شناسهٔ خبر: 64568 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

چرا نباید دوج کوین بخریم ؟

چرا نباید دوج کوین بخریم ؟

حتما شما هم اخبار مربوط به ارزهای دیجیتال را در بیشتر شبکه های اجتماعی دیده اید. نوسانات شدید و روی کار آمدن این ارزها به عنوان نظام مالی جدید، در کنار سود هایش، ضرر هایی را هم داشته است.

برای همین پیشنهاد می شود که یا وارد عرصه این ارزها نشوید و یا با تخصص و دانش کافی به این عرصه پای بگذارید. دوج کوین (doge coin) یکی از ارزهای رایجی می باشد که بدون شک اسمش را در میان کریپتوکارنسی های امروزی شنیده اید.

این رمز ارز در بازار های مالی نوسانات شدیدی داشته است و تغییرات قیمت آن همواره سرمایه گذاران را به این فکر واداشته است که سرمایه گذاری روی آن چقدر منطقی و به صرفه خواهد بود؟

اگر شما هم از دسته افرادی هستید که از دوج کوین اطلاعات زیادی ندارید نگران نباشید، هرچیزی را که لازم است راجب این رمز ارز بدانید، از تاریخچه آن گرفته تا بحث هایی در مورد وابستگی دوج کوین به ایلان ماسک، همه و همه را برای تان شرح خواهیم داد.

پس با ما همراه باشید.

دوج کوین از کجا آمده است؟

بهتر است قبل از آن که درمورد جزئیات و ریسک های این رمز ارز بحث کنیم، آن را به طور کامل برای تان معرفی کنیم.

دوج کوین یکی از ارزهای دیجیتالی است که توسط شخصی به نام جکسون پالمر ساخته و توسعه داده شد. جالب است بدانید که به گفته خود این شخص، ساخت دوج کوین در واقع فقط به عنوان یک سرگرمی و از سر شوخی بوده است!

دوج کوین در سال 2013 ساخته و معرفی شد و انتخاب تصویر یک سگ که در دنیای میم ها بسیار معروف است، به عنوان لوگوی آن، شاید یکی از مدرک های اثبات شوخی بودنش باشد!

در واقع این ارز دیجیتالی اصلا قرار نبود که برای استفاده عمومی مردم در دسترس قرار بگیرد، بلکه فقط برای انجام تراکنش های رایج و ساده ای بین پالمر و دوستانش ساخته و طراحی شد. اما در نهایت سر از بازار های مالی جهانی در اورد و اکنون ارزشی در حدود 40 ملیارد دلار دارد!

معرفی دوج کوین به عنوان یک ارز دیجیتال

همانطور که می دانید ارزهای دیجیتال بر اساس و پایه رمزنگاری طراحی شده اند و دوج کوین هم ازین قضیه مستثنی نیست.

در بازار ارزهای دیجیتال پس از گذر کردن از صدرنشین های لیست مانند بیت کوین و اتریوم و.. در جایگاه چهلم به دوج کوین می رسیم. قیمت دوج کوین در سال 2013، یعنی در بحبوحه زمانی که ارزهای دیجیتال تازه در حال مطرح شدن بودند، چیزی حدود 1,083 بود.

از آن جایی که ماهیت به وجود آمدن این ارز بیشتر بر پایه سرگرمی بود تا جدی بودن، انتقال و تراکنش های راحت و سریعی را برای کاربرانش فراهم کرده و همین امر از دلایلی برای محبوبیت دوج کوین به شمار می آید.

البته حرف هایی بر سر وابستگی دوج کوین به ایلان ماسک وعلت محبوبیت آن وجود دارد که در ادامه برای تان توضیح خواهیم داد.

لایت کوین و دوج کوین

بازار دوج کوین یک سال پس از عرضه شدنش، یعنی در سال 2014 میلادی افت بسیار شدیدی را تجربه کرد و باعث شد که سازندگان آن به فکر راه نجاتی برای این رمز ارز باشند.

