحل صحرایی» قرار گرفته‌ است. منطقه صحرایی شمال این نوار مرزگونه، شمال آفریقا نام دارد.

نظر شما