شناسهٔ خبر: 64901 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

مقایسه بازار کار و درآمد گرافیست ها در تهران و شهرستانها

مقایسه بازار کار و درآمد گرافیست ها در تهران و شهرستانها

طراحان گرافیک با استفاده از مفاهیم بصری با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کنند. این افراد وظایف متنوعی از طراحی پوستر و بیلبورد گرفته تا طراحی بسته‌بندی و لوگو بر عهده دارند. طراحان گرافیک از عناصر و اشکال مختلف، رنگ‌ها، تایپوگرافی، تصاویر و موارد دیگر برای انتقال مفاهیم مختلف به مخاطب استفاده می‌کنند. گرافیست‌ها می‌توانند به‌صورت دورکاری یا حضوری در آژانس‌های تبلیغاتی یا سازمان‌های مختلف یا به‌عنوان فریلنسر مشغول به کار شوند.

برای ورود به بازار کار طراحی گرافیک یا باید در رشته‌های مرتبط این حوزه درس خوانده باشید و یا با گذراندن دوره‌های آموزشی مختلف و کسب مهارت‌ها، برای فرصت‌های شغلی مختلف اقدام کنید.

در اغلب مشاغل درآمد در شهر تهران و سایر شهرهای بزرگ با شهرهای کوچک‌تر متفاوت است و معمولاً در تهران افراد درآمد بیشتری دارند. یکی از دلایل مهم آن هم به هزینه‌های بالای زندگی در شهر تهران برمی‌گردد. در این مطلب قصد داریم مقایسه‌ای بین بازار کار و درآمد گرافیست‌ها در تهران و شهرستان ها داشته باشیم. پس با ما همراه باشید.

وظایف و مسئولیت‌های طراحان گرافیک

وظایف و مسئولیت‌های گرافیست‌ها بسته به سازمانی که در آن کار می‌کنند متفاوت است. برخی از وظایف رایج طراحان گرافیک شامل انتخاب عکس‌ها و حروف چاپی، طرح‌بندی و طراحی لوگو است. همچنین برخی از آن‌ها در حوزه‌های مختلفی مانند موشن گرافیک نیز تخصص دارند. گرافیست‌ها اغلب با سایر طراحان گرافیک، کارشناسان بازاریابی، کارشناسان تولید محتوا و برنامه‌نویسان برای توسعه محصولات، ایجاد کمپین‌ها یا وب‌سایت‌های مختلف همکاری می‌کنند. وظایف رایج گرافیست‌ها عبارت‌اند از:

  • تعیین الزامات پروژه‌های طراحی
  • برنامه‌ریزی برای انجام پروژه‌ها و تعیین محدودیت‌های بودجه با توجه به قیمت طراحی‌ها
  • ارائه ایده‌ها برای طراحی
  • طراحی و آماده‌سازی تصاویر و سایر طرح‌ها با استفاده از نرم‌افزار
  • استفاده از رنگ‌ها و طرح‌بندی مناسب برای هر پروژه
  • همکاری با کارشناسان تولید محتوا و کپی‌رایترها برای تولید طرح خلاقانه
  • دریافت بازخورد و اصلاح طرح‌ها
  • اطمینان از جذاب بودن و منطبق بودن طراحی‌ها با هویت برند

جهت بررسی بیشتر این دسته از فرصت های شغلی در تهران این بخش را دنبال کنید.

میزان حقوق یک طراح گرافیک در تهران چقدر است؟

میزان درآمد طراحان گرافیک در تهران با توجه به میزان سابقه کاری، دانش و تخصص یا سازمانی که در آن کار می‌کنند، متفاوت است. همچنین بسیاری از این افراد به‌صورت فریلنسری کار می‌کنند که میزان حقوق آن‌ها را بسیار متغیر می‌کند. بااین‌حال، بر اساس گزارش حقوق و دستمزد سال 1401 که در یکی از سایت‌های کاریابی منتشر شده است، 925 نفر از کسانی که در حوزه طراحی گرافیک کار می‌کنند، میزان حقوق خالص ماهیانه خود را در سال 1400 گزارش کرده‌اند که با توجه به افزایش 57 درصدی حقوق در سال جاری، می‌توان مبالغ جدول زیر را به‌عنوان میانگین درآمد گرافیست‌ها در سال 1401 در نظر گرفت:

تهران

میانگین حقوق کارشناس

میانگین حقوق کارشناس ارشد

میانگین حقوق مدیر

سال 1400

5 میلیون تومان

7 میلیون تومان

10.3 میلیون تومان

سال 1401

7.9 میلیون تومان

11 میلیون تومان

16.2 میلیون تومان

بازار کار استخدام گرافیست در تهران

برای بررسی بازار کار شغل گرافیست در شهر تهران می‌توان به تعداد آگهی‌های استخدام حوزه طراحی گرافیک در سایت‌های کاریابی نگاهی انداخت که تعداد آن‌ها معمولاً زیاد است. علاوه بر این، هرچه کسب‌وکارهای بیشتری به سمت آنلاین شدن پیش می‌روند، نیاز آن‌ها به استخدام گرافیست برای طراحی وب‌سایت یا تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی بیشتر می‌شود. تمامی این موارد نشان از پررونق بودن شغل گرافیست در شهر تهران دارد.

