شناسهٔ خبر: 64918 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

برای درک تاریخ زمانه نخستین امام شیعیان کتاب «علی بن ابیطالب، صالح المؤمنین» را بخوانید

مرضیه محمدزاده، پژوهشگر تاریخ اسلام کتاب «علی بن ابیطالب، صالح المؤمنین» را برای مطالعه در این شب‌های مهم و خاص قدر پیشنهاد داد. این کتاب به تازگی از سوی انتشارات اطلاعات در دو جلد به چاپ رسیده که به اعتقاد مولف با نگاه تاریخی به بررسی زندگی و امامت نخستین امام شیعیان پرداخته است.

فرهنگ امروز: دکتر مرضیه محمدزاده، مولف و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: کتاب «علی بن ابیطالب، صالح المؤمنین» یکی دو ماه پیش از زیر چاپ بیرون آمده است به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم در لیالی قدر مطالعه کنند.  

او افزود: کتاب خودم را پیشنهاد دادم چون برای این کتاب منابع بسیاری را مورد مطالعه قرار دادم تا کتابی با تکیه بر اسناد و منابع اصیل بنویسم و برای تالیف این کتاب زحمت بسیاری کشیدم تا کتاب روایتی متقن و بر اساس پژوهش و منابع تاریخی باشد و بخشی از تاریخ زمانه امام علی (ع) را به درستی و به دور از تحریف بیان کند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام اظهار کرد: ما معمولا از شب نوزدهم ماه رمضان به حضرت علی (ع) می‌پردازیم، چون خوارج در بهترین شب‌های ماه رمضان که شب قدر است به قول خودشان نعوذبالله بر آن شدند که بدترین انسان‌های روی زمین را از بین ببرند؛ چون آنها به ظن کج خیال خودشان معاویه، عمروعاص و حضرت علی (ع) را به عنوان بدترین انسان‌ها برای کشتن در نظر داشتند و متاسفانه از این میان تنها حضرت علی (ع) بود که از سوی خوارج به شهادت رسید.

           



محمدزاده گفت: من روی علت برگزیدن شب قدر برای شهادت حضرت علی (ع) از سوی خوارج بسیار تحقیق و پژوهش کردم و منابع بسیاری را از نظر گذراندم تا دریابم با تکیه بر منابع قدیمی و کهن تاریخی با شهادت تندیس عدالت در آن زمان چه بر سر اسلام آمد؟

او افزود: بنابراین به بحث خوارج پرداختم؛ خوارجی که هنوز وجود دارند و مرحوم دکتر سید جعفر شهیدی در کتاب «علی از زبان علی» بیان کرده است که من اکنون رهبر خوارج اباضیه را می‌بینم و آنها اعلام می‌کنند که ما علی (ع) را نکشتیم! حال من می‌خواهم بگویم خوارجی که در آن عصر حضرت علی (ع) را کشتند وقتی فهمیدند چه بر سر جامعه اسلام بعد از شهادت حضرت علی (ع) آمد، اعلام می‌کنند که ما حضرت را نکشتیم و کسی که عامل قتل است ما نیستیم و ابن ملجم مرادی اصلا از خوارج نبود!

مولف کتاب «علی بن ابیطالب، صالح المؤمنین» عنوان کرد: خوارج برای بر گردن نگرفتن مسئولیت شهادت امام علی(ع)  اعلام کردند کسی که باعث شهادت امیرالمومنین شد اشعث بن قیس بود و او برای این کار از معاویه دستور گرفت. برای همین اشعث ابن ملجم را برای کشتن حضرت علی (ع) تحریک کرد. در این میان من معتقدم که ابن ملجم واقعا از خوارج بود، اما در کتاب بر آنم که بگویم این موضوع به کجا رسید؟ آن موقع خوارج در به شهادت رساندن حضرت علی (ع) با امویان یکی شدند.

مرضیه محمدزاده گفت: هر چه قدر در تاریخ جلو برویم حقانیت علی بن ابیطالب (ع) و فرزندانش بیشتر مشخص می‌شود تا کسانی که باعث به شهادت رساندن اهل بیت شدند از این عمل شرمنده شوند.

او در پاسخ به این‌که چه نکته جدیدی در  کتاب «علی بن ابیطالب، صالح المؤمنین» وجود دارد؟ گفت: از همان ابتدا قصد داشتم امام علی (ع) را به مخاطبان بیشتر بشناسانم و به تحریفاتی که درباره حضرت در برخی منابع است، اشاره کنم ابتدا سراغ مسائلی درباره تولد حضرت علی (ع) رفتم که آیا مادر حضرت به تنهایی او را به دنیا آورد؟ آیا هنگام تولدش دیوار کعبه شکاف برداشت؟ بعد از آن القاب حضرت در چه زمان‌هایی به او داده شد؟ سپس سراغ رویکردش در جنگ‌ها رفتم و تقریبا سعی کردم به همه مواردی بپردازم که درباره امیرالمومنین مطرح شده است و حتی سخنانی که به ایشان نسبت می‌دهند مورد نقد و بررسی قرار دهم.

این پژوهشگر درباره منابع مطالعه شده در زمان نوشتن کتاب «علی بن ابیطالب، صالح المؤمنین» بیان کرد: من تقریبا تمام منابعی که درباره حضرت علی (ع) وجود داشت فرقی نمی‌کند شیعه نوشته باشد یا سنی همه را مطالعه کردم و به ویژه به منابع قرون اول و دوم بیشتر تکیه کردم پس ازآن به منابع قرون بعدی و معاصر هم مراجعه کردم.

نظر شما