همکاری با لایت کوین راه نجاتی بود که از آن برای توسعه و رشد دوباره این ارز دیجیتالی استفاده کردند. مبنای کار به این صورت بود که شما هر استخراجی که برای لایت کوین انجام می دادید، علاوه بر لایت کوین های نهایی، مقداری دوج کوین هم در کنارش به دست می آوردید.

ویژگی های دوج کوین در دنیای ارزهای دیجیتال

احتمالا می دانید که دوج کوین، در گروه الت کوین ها دسته بندی می شود.(در واقع به همه ارزهای رایج غیر از بیت کوین، الت کوین گفته می شود.)

یکی از ویژگی های اصلی این رمز ارز عرضه بدون محدودیت یا همان استفاده از الگوریتم اسکریپت (scrypt) است.

همانطور که می دانید ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین منبع محدودی دارند و عرضه و حضور آن ها در بازار، به استخراج یا اصطلاحا ماین کردن آن ها وابسته است.

اما دوج کوین گونه ای از کریپتوکارنسی ها به شمار می آید که منابعش در شبکه نامحدود هستند و از قبل در بستر این شبکه منتشر شده اند.

احتمالا این یکی از ویژگی هایی است که باعث شده تا این رمز ارز به اندازه بیت کوین ورقیبانش محبوب نباشد و ارزش کمتری داشته باشد، زیرا عرضه آن بیشتر از تقاضای کاربران شبکه است.

جالب است بدانید که دوج کوین در دنیای ارزهای دیجیتالی به عنوان یک اینفلوئنسر به شمار می آید! همانطور که در دنیای ما انسان ها اینفلوئنسرها شخصیت های معروف و محبوبی در بستر اینترنت هستند، دوج کوین هم در فضای مجازی محبوب است و طرفداران خاص خودش را دارد.

در حقیقت توییت ها و واکنش های افراد به این ارز دیجیتالی به شدت روی نوسانات آن تاثیر دارد. به طور مثال توییت های ایلان ماسک در مورد این ارز باعث می شد تا قیمت دوج کوین در بازار های مالی به شدت تغییر کند و این همان نقطه ای بود که باعث شروع حدس هایی در مورد وابستگی دوج کوین به ایلان ماسک

دوج کوین و ایلان ماسک

اگر از دنبال کنندگان اخبار این ارز دیجیتالی باشید، حتما می دانید که این ارز پشتوانه ای خصوصی ندارد، اما توییت های اخیر ایلان ماسک باعث شد که حرف هایی در مورد وابستگی دوج کوین به ایلان ماسک بر سر زبان ها بیوفتد.

چندی پیش ماسک اعلام کرد که بیت کوین به علت مصرف بالای انرژی، فعلا در تسلا پذیرفته نمی شود و به حالت تعلیق در آمده است و به جای آن از دوج کوین در برخی قسمت ها استفاده می کند.

این خبر باعث افت شدید قیمت بیت کوین در بازار های مالی شد و ایلان ماسک در ادامه اعلام کرد که اگر دوج کوین نتواند اهداف او را اجرایی کند، برای ساخت یک ارز دیجیتالی جدید اقدام خواهد کرد.

جالب است بدانید که پس از بالا گرفتن شایعات در مورد وابستگی دوج کوین به ایلان ماسک، پالمر اعلام کرد که دوج کوین برخلاف اینکه در ابتدا فقط یک سرگرمی و شوخی محسوب می شد اما الان در قبال آن احساس مسئولیت می کند و توضیحاتی در باره وابسته نبودن آن به هیچ سازمانی ارائه داد.

جالب است بدانید که جکسون پالمر در توییتی نوشت که ایلان ماسک همیشه یک کلاه بردار خودشیفته بوده است و به همین شکل هم خواهد ماند! اگرچه که این توییت به سرعت پس از انتشارش پاک شد اما همان زمان کوتاه هم کافی بود تا در سراسر دنیا منتشر شود و پاسخی به شایعات وابستگی دوج کوین به ایلان ماسک باشد.