میانگین حقوق گرافیست در شهرهای بزرگ ایران

شهرهای کرج، اهواز، تبریز، شیراز، مشهد و اصفهان از شهرهای بزرگ ایران محسوب می‌شوند که معمولاً میزان حقوق مشاغل مختلف در این شهرها از شهر تهران کمتر و از شهرهای کوچک‌تر بیشتر است. دلیل آن هم این است که معمولاً این شهرها به قدری توسعه‌یافته هستند که میزبان سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگی باشند که حقوق خوبی نیز به کارمندان خود پرداخت می‌کنند؛ اما از سویی چون هزینه‌های زندگی در این شهرها نسبت به شهر تهران کمتر است، درآمد کارمندان این شهرها پایین‌تر از درآمد کارمندان در تهران است.

بر اساس گزارش حقوق و دستمزد سال 1401، میانگین حقوق گرافیست‌ها در شهرهای بزرگ ایران به شرح زیر است:

شهرهای بزرگ

میانگین حقوق کارشناس

میانگین حقوق کارشناس ارشد و مدیر

سال 1400

4 میلیون تومان

5 میلیون تومان

سال 1401

6.3 میلیون تومان

7.9 میلیون تومان

مقایسه وضعیت اقتصادی و نرخ اشتغال تهران نسبت به سایر شهرها

یکی از عواملی که تأثیر زیادی روی بازار کار و میزان درآمد مشاغل مختلف در شهرها ازجمله گرافیست دارد، وضعیت اقتصادی مانند نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری آن شهر است. نرخ مشارکت اقتصادی نسبت جمعیت فعال اقتصادی (شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار (15 سال به بالا) است. در سال 1400، نرخ بیکاری استان تهران 6 درصد بوده است که نسبت به سایر استان‌ها پایین‌ترین مقدار را داشته است. این در حالی است که نرخ بیکاری شهرهای بزرگی مانند اصفهان 13.4 درصد و از میانگین کشور بالاتر، مشهد 6.8 درصد، شیراز 7.9 درصد و کرج 9.1 درصد گزارش شده است.

در سال 1400 نرخ مشارکت اقتصادی تهران 39.8 درصد، مشهد 40.5 درصد، اصفهان 42.1 درصد، کرج 41.1 درصد و شیراز 37.8 درصد بوده است.

مقایسه درآمد یک طراح گرافیک در ایران و جهان

حال که تا اینجا با هم درآمد طراحان گرافیک را در شهرهای مختلف ایران بررسی کردیم، نوبت به میزان درآمد گرافیست‌ها در کشورهای مختلف می‌رسد. به‌طورکلی، کشورهای سوئیس، آمریکا، آلمان، ایرلند و انگلیس 5 کشور برتر در بیشترین میزان درآمد برای گرافیست‌ها هستند؛ به‌طوری‌که یک گرافیست با داشتن 3 سال سابقه کاری می‌تواند در کشور سوئیس سالیانه 115 هزار دلار درآمد داشته باشد.

مهارت‌های موردنیاز برای گرافیست‌ها

گرافیست‌ها برای آن‌که بتوانند در هر سازمان و شهری که کار می‌کنند، حقوق بالایی دریافت کنند، باید توجه ویژه روی تقویت مهارت‌ها و میزان تخصص خود داشته باشند. این مهارت‌ها به دو دسته مهارت‌های سخت و نرم تقسیم می‌شوند که در ادامه هرکدام را بررسی می‌کنیم.

مهارت‌های نرم موردنیاز برای گرافیست عبارت‌اند از:

  • خلاقیت
  • توجه به جزئیات
  • سازگاری و انعطاف‌پذیری
  • ارتباط با مشتری
  • کار گروهی
  • مهارت‌های ارتباطی
  • سازماندهی و توانایی مدیریت پروژه‌های متعدد

همچنین مهارت‌های سخت و نرم‌افزاری موردنیاز برای گرافیست عبارت‌اند از:

  • آشنایی با تکنیک‌ها، ابزارها و اصول طراحی
  • دانش تایپوگرافی
  • توسعه محتوای چند رسانه‌ای
  • تسلط بر نرم‌افزار فتوشاپ
  • کار با نرم افزار illustrator
  • کار با نرم افزار Indesign
  • کار با نرم افزار Adobe After Effects
  • کار با نرم افزار Autodesk

جمع‌بندی

طراحان گرافیک مسئولیت طراحی تصاویر، لوگوها، ساخت ویدئوهای تبلیغاتی یا موشن گرافی و... را بر عهده دارند. میزان درآمد گرافیست‌ها در شهرهای مختلف ایران متفاوت است و بالاترین میزان درآمد این افراد در شهر تهران است. بالا بودن میزان حقوق اغلب مشاغل در شهر تهران به هزینه‌های زندگی در این شهر برمی‌گردد. همچنین میزان درآمد گرافیست‌ها در شهرهای بزرگی مانند مشهد، کرج، شیراز و اصفهان نسبت به سایر شهرهای ایران بیشتر است.

برچسب‌ها:

نظر شما