شناسهٔ خبر: 64440 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دو کتاب جدید در حوزه تاریخ پزشکی منتشر شد

دو کتاب جدید در حوزه تاریخ پزشکی با عناوین «پزشکی در تمدن اسلامی» و «رساله قرابادین سمرقندی» توسط انتشارات نگارستان اندیشه منتشر شد.

دو کتاب جدید در حوزه تاریخ پزشکی منتشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ همزمان با چاپ دوم کتاب «تاریخ جنون» توسط انتشارات پژوهشکده تاریخ اسلام، دو کتاب دیگر با عناوین «پزشکی در تمدن اسلامی» و «رساله قرابادین سمرقندی» که هر دو آثار به ترتیب اثر پروفسور دونالد کمپبل و پروفسور مارتین لوی و نوری الخالدی است، با ترجمه قربان بهزادیان‌نژاد توسط انتشارات نگارستان اندیشه به بازار نشر آمد.

کتاب «پزشکی در تمدن اسلامی» و تاثیر آن بر اروپای قرون وسطی نوشته پروفسور دونالد کمپبل درباره منشا شکل گیری و رشد پزشکی عربی _ اسلامی در میان عرب‌گراهای غرب است.

موضوع کتاب سیری کوتاه در فرایند مبادلات علمی از طریق ترجمه است. نویسنده که خود مسئولیت نظامی داشته و نقش جنگ و دین در قرون وسطی را به خوبی مطالعه کرده در نتیجه گیری اش می نویسد: جنگ و دین در این دوره توجه انسان های بزرگ را به خود معطوف ساخته است، در حالی که در میان رهبران بزرگ و گذشته مه آلوده شخصیت های بزرگی را می توانیم ببینیم که از نقاب شب و خرقه راهب به ما نگاه می کنند و راه را نشانمان می دهند.

کتاب دیگر از این مترجم « رساله قرابادین سمرقندی» است که در باب داروهای سنتی وخواص آنهاست. این کتاب که حاصل تحقق و پژوهش پروفسور مارتین لوی و نوری الخالدی و بخشی از تلاشی است تا نقیصه مطالعه محدود در دوره میانه پیرامون داروشناسی (فارماکولوژی) عربی را جبران کند.

در بخش نخست این کتاب، دانسته های طب قدیم، داروها خواص آنها و کاربردشان ارائه شده و در بخش دوم، کاربرد امروزین داروهای پیشین، که حتی استعمال آنها از رساله قرابادین کندی هم بسیار قدیمی تر است همراه با ریشه شناسی نام های عربی گیاهان دارویی بحث شده است.

برای تدوین این کتاب، پژوهشگران اثر، مهم ترین آثار علمی اسلامی ۳۰۰ سال گذشته و هزاران نسخه فهرست نشده در شاخه‌های مختلف پزشکی در مراکز آرشیوی از مورولو (در ایتالیا) تا هندوستان را مورد بررسی و استفاده قرار داده اند. همچنین در یک پژوهش میدانی با فروشندگان دارو در بازارهای طب سنتی در کشورهای عربی - آفریقایی گفتگو کرده و چند ماه را در بیمارستان قاهره درباره چگونگی انجام معالجات با روش طب سنتی گذرانده اند.

قربان بهزادیان‌نژاد از مترجمان پر کار سالهای اخیر حوزه کتابهای پزشکی است که پیش از این بیش از ۱۵ عنوان کتاب دیگر تاکنون از وی تالیف، ترجمه‌ و منتشر شده است. 

نظر شما