با وجود این پاسخ ها باز هم نمی توانیم از تاثیر حرف ها و توییت های ایلان ماسک بر ارزش و قیمت دوج کوین چشم پوشی کنیم.

آیا دوج کوین بخریم؟

از بحث ها در مورد وابستگی دوج کوین به ایلان ماسک که بگذریم به یک سوال اساسی می رسیم که آیا دوج کوین برای سرمایه گذاری مناسب است یا خیر؟

این سوال اصلی همه کاربرانی است که می خواهند سرمایه گذاری در بازارهای ارز دیجیتال را شروع کنند. همانند سایر ارزهای دیجیتالی دیگر، قیمت دوج کوین و ارزش آن در سال 2018 میلادی رو به افزایش بود و رشد بالایی را تجربه کرد که باعث شد در بین کریپتوکارنسی های محبوب قرار بگیرد.

جکسون پالمر زمانی که دوج کوین را در بستری با ارزش 2 میلیارد دلاری عرضه کرد به این نکته اشاره کرد که دوج کوین تنها برای تراکنش ها و معاملات روزانه کاربردی است و ارزش آن پایین تر از معاملاتی است که در بازار انجام می شود.

با اینکه ارزش این ارز دیجیتالی در بازار امروزی به حدود 43 میلیارد دلار رسیده است اما رشد چشمگیری در مقایسه با سایر رمز ارزها نداشته است و همین امر یکی از دلایلی است که باعث می شود نتوانیم آینده مطلوبی را برای این رمزارز متصور شویم.

در حال حاضر ارزش دوج کوین در معاملات بالاست اما پتانسیل توسعه آن در آینده برای سرمایه گذاری مناسب نمی باشد. بنابراین استفاده آن به صورت کوتاه مدت و یا حتی روزانه می تواند ایده بهتری باشد تا اینکه کل سرمایه تان را به این ارز تبدیل کنید.

ریسک های دوج کوین

در نهایت باید سه تا از مواردی را بررسی کنیم که ریسک سرمایه گذاری با این رمز ارز را افزایش می دهد:

1. نامحدود بودن دوج کوین

همانطور که برای تان گفتیم، دوج کوین برخلاف بیت کوین، موجودی نامحدود دارد و همین امر است که این ارز دیجیتالی را دارای تورم می کند، زیرا هر روز به مقدار دوج کوین های موجود در شبکه اضافه می شود و سقف مشخصی برای آن وجود ندارد.

بنابراین میزان تقاضا و در خواست برای این ارز دیجیتالی بسیار پایین تر از مقدار توضیع شده آن می باشد و در نتیجه ارزشش در بازار های مالی به شدت افت می کند.

2. بزرگتر شدن بستر این ارز

جالب است بدانید که هر روز و در هر دقیقه بلاک چین های جدیدی به شبکه این ارز اضافه می شود و آن را بزرگتر و گسترده تر می کند. بنابراین همواره استخراج و سود آوری از آن مشکل تر می شود.

3. نبود برنامه های مبنی بر توسعه

توسعه و بهبود این ارز دیجیتالی در دست تعداد کمی از توسعه دهندگان می باشد که پیشرفت این رمز ارز کند می کند. اخرین آپدیتی که برای این ارز دیجیتالی انجام شد مربوط به سال 2019 می باشد و جالب است بدانید که در فاصله سال های 2015 تا 2018 میلادی هیچ گونه آپدیت یا بهبود ساختاری برای دوج کوین انجام نشد.

جمع بندی

به طور کلی طبق بررسی ها و توضیحاتی که ارائه کردیم، ما این رمز ارز را برای سرمایه گذاری های بلند مدت پیشنهاد نمی کنیم. بلکه فقط در حد نوسان گیری یا سرمایه گذاری های کوتاه مدت آن را مناسب می دانیم، زیرا قیمت دوج کوین به شدت نوسانی است و بازاری ثابت ندارد.

در نهایت امیدواریم که با استفاده از این مطلب بتوانید با دید بازتری برای سرمایه گذاری اقدام کنید. ممنون که همراه ما بودید

برچسب‌ها:

نظر شما