شناسهٔ خبر: 64488 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چری کارکرده یا ام‌وی‌ام صفر؟

چری تیگو ۵ از ورودی‌های سال ۹۵ به ایران است. این خودرو که به دنبال موفقیت برخی کراس‌اوورهای شهری چینی در بازار ایران مانند ام‌وی‌ام X22 و X33 به ایران وارد شد. در همان ابتدای عرضه، به دلیل طراحی جذاب و البته بدنه بزرگتر بسیار مورد توجه قرار گرفت.

چری تیگو ۵ در سال ۹۶ تحت فیس‌لیفت قرار گرفت و مدیران خودرو نیز بلافاصله پس از آن، به دنبال استقبال عمومی از این خودرو، اقدام به واردات این نسخه فیس‌لیفت نمود. چری تیگو ۵ در سال ۹۷ نیز تحت فیس‌لیفتی مجدد قرار گرفت که ظاهر آن را به‌روزتر و جذاب‌تر نمود. این فیس لیفت‌ها عمدتا طراحی بدنه و کابین تیگو ۵ را متحول می‌کردند و برخی امکانات رفاهی را به آن اضافه می‌نمودند. اما در مشخصات فنی خودرو تغییراتی ایجاد نمی‌شد.

توانایی‌های چری تیگو ۵

اما همین تغییرات گویا مجوزی بودند تا چری تیگو ۵ نیز همگام با دیگر هم‌کلاسان اروپایی و کره‌ای‌اش روند اوج‌گیری نجومی قیمت را در پیش بگیرد. به همین ترتیب تیگو ۵ نیز که روزگاری به عنوان خودرویی به‌روز و در توان خرید قشر متوسط قرار می‌گرفت، حالا به آرزوها می‌پیوست. لذا توجهات به نسخه‌های کارکرده آن مانند چری تیگو ۵‌ های پیش از فیس‌لیفت اول و دوم جلب شد. به‌خصوص که این نمونه‌ها مشکلات تعمیرات و تامین قطعات را به دلیل حضور مدل‌های مشابه بعدی کمتر به دنبال داشتند.

در این بین، از کمپانی پرفروش و معتبر چری نمونه‌های صفر و ارزان‌قیمت‌تری هم در بازار دیده می‌شود. نمونه‌هایی مانند کراس‌اوورهای کوچک X22 از ام‌وی‌ام که عموما با نمونه‌های کارکرده و قدیمی چری تیگو ۵ (مدل‌های پیش از فیس لیفت اول) هم‌قیمت هستند. نتیجه اینکه، خریدار در جواب سوال «با ۴۰۰ میلیون چه ماشینی بخرم؟» دچار تردید بین یک نمونه صفر و یک نمونه کارکرده و البته مشابه از یک کمپانی می‌شود. ممکن است در این مواقع، بسیاری به چنین خریداری پیشنهاد کنند که «چری دست دوم بخر». اما چرا؟ ارزش خرید این دو با چه معیاری مشخص می‌شود؟

چری تیگو ۵ مدل سال ۹۵، از یک موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۲ لیتری استفاده می‌کند در کنار جعبه دنده‌ CVT. این موتور قادر به تولید ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۱۸۲ نیوتن‌متر گشتاور است و می‌تواند جثه ۱.۵ تنی تیگو پنج، ۵ ساله را در طول ۱۲.۵ ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر در ساعت برساند. گویا با کشش مناسب و بازده قابل قبولی مواجه نیستیم. این بازده البته از اطلاعات ثبت شده در کاتالوگ به دست می‌آید. اجرای چری تیگو ۵ پس از پنج سال در عمل ممکن است، متفاوت باشد.

ضعف‌های ام‌وی‌ام

در مقابل ام‌وی‌ام X22 از یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ استفاده می‌کند با سقف قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۳۲ نیوتن‌متر. این قدرت را یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌کند. مدیران خودرو اعلام کرده که ام‌وی‌ام X22 با وزن ۱.۲ تن قادر است صفر تا صد کیلومتر را در ۱۲.۵ ثانیه طی کند (منبع : جدول مشخصات فنی سایت دیوار). هرچند باید گفت تجربه کاربران رقمی کمتر از ۱۵ ثانیه را نشان نمی‌دهد. گویا اوضاع از قبل هم بدتر شد. حالا با موتوری ضعیف‌تر مواجه هستیم.

با کمی دقت در نظر خودروسازان و البته رانندگان خودروهای چینی در می‌یابیم که کشش نامناسب موتور و ضعف آن در خودروهای چینی، یک معضل معمول و قدیمی است و به ندرت می‌توان از چنگال آن رها شد. تا جایی که گفته می‌شود حتی در مواردی که روی کاغذ موتور بازده خوبی دارد، در عمل بسیار ضعیف‌تر ظاهر می‌شود. بنابراین در مواردی مانند ام‌وی‌ام  X22 که با شرایط چندان مناسبی حتی روی کاغذ هم روبرو هستیم باید تعلل بیشتری برای انتخاب داشت. در واقع، ام‌وی‌ام X22 را نمی‌توان خودرویی مناسب سفر و جاده دانست چرا که قطعا در سربالایی‌های نه‌چندان تیز نیز جا می‌ماند. اما چری تیگو ۵، با وجود ضعف نسبی عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهد. بنابراین متوجه می‌شویم که چرا برخی کارشناسان خرید یک نمونه کارکرده و سلامت آن را به خرید ام‌وی‌ام X22 صفر ترجیح می‌دهند.

برچسب‌ها:

نظر شما