شناسهٔ خبر: 65076 - سرویس اندیشه
نسخه قابل چاپ

کتاب «رستنی‌ها و پدیده‌های نباتی در تاریخ طبری» اثری بی‌نظیر است / احمد مهدوی دامغانی

دکتر احمد مهدوی دامغانی، از ارزشمندی کتاب رستنی‌ها و پدیده‌های نباتی در تاریخ طبری سخن گفته و تلاش محمدحسن ابریشمی، مؤلف این اثر، را ستوده است.

فرهنگ امروز: کتاب «رستنی‌ها و پدیده‌های نباتی در تاریخ طبری» اثری بی‌نظیر است / احمد مهدوی دامغانی

دبا: دکتر احمد مهدوی دامغانی، در یادداشتی که در ادامه می‌خوانید از ارزشمندی کتاب رستنی‌ها و پدیده‌های نباتی در تاریخ طبری سخن گفته و تلاش محمدحسن ابریشمی، مؤلف این اثر، را ستوده است.

متن یادداشت بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و الصلوة و السلام علی سیّدنا و نبینا محمدص و آله الطاهرین المعصومین

این «دایرة المعارفی» که به نام رستنی‌ها و پدیده‌های نباتی در تاریخ طبری نام‌گذاری شده است به راستی که کتاب تحقیقی عجیب و بی‌نظیری است. بندهٔ کمترین نمی‌داند در تأثیر این کتاب مستطاب در فهم و اطلاعات لغوی و تاریخی و گیاهی آن چه لفظی را به کار برم که منطبق با واقع باشد؛ زیرا نمی‌خواهم مبالغه‌ای در وصف این کتاب مستطاب کرده باشم، و مثلاً عرض کنم «اعجاز» یا «خرق عادت»، ولی امیدوارم لفظ «کرامت» بر این اثر بی‌نظیر و بر مؤلف دانشمند محققِ متتبع آن منطبق با واقع باشد. یعنی قطعاً حق تعالی جلّ جلاله حضرت آقای دکتر ابریشمی دامت افاضاته را به «کرامتی» مکرّم فرموده است که توانسته است چنین کتاب جامع و مستندی را تألیف فرماید که این بنده عرض نمی‌کنم «مسحور» آن شدم ولی شهدالله که «مبهوت» و «مجذوب» آن شده‌ام. و بندهٔ سالخوردهٔ نود و شش ساله، که عمرش را به حمدالله تعالی بیهