شناسهٔ خبر: 64900 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

وظایف شرکت های پشتیبانی شبکه

پشتیبانی شبکه یا همان پشتیبانی آی تی که تعداد زیادی از شرکت ها از خدماتشان استفاده می کنند، اما هنوز نمی دانید یک شرکت پشتیبانی شبکه دقیقا چه کارهایی انجام می دهد و نتیجه آن ها برای شرکت ما به چه است؟ در ادامه درباره ریز وظایف شرکت های پشتیبانی شبکه می پردازیم

رفع مشکلات شبکه

اصلی ترین کار پشتیبانی شبکه رفع مشکلات شبکه است اما شبکه خود به چه قسمت هایی تقسیم می شود؟ ارتباط چند تا از تجهیزات شبکه از طریق کابل شبکه یا به صورت بیسیم و از راه وای فای یک شبکه کامپیوتری را تشکیل می دهد اما هر کدام از این تجهیزات شبکه تنظیمات و کارکرد مخصوص به خود را دارند که ممکن است در گذر زمان با مشکلاتی مواجه بشوند و یا تنظیمات آن همراه با تغییراتی که در یک مجموعه اتفاق می افتد می بایستی تغییر کند. در ادامه با درباره تمامی این تجهیزات شبکه و رفع ایرادات آن ها توسط پشتیبانی شبکه صحبت می شود:

کامپیوترها، مهم ترین دستگاه در شبکه

کامپیوتر ها اصلی ترین وسیله در پشتیبانی شبکه محسوب می شوند که نیاز به رسیدگی دارند تا بتوانند به درستی به کار خود ادامه دهند. یوزر ها فقط استفاده کننده کامپیوتر ها هستند و نمیتوانند در صورت وجود مشکل همچون پشتیبانی شبکه ایرادات را رفع کنند، پس در اینجا کارشناس پشتیبانی شبکه وظیفه رفع مشکل به وجود آمده را دارد

رفع مشکلات سرور توسط پشتیبانی شبکه

سرور ها نیز جز اصلی ترین و مهم ترین تجهیزات شبکه در یک مجموعه هستند چرا که بسیاری از سرویس ها و نرم افزار نیاز به سرور دارند و در بسیاری از مواقع مهم ترین کارها در کامپیوتر ها وابسته به سرور هاست. در اینجا پشتیبانی شبکه علاوه بر رفع مشکلات سرور ها وظیفه نگهداری از آن ها را نیز بر عهده دارد و باید به گونه عمل کند تا از به وجود آمدن مشکلات برای سرور ها جلوگیری به عمل بیاید.

به عبارتی دیگر میتوانیم اهمیت سرور ها در یک شبکه را بسیار بیشتر از کامپیوتر ها در نظر بگیریم، چرا که سرور وظیفه سرویس دادن به تمام کامپیوتر های یک مجموعه را بر عهده دارد و اگر ایرادی برای سرور به وجود بیاید میتوان گفت که کار تمامی کامپیوتر مختل می شود اما زمانی که یک کامپیوتر ایراد پیدا می کند، همان کار می تواند توسط کامپیوتر دیگری انجام شود.

پرینتر ها و نیاز به پشتیبانی شبکه برای آن ها

پرینتر ها از جمله تجهیزات شبکه ای هستند که کمتر دچار ایراد می شوند ولی اهمیت آن ها برای هر مجموعه متفاوت است، به عنوان نمونه یک مجموعه آموزش زبان از کاغذ بسیار استفاده می کند و پرینتر می تواند یکی از پر اهمیت ترین وسیله در شبکه برای آن باشد. به همین جهت پشتیبانی شبکه برای رفع مشکلات نرم افزاری پرینتر ها بسیار ضروری است و قطعی پرینتر می تواند در برگزاری موضوعاتی از جمله امتحانات پایان ترم بسیار تاثیر گذار باشد.

پشتیبانی اکسزپوینت در شبکه

اینترنت وای فای به واسطه اکسزپوینت ها به تجهیزات بیسیم مانند لپ تاپ ها و موبایل ها میرسد، نه تنها ارتباط اینترنت بلکه به واسطه وای فای می توان از تمامی سرویس های نرم افزاری در یک شبکه بهره مند شد اما اکسزپوینت ها از آن دستگاه هایی هستند که ممکن دچار قطعی شوند و یا افت سرعت و افت آنتن دهی پیدا کنند. تمام این مشکلات توسط پشتیبانی شبکه می بایست برطرف شود و راه کارهایی پیاده سازی شود تا کاربران بسیار کمتر از حالت عادی دچار مشکلات بشوند و برای رفع آن به پشتیبانی شبکه رجوع کنند.

جلوگیری از بروز مشکل توسط پشتیبانی و نگهداری شبکه

بعد از رفع مشکلات شبکه توسط پشتیبانی شبکه باید راه کار هایی توسط کارشناسان نگهداری و پشتیبانی شبکه پیاده سازی شود تا کاربران در آینده با مشکلات بسیار کمتری مواجه شوند و تقریبا برای رفع مشکلات به کارشناسان پشتیبانی شبکه رجوع نکنند. این کار به واسطه یک کارشناس حرفه ای نگهداری شبکه در سایت پشتیبانی شبکه آی تی پشتیبان امکان پذیر است و شما می توانید در قسمت مشاوره شبکه با کارشناسان پشتیبانی تماس گرفته و ازشون این درخواست را داشته باشید.

ارائه آموزش های مهم توسط کارشناس شبکه

بسیار از افراد تصور می کنند آن چیزی که خودشان بلد هستن را بقیه هم میبایستی بلد باشند و یا به راحتی یاد بگیرند. در برخی از شرکت ها پرسنل آن ها توانایی کار به طور استاندارد با تجهیزات را ندارد و کارشناس پشتیبانی شبکه می بایستی این کاربران را با توجه به مشکلاتشان شناسایی بکند و با هماهنگی مدیریت مجموعه، توضیحات کوتاه و کاربردی را در غالب یک جلسه مختصر در اختیار این افراد قرار دهد.

همچنین کارشناس پشتیبانی شبکه می تواند با بررسی مشکلات و نحوه کار پرسنل، روش هایی را به آن ها برای بهینه کار کردن معرفی کند. به عنوان نمینه برخی از کاربران نیاز به نصب فتوشاپ برای برش ساده عکس را دارند، در این مواقع متخصص پشتیبانی شبکه می تواند با معرفی نرم فزار Paint به آن ها که نیاز به نصب هم ندارد و به طور پیش فرض در سیستم وجود دارد، نیازشان از این بابت برطرف شود.

آینده نگری متخصصین پشتیبانی و نگهداری شبکه

این موضوع در صورت اجرا شدن توسط متخصص نگهداری شبکه شاید هیچ وقت به چشم نیاید اما برای همه افراد مجموعه و حتی خود کارشناس پشتیبانی و نگهداری شبکه بسیار مفید است، به عنوان نمونه وقتی یک مجموعه برای ارتباط تجهیزات شبکه کابلی نیاز به یک سوئیچ 8 پورت دارد، متخصص پشتیبانی شبکه می بایستی با بررسی وضعیت آینده آن مجموعه به واسطه زمان فعالیت خود در آن مجموعه و همچنین درخواست اطلاعات در این زمینه از مدیریت ، یک سوئیچ حداقل 16 پورت را برای آن مجموعه تهیه کند.

با خرید سوئیچ 16 پورت، در آینده اگر تعداد کاربران مجموعه بیش از 8 نفر شود دیگر نیازی به خرید مجدد یک سوئیچ دیگر وجود ندارد و با سرعت بیشتری و همچنین صرفه جویی در هزینه میتوان با اتصال کاربر و کامپیوتر جدید به سوئیچ از قبل خریده شده، به آن کاربر سرویس مناسبی را ارائه داد.

برقراری امنیت و سطح دسترسی مناسب در شبکه

امنیت از جمله مواردی است که بسیار اهمیت دارد ولی شاید کمتر کسی به آن توجه کند، یک کارشناس پشتیبانی شبکه باید دید مناسبی نسبت به امنیت در پشتیبانی شبکه داشته باشد و با دادن دسترسی های مناسب به کارکنان یک مجموعه بتواند امینت نسبی را در آنجا حاکم کند. برقراری امنیت تنها از طریق دسترسی های مناسب کاربران توسط متخصص پشتیبانی شبکه ممکن نیست بلکه ایشان باید تنظیمات مناسب در تمامی تجهیزات را به درستی انجام دهد تا تمامی تجهیزات از امنیت مناسبی برخوارد شوند

نصب آنتی ویروس معتبر بر روی کامپیوتر و سرور ها و کانفیگ کردن آن ها متناسب با شبکه مورد نظر نیز بسیار مهم است و تاثیر خیلی زیادی بر روی امنیت اطلاعات کاربران و جلوگیری از نفوذ بد افزار ها و باج افزار ها در شبکه دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما