شناسهٔ خبر: 64496 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فلسفه‌ ریاضیات ابن سینا مورد بررسی قرار می گیرد

هشتمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ بوعلی سینا ۲۵ فروردین به «فلسفه‌ ریاضیات ابن سینا» اختصاص دارد.

فلسفه‌ ریاضیات ابن سینا مورد بررسی قرار می گیرد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ ابن سینا هیچ اثر مستقلی درباره‌ی فلسفه ریاضیات نداشته است؛ اما به‌طور پراکنده در آثار مختلف خود درباره بسیاری از مسائل اصلی فلسفه ریاضیات بحث کرده است.

ابن سینا به‌طور مستقیم درباره هستی‌شناسی اشیاء ریاضی اظهار نظر کرده است. او دیدگاه افلاطونی درباره‌ی اشیاء ریاضی را رد می‌کند و برای آن بدیلی ارائه می‌دهد. به همین ترتیب درباره‌ی مسئله‌ی ابعاد و مجموعه‌های نامتناهی و همین‌طور درباره‌ی مسئله‌ی پیوستگی و تقسیم‌پذیریِ نامتناهیِ ابعاد به‌طور مستقیم بحث می‎کند و به آن‌ها پاسخ‌هایی می‌دهد که با پاسخ‌هایِ (در آن زمانْ) رایجِ ارسطویی تفاوت‌هایی ظریف اما مهم دارند.

ابن سینا به‌طور مختصر به مسئله‌ی نحوه‌ی کسب مفاهیم ریاضی پرداخته است اما درباره‌ی نحوه‌ی کسب معرفت به گزاره‌های ریاضی به‌طور مستقیم صحبت نکرده است. با این همه از کنار هم قرار دادنْ و بررسی مثال‌های ریاضی‌ای که در ذیل برخی مباحث منطق و معرفت‌شناسی به آن‌ها اشاره کرده است، می‌توان نشان داد که او در معرفت‌شناسی ریاضیات هم دیدگاه نسبتاً منسجم و نظام‌مندی داشته است. جمع این مؤلفه‌ها در کنار هم، ما را به تصویری نسبتاً جامع از یک فلسفه‌ی ریاضیات می‌رساند.

هشتمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی بوعلی سینا در روز چهارشنبه ۲۵ فروردین ساعت ۱۱ صبح به «فلسفه‌ی ریاضیات ابن سینا» با سخنرانی محمدصالح زارع‌پور (پژوهشگر پسادکتری در دانشکده‌ی فلسفه‌ی دانشگاه بیرمنگام) اختصاص دارد که به صورت مجازی پخش خواهد شد.

در این درس گفتار فلسفه‌ی ریاضیات معرفی می‌شود و نشان داده می‌شود که اگر چه هیچیک از آثار ابن سینا دربردارنده‌ی همه‌ی وجوه این فلسفه‌ی ریاضیات نیست، نسبت دادن آن به ابن سینا موجه است.

علاقه‌مندان می‌توانند این درس گفتار را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی ketabofarhang، تلگرام این مرکز به نشانی bookcitycc و صفحه‌ی این مرکز در سایت آپارات پیگیری کنند.

نظر شما