شناسهٔ خبر: 64644 - سرویس سینما و رسانه
نسخه قابل چاپ

جدال بین یک نویسنده و بازیگر قلابی/ بالاخره «دراماتورژ» کیست؟

دراماتورژ محمد نژاد کارگردان «دراماتورژ» با اشاره به فضای طنزی که در نمایش جریان دارد این اثری را کشمکش و تقابل بین ۲ فرد دروغگو دانست.

فرهنگ امروز: محمد نژاد که نمایش «دراماتورژ» را در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه دارد درباره اجرای این اثر نمایشی  گفت: این نمایش پیش از این برای اجرا در جشنواره تئاتر دانشگاهی و تئاتر هامون آماده اجرا شده بود ولی نمایش دیگرم «اختلال» در این ۲ جشنواره پذیرفته شد و به صحنه رفت. نمایش «دراماتورژ» تنها ۲ کاراکتر مرد و زن دارد و مضمونی در ارتباط با دروغ و ظاهرسازی را به تصویر می‌کشد و اینکه افراد روشنفکر و دست به قلم در یک خفقان قرار دارند و برعکس آدم‌های غیرمتخصص جای آن‌ها را می‌گیرند و مشغول کار کردن در فضای جامعه هستند.

وی درباره داستان نمایش توضیح داد: در این نمایش کاراکتر زن، نمایشنامه‌ای به نام «مختلف الاضلاع» نوشته و برای کاراکتر مرد نمایش به دنبال یک بازیگر می‌گردد. مردی وارد داستان می‌شود و در این میان کشمکش‌ها و دروغ‌هایی بین این ۲ رد و بدل می‌شود و در ادامه متوجه می‌شویم نویسنده اصلی این متن، مرد است و همینطور که داستان جلو می‌رود دروغ‌های دیگری برملا می‌شود به شکلی که مشخص می‌شود نمایشنامه متعلق به هیچکدام از این ۲ نفر نیست بلکه نامزد زن که دوست مرد هم است این متن را نوشته و حالا توسط زن، زندانی شده است و مرد هم می‌خواهد از او باج‌خواهی کند. مرد نمایشنامه فرد کلاشی است که حتی سر رفیقش هم کلاه می‌گذارد. کل نمایش جدال بین این زن و مرد است و بازیگران در ۲ سوی یک میز سه متری به صورت ایستاده با یکدیگر در تقابل و کشمکش هستند.

نژاد یادآور شد: امیر قالیچی مجری طرح این نمایش است که بسیار با ما همراه بود و پشت کار ایستاد. از طرف دیگر حسین اناری نیز که طراح کارهای گرافیکی نمایش است نیز بسیار خلاق است و در دیده شدن نمایش کمک زیادی به گروه کرده است. نمایش از فضای کمدی برخوردار است و چون قبلاً توسط گروه دیگری اجرا شده بود من تلاش کردم این کار به شکل دیگری به صحنه برود و شباهتی با نمایش قبلی نداشته باشد. سهند خیرآبادی نویسنده نمایش نیز وقتی کار را دید انرژی زیادی به من داد و باعث شد متوجه شوم کارم را درست انجام دادم.

وی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: از آنجا که من هم کارگردان و هم بازیگر نمایش هستم همیشه خودم را جای تماشاگر می‌گذاشتم و از بیرون به نمایش نگاه می‌کردم تا ببینم مخاطب کجا می‌خندد، کجا با کاراکترها همذات پنداری می‌کند و کجا آنها را مورد قضاوت قرار می‌دهد از این رو تمام تلاشم را کردم که مخاطبان با اثر ارتباط خوبی برقرار کنند.

نمایش «دراماتورژ» نوشته سهند خیرآبادی و با طراحی و کارگردانی محمد نژاد از یکم اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۹ در تماشاخانه استاد انتظامی روی صحنه رفته است.

در توضیح این نمایش آمده است: «هر دوئلی یه بازنده داره. ولی اینجا فرق داره، بازی برد برده… زن و مردی که می‌خواهند بازیگر، نویسنده و کارگردان نمایش باشند؛ اما…»

امیر قالیچی، مجری طرح این نمایش است. دلارام ترکی و محمد نژاد در این اثر ایفای نقش می‌کنند و مجتبی پیرزاده نیز روایتگر این نمایش است.

نظر شما