شناسهٔ خبر: 64537 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

آیا نوسان برق می‌تواند باعث آسیب رساندن به لوازم خانگی شود؟

آیا نوسان برق می‌تواند باعث آسیب رساندن به لوازم خانگی شود؟ بله! نوسان برق می‌تواند تاثیرات مخربی بر لوازم خانگی گران قیمت مانند یخچال، تلویزیون، کولر گازی، ماشین لباسشویی، کامپیوتر و ... بگذارد و باعث خرابی آن‌ها شود. دستگاه‌های الکترونیکی در ایران بر اساس استانداردهای شبکه سراسری برق (220 ولت و شدت جریان با فرکانس 50هرتز) طراحی شده‌اند. به همین دلیل در صورت نوسان برق بالاتر از 230 یا کمتر از 210 ولت آسیب‌های جدی به مدار الکترونیکی این دستگاه‌ها وارد می‌شود. ذوب شدن سیم‌ها، سوختن قطعات، خرابی موتور دستگاه و حتی در مواردی آتش سوزی از جمله مواردی هستند که افزایش شدت جریان برق به دنبال دارد. بهترین سایت تعمیر لوازم خانگی

از بین رفتن عایق سیم‌ها، یکی از خطرناک‌ ترین مشکلات افزایش شدت جریان

زیاد شدن اهم چاه ارت در اثر فرسودگی اتصالات ویا قطع شدن اتصال سیم ارت از صفحه مسی درون چاه ارت یکی از مشکلات شایعی است که خطرات جدی را به همراه دارد. معمولاً افراد فنی با اهمیت استفاده از سیم ارت برای حذف ولتاژ برق نشتی و امواج الکترومغناطیسی روی بدنه دستگاه به زمین آشنا هستند؛ اما عدم نصب مناسب سیم ارت می‌تواند خطرات جانی برای استفاده کنندگان دستگاه‌های خانگی و صنعتی داشته باشد. به همین دلیل است که کارشناسان و تکنسین‌های فنی معمولاً از دستگاه ارت سنج یا ارت تستر در هنگام نصب سیم ارت و اندازه گیری مقاومت چاه ارت استفاده می‌کنند.

آیا افت جریان نیز بر سلامت لوازم خانگی مؤثر هستند؟

علاوه بر افزایش شدت جریان در اثر نوسان برق ، افت جریان نیز می‌تواند منجر به خسارت و آسیب به لوازم خانگی الکترونیکی شود. آتش سوزی در اثر اتصال کوتاه (اتصالی کردن سیم‌ها) و خرابی قطعات الکتریکی لوازم از جمله مهم‌ترین مشکلات ناشی از افت جریان هستند. از طرفی پایین آمدن شدید ولتاژ باعث کاهش آمپر ورودی (شدت جریان) می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث خرابی برخی از قطعات داخلی شود. افت جریان در دستگاه‌هایی مانند کامپیوترها و لپ تاپ‌ها می‌تواند اثرات مخرب زیادی داشته باشد. بروز این مشکل در لپ تاپ‌های گیمینگ، رندرینگ و مهندسی که قیمت بالایی دارند می‌تواند هزینه‌های زیادی را روی دست شما بگذارد.

برای بررسی و مشاهده شکل موج و پی بردن به میزان افت دامنه ولتاژ می‌توانید از کارت اسیلوسکوپ استفاده کنید. این ماژول‌ها از طریق یو اس بی به لپ تاپ یا کامپیوتر متصل می‌شوند و از طریق صفحه نمایشگر کامپیوتر سیگنال‌های مختلف مانند مقدار ولتاژ را به صورت نمودار دوبعدی نمایش می‌دهند. در تماس با کادر مجرب و تعمیرگاه لوازم منزل مدن تکنیک میتوانید لیستی از این ابزارها تهیه کنید.

محافظت از لوازم خانگی در برابر نوسانات برق

یکی از چالش‌ها و سؤالات پرتکرار بسیاری از افراد این است که چگونه تأثیر نوسان برق بر لوازم خانگی را کاهش دهیم؟ خرید محافظ یا استابلایزر بهترین و ساده‌ترین راه برای محافظت از لوازم خانگی در مقابل نوسانات برق است. این دستگاه‌ها با اندازه گیری ولتاژ ورودی در صورت افزایش یا کاهش شدت جریان برق، جریان ورودی به لوازم خانگی را قطع می‌کنند. علاوه براین، استابلایزرها می‌توانند تا حدودی شدت جریان را ثابت کنند و در صورت نوسان اندک، جریان کافی با ولتاژ ثابت را در اختیار دستگاه‌های الکترونیک قرار دهند.

با کمک پرسنل مجرب مدرن تکنیک، نوسانات برق را شناسایی کنید

در این مطلب سعی کردیم با تأثیر نوسان برق بر لوازم خانگی و دلایل مخرب بودن آن آشنا شویم. وجود دستگاه‌هایی مانند مولتی متر، ارت تستر و کارت اسیلوسکوپ به ما کمک می‌کند تا نوسانات برق را شناسایی کنیم و از بروز آسیب‌های جدی به لوازم خانگی ارزشمند مانند یخچال یا کامپیوترهای شخصی جلوگیری نماییم. اگر به موضوعات فنی مرتبط با برق علاقه دارید یا تکنسین فنی برق هستید می‌توانید با مراجعه به سایت مدرن تکنیک و خرید این لوازم پرکاربرد با هزینه‌ای اندک، از تقبل هزینه‌های سنگین ناشی از خرابی دستگاه‌ها پیش گیری کنید.

برچسب‌ها:

نظر شما