شناسهٔ خبر: 64970 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری نمایشگاه کتاب تهران جبرانی پس از دوران حرمان است/ فرصتی برای دیده شدن کتاب‌های تاریخی

سید مصطفی تقوی‌مقدم، پژوهشگر تاریخ گفت: نمایشگاه پس از دو سال فترت برگزار می‌شود. امیدوارم خوانندگانی که اهل مطالعه و علاقه‌مند به کتاب و به ویژه در عرصه آثار تاریخی هستند با برگزاری نمایشگاه دوران حرمان و دوری از آن برایشان جبران شود و هم مجالی برای دیدن آثار چاپ شده به بهترین شکل ممکن باشد.

فرهنگ امروز: سید مصطفی تقوی‌مقدم، تاریخ‌نگار و استاد دانشگاه  گفت: در نمایشگاه کتاب دو اثر به نام «ایران در فرایند انقلاب اسلامی» و «پهلوی‌ستایی در ترازوی تاریخ» ارائه می‌دهم که کتاب نخست از سوی انتشارات پژوهشکده مطالعات تاریخ معاصر منتشر و در دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی هم به عنوان اثر برگزیده معرفی شد. کتاب دوم را موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به چاپ رساند.

او درباره کتاب «ایران در فرایند انقلاب اسلامی» عنوان کرد: برای تبیین انقلاب اسلامی اصولا نیازها و مطالبات بنیادین جامعه ایران در دوره 150 ساله منتهی به انقلاب، که در کش‌مکش میان جامعه ایران و حکومت قاجار و پهلوی پاسخ خود را نیافته و همچنان معوق مانده و پاسخ می‌طلبیدند، کدام بودند و چگونه شکل گرفتند؟ جامعه ایران برای پاسخ به آنها چه واکنشی‌هایی از خود نشان داده و چه جریان‌های فکری سیاسی بدین منظور شکل گرفته و نسخه تجویزی آن جریان‌ها برای پاسخ به آن نیازها چه بوده و بین آنها و نظام سیاسی بر سر آن مطالبات چه کش‌مکش‌هایی رخ داده است؟

این پژوهشگر تاریخ ادامه داد: چرا آن نسخه‌ها و آن کش‌مکش‌ها فرجام مطلوب جامعه را نیافتند و آن مطالبات همچنان معوق و بدون پاسخ ماندند؟ مبانی نظری و روش رهبری امام خمینی(ره) چه نسبتی با آن نیازها و مطالبات داشتند و چرا و چگونه به ایجاد انقلاب اسلامی و شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی به عنوان پاسخ به مطالبات جامعه انجامید؟ کتاب «ایران در فرایند انقلاب؛ امام خمینی و چالش سنت و مدرنیته» به دنبال پاسخ پرسش‌های مطرح شده است.

تقوی مقدم با اشاره به برگزاری سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران عنوان کرد: نمایشگاه پس از دو سال فترت برگزار می‌شود و اکنون مثل یک فنر رها شده امید است که هم آثاری که در این یکی دو سال منتشر شده و روی هم انباشته شده است هم خوانندگانی که اهل مطالعه و علاقه‌مند به کتاب و به ویژه در عرصه آثار تاریخی هستند با برگزاری نمایشگاه دوران حرمان و دوری از آن برایشان جبران شود و هم مجالی برای دیدن آثار چاپ شده به بهترین شکل ممکن باشد. 

او افزود: پیش‌بینی می‌شود که از نمایشگاه استقبال خوبی به عمل بیاید. در عین حال امیدوارم بازار نشر هم بتواند کتاب‌های چاپ شده در این یکی دو سال را به خوبی در منظر دید مخاطبان قرار دهد.

نظر شما