شناسهٔ خبر: 64540 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

باریستا کیست؟

باریستا

امروزه با وجود  کپسول قهوه هر کسی می تواند در کمترین زمان بهترین قهوه را برای خود دم آوری کند  اما باز هم نباید اهمیت وجود باریستا را نادیده گرفت.

همه ی ما بارها به کافی شاپ های شهر خود سر زده ایم، زمان زیادی را آنجا سپری کردیم و خاطرات فراوانی داریم ولی اگر کسی از ما بپرسد باریستا کیست شاید  در جوابش کمی تعلل کنیم زیرا هیچ گاه دنبال آن نبودیم که ببینیم این اسپرسو یا لاته ی خوشمزه را چه کسی برای ما آماده کرده یا شاید همیشه اینگونه  فکر می کردیم که یک قهوه چی تمام سفارشات کافی شاپ را آماده می کند.

اما اینطور نیست؛ باریستا همان قهوه چی است اما تنها نوشیدنی های بر پایه ی اسپرسو ر تهیه می کند که از جمله ی آنها کاپوچینو، لاته، ماکیاتو، موکا و… است.

پشت این نام زیبا و خوش آوا انبوهی از مسئولیت وجود دارد که اگر تجربه و مهارت کافی نداشته باشیم قطعا از پس مسئولیت هایی که به ما محول می شود بر نخواهیم آمد.

 

همانطور که در اکثر مقالات به آن اشاره کردم دانه های قهوه از دو نوع عربیکا و روبوستا تشکیل شده که پس از رست شدن به نسبت زمان و دمایی که تحمل می کنند  انواع خاصی پیدا می کند یکی از آنها اسپرسو است.

 

یک باریستای حرفه ای باید مهارت و توانایی  لازم در جهت  شناخت دانه های با کیفیت از بی کیفیت را داشته باشد و همچنین

خلاقیت لازم برای تزیین کردن فنجان قهوه را  داشته باشد.

همانطور که گفته شد باریستا فردی است که مسئولیت تهیه ی نوشیدنی های بر پایه ی اسپرسو را برعهده دارد که البته امروزه شاهد آن هستیم که تمامی نوشیدنی های گرم، نوشیدنی های بر پایه قهوه و … را نیز تهیه می کند.

 

سایر وظایف باریستا:

·         شناخت دانه های قهوه

·         آشنایی کامل با ابزار ها و دستگاه هایی که در تهیه نوشیدنی ها به آنها احتیاج دارد از جمله دستگاه اسپرسو و آسیاب قهوه

 

نکته:

در این شغل دستگاه ها مهمترین ابزار کار باریستا است که تمام حرفه و توانایی های او را تحت الشعاع قرار می دهد؛ زیرا در صورت هرگونه مشکل در آنها خروجی کار تحت تاثیر قرار می گیرد و قطعا مشتری ناراضی خواهد بود پس،   اینکه یک باریستا آشنایی کامل با دستگاه ها داشته باشد و روش کار هر کدام را بداند بسیار مهم است.

قهوه ساز نسپرسو  از جمله دستگاه هایی است که شما را در دم آوری یک فنجان قهوه با کیفیت یاری می کند.

 

·         اطلاعات کامل در زمینه ی میزان آسیاب کردن هر قهوه

·         شناخت روش های رست کردن و تشخیص آنها

·         اطلاع از میزان دما و زمان دم آوری هر قهوه با توجه به میزان رست و نوع دانه ی قهوه

·         در کنار تمامی این موارد یک باریستای حرفه ای باید بتواند افراد را با هر سلیقه و ذائقه ای راضی نگه دارد و توانایی تهیه ی قهوه و نوشیدنی برای تمام ذائقه ها را داشته باشد.

·         طعم شناسی و آشنایی با مزه ی تمامی قهوه ها و نوشیدنی های گرم.

·         به روز بودن و آشنایی با روش های دم آوری مدرن

·          شناخت ترکیب های جدید قهوه

·         توانایی مدیریت پرسنلی که به او در این امر کمک می کنند.

·          

مسابقات باریستا

هر ساله مسابقات باریستا به جهت سنجش میزان مهارت و توانایی باریستا ها برگزار می شود که در صورت موفقیت فرد به مسابقات بین المللی راه پیدا خواهد کرد.

اولین بار این مسابقه در کشور نروژ برگزار شد.

 

چگونه باریستا شویم؟

همانطور که گفته شد یک باریستا باید بتواند انواع نوشیدنی های گرم را آماده کند، طعم ها را بشناسد و …  وظایف دیگر که تمامی این موارد محقق نخواهد شد مگر با آموزش و کسب مهارت.

 

از جمله دوره هایی که یک باریستا باید پشت سر بگذارد تا بتواند مشتریان خود را راضی نگه دارد و بهترین نوشیدنی ها را دم آوری کند عبارتند از:

 

·         لاته آرت یا همان طراحی روی قهوه

·         فوم گیری

·         تهیه ی انواع نوشیدنی نوشیدنی های بر پایه اسپرسو، قهوه ترک و فرانسه و حتی نوشیدنی های سرد( آیس کافی‌ها، موکتل‌ها، فراپه‌ها) .

ابتدای کار را  معمولا با گذراندن دوره های تئوری شروع کنید تا اطلاعات کلی در رابطه با انواع قهوه و طعم و خصوصیات آنها کسب کنید

مرحله ی بعد کارآموزی و تمرین است. در این دوره حتما شما تفاوت انواع قهوه  را خواهید آموخت تا در مراحل بعد بتوانید قهوه ای با کیفیت و خوش طعم دم آوری کنید.

شما در دوره ی کارآموزی بطور دقیق با سختی ها و ترفندهای لازم در کار آشنا خواهید شد که این امر به شما کمک می کند تا تجربه ی کافی برای رویارویی با مشتری را داشته باشید.

در ادامه  هم تنها تمرین و آموزش و کسب مهارت است که سبب می شود شما همیشه حرفی برای گفتن داشته باشید و مشتریان شما با حال خوش و رضایت از کافی شاپ شما خارج شوند که این امر نیز بسیار مهم است.

 

مدرک بین المللی SCA

معتبرترین مدرکی که در حوزه ی باریستا می توانید دریافت کنید مدرک  SCA است که مربوط به  انجمن تخصصی قهوه (اسپشیالتی) است که متاسفانه ایران را تحریم کرده و هیچ گونه نماینده ی فعالی در کشورمان ندارد پس مراقب کلاهبردارانی که با این عنوان به شما مدرک می دهند باشید زیرا چیزی جز دروغ نیست و تنها سازمانی که در این حوزه اقدام به صدور مدرک معتبر کرده است سازمان فنی و حرفه ای است که اتفاقا مدارک این سازمان قابل ترجمه و معتبر می باشد.

آنچه که یک باریستا باید بداند

·         همیشه به ظاهر خود اهمیت دهید  شما باید همانند فنجان قهوه ای که آماده می کنید با طراوت و تازه باشید.

·         محیط کاری که  در آن قرار دارید معرفی کننده ی شغل شماست پس از هر جهت به آن رسیدگی کنید.

·         آداب و معاشرت و برقراری ارتباط را فراموش نکنید.

·         همیشه موجودی مواد اولیه ی خود را داشته باشید تا در نزد مشتری سر افکنده نشوید.

·         نکات حرفه ای کار خود را بدانید و هر روز آنها را ارتقا  دهید.

 

حقوق و دستمزد باریستا

میزان درآمد در این شغل کاملا  متغیر است و به فاکتور های زیادی از جمله:

·          میزان مهارت و تخصص باریستا

·          سابقه ی کار باریستا

·         دوره ها و مدارکی که موفق به کسب آن شده

و… بستگی دارد و حتی عواملی همچون محله ای که کافی شاپ در آن واقع شده می تواند در حقوق یک باریستا  تاثیر گذار باشد  و با توجه به این نکات می تواند از قانون کار شروع شود تا بی نهایت.

 

روز جهانی باریستا

یکم مارس روز جهانی باریستا نامگذاری شده است.

اولین بار در سال ۲۰۱۹ جشنی در استرالیا با این عنوان بر پا  شد و در ادامه ی آن مسابقه ای برگزار شد که مردم به باریستای مورد علاقه ی خود رای می دادند و کاندیدا ها با یکدیگر رقابت می کردند تا در پایان به باریستای منتخب مبلغ ۵۰۰۰ دلار جایزه اهدا شد و همچنین به تو  فرصت داده شد تا تجربیاتش در اختیار دیگران بگذارد.

نظر شما