شناسهٔ خبر: 64587 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

ویژه‌نامه «جنسیت» و «بوف کور» در دهمین شماره سخن سیاوشان

1 دهمین شماره از فصلنامه فرهنگی-اجتماعی «سخن سیاووشان» (بهار ۱۴۰۰) در  ۴۲۳ صفحه منتشر شد. این شماره، دو ویژه‌نامه «جنسیت» و «بوف کور» و بخش‌هایی با عنوان «تاملات میان‌رشته‌ای»، «ترجمه» و «سخن آشنا» را در خود جای داده‌است

به گزارش فرهنگ امروز؛ دهمین شماره از فصلنامه فرهنگی-اجتماعی «سخن سیاووشان» (بهار ۱۴۰۰) در  ۴۲۳ صفحه منتشر شد. این شماره، دو ویژه‌نامه «جنسیت» و «بوف کور» و بخش‌هایی با عنوان «تاملات میان‌رشته‌ای»، «ترجمه» و «سخن آشنا» را در خود جای داده‌است. از جمله آثار مهم ویژه‌نامه جنسیت می‌توان به متن سخنرانی ارائه‌شده در Psychoanalytisches Kolleg توسط ماری پزانتی ایرمان روان‌کاو لکانی با عنوان «لکان و زنانگی؛ بررسی مساله ژوئیسانس و عشق زنانه» و مقاله «درباب بدن، جنسیت و اجراگری» اثر سیلویا فدریچی، فمینیست و فعال‌ اجتماعی ایتالیایی اشاره کرد. از دیگر مطالب این ویژه‌نامه «اخلاق میان‌سوژگانی: به رسمیت‌شناختن مآدِر» اثر کلی الیور  استاد فلسفه سیاسی و اخلاق دانشگاه وندربیلت است. «جای پا بر برف» عنوان مقاله نوید بازرگان درباب ردپای زنانه در شعر سیمین بهبهانی است. «کافی(‌شاپ)‌های ایرانی به مثابه ریزوکالچرهایی برای خروج ژوئیسانس و تنامندی مخدوش زنان ایرانی» اثر سیامک ظریفکار، آخرین مقاله این ویژه‌نامه است.

در ویژه‌نامه بوف کور گزارش نشست «هدایت و بوف کور» را می‌خوانیم. این نشست در تابستان ۱۳۹۹ در مرکز خدمات روان‌شناسی سیاووشان با حضور فریده عیسی‌وند (روان‌کاو لکانی)، سیامک ظریفکار (روان‌کاو لکانی) و هنگامه آشوری (دکتری ادبیات فارسی) برگزار شد. «هدایت، تخت ابونصر و میراث فاتحان» اثر رضا جاوید، «مقدمه بر خواندن بوف کور» اثر محمد نظری و محمد خالوندی از دیگر آثار این ویژه‌نامه است.

در بخش تاملات میان‌رشته‌ای می‌توان به گفت‌وگوی ابراهیم توفیق، حسین مصباحیان و محمدجواد غلامرضاکاشی پیرامون کتاب «نامیدن تعلیق» اثر ابراهیم توفیق و همکاران و همین‌طور مقاله‌ی «دیالکتیک دیدن» اثر ایرج اسماعیل‌پور قوچانی و «تخیل خلاق از نگاه عارفانه ابن عربی صوفی» اثر فردریکا آ. هالیگان و مروری تفصیلی بر کتاب «دیباچه‌ای بر سمینار اضطراب ژاک لکان» اثر روبرتو هراری اشاره کرد.

ترجمه عنوان چهارمین بخش این فصلنامه است. در این بخش ترجمه نوشتارهایی از زیگموند فروید را با عنوان‌های «عشق‌نامه‌های خانوادگی»، «چکیده روان‌کاوی»، «از دست رفتن واقعیت در روان‌نژندی و روان‌پریشی» می‌خوانیم. به علاوه، ترجمه مقاله کلاسیک لووالد با عنوان «کمرنگ شدن عقده ادیپ» و مقاله «مراحل سوگ» اثر جان بالبی در این بخش آمده است.

در بخش سخن آشنا هادی رحیمی‌دانش و زهرا رجائی به «چالش‌های رواندرمانی تحلیلی اینترنتی از منظر وینی‌کاتی» پرداخته‌اند. از دیگر مقالات این بخش، نوشتار «هاینز کوهات؛ اشتیاق و درون‌نگری» اثر مجتبی مهران‌فر و محمدجواد خادمی، «ضمیر ناآگاه، خیال و خیال مشترک ناآگاه در زوجین» نوشته مجتبی تاشکه و زینب رزم‌زن و «ویروس کرونا و ابژه‌های گذاری زمان» نوشته محمدجواد خادمی و علی پژوهنده است.

شماره ۱۰ از فصلنامه «سخن سیاووشان» در بهار ۱۴۰۰ با صاحب‌امتیازی و مدیر مسئولی سیدمهدی میرمحمدصادقی زیر نظر شورای سردبیری (مرکز خدمات روان‌شناختی سیاووشان) و مدیریت اجرایی علی هداوند در ۴۲۳ صفحه و با قیمت ۸۵ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما