شناسهٔ خبر: 64402 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

احسان حنیف مطرح کرد؛ «نظریه‌ها و مانیفست‌های معماری معاصر» مجموعه‌ای از متون مهم معماری

احسان حنیف گفت: کتاب «نظریه‌ها و مانیفست‌های معماری معاصر» یک مجموعه گلچین‌شده‌ از متن‌های مهم معماری و تا حدودی شهرسازی است؛ اولین متنی که در کتاب است به سال ۱۹۵۵ نگاشته شده و آثاری تا سال ۲۰۰۵ در برمی‌گیرد.


«نظریه‌ها و مانیفست‌های معماری معاصر» مجموعه‌ای از متون مهم معماری

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ احسان حنیف مترجم در گفت‌وگویی  در خصوص کتاب «نظریه‌ها و مانیفست‌های معماری معاصر» اظهار کرد: این کتاب یک مجموعه گلچین شده‌ از متن‌های مهم معماری و تا حدودی شهرسازی است؛ اولین متنی که در کتاب است به سال ۱۹۵۵ نگاشته شده و آثاری تا سال ۲۰۰۵در برمی‌گیرد.
 
وی افزود: یعنی آثار موجود در این اثر، مربوط به متونی در یک بازه ۵۰ ساله است که در این بازه زمانی گرایش‌های پست مدرنی بیشتر به چشم می‌خورد ولی می‌توان در چهارچوب عصر معاصر آن را تعریف کرد. جمع‌آوری متون این کتاب نیز بر عهده چارلز و جنکز بوده است. جنکز خود از نظریه پردازان مهم معماری است و به ویژه در حوزه پست مدرنیسم و پست مدرن فعالیت کرده است.
 
این مترجم همچنین تصریح کرد: جنکز علاوه بر معماری در زمینه‌های دیگر نیز شناخته شده است. به عنوان نمونه ابتدا ادبیات انگلیسی خوانده و سپس سراغ معماری آمده است. از این نظر  «نظریه‌ها و مانیفست‌های معماری معاصر» می‌تواند حائزه اهمینت باشد که نظریه‌پرداز مهمی برخی از متون معماری ۵۰ سال اخیر را گردآوری و انتخاب کرده است.

او در ادامه بیان کرد: جیمز تقسیم بندی در این اثر انجام داده است که براساس مجموعه نظریه‌هایی است که او در حوزه پست‌مدرن به ویژه معماری ارائه کرده است پست مدرن، پست‌مدرن اکولوژیک، سنتی، نو مدرن و پارادایم پیچیدگی.
 
احسان حنیف در پایان گفت: تقریبا سیر تاریخی نسبی نیز در این اثر دیده می‌شود. به واقع در دسته بندی پارادایم پیچیدگی نظریه‌هایی به چشم می‌خورد که متاخرتر و تازه‌تر بوده و اخیرا ارائه شدند و به اوضاع امروز ما نزدیک‌تر هستند.
 
انتشارات کتاب فکر نو کتاب «نظریه‌ها و مانیفست‌های معماری معاصر» اثر چارلز جنکز و کارل کروپف را با ترجمه احسان حنیف در 1000 نسخه، 475 صفحه و با قیمت 48000 تومان منتشر شده است.

نظر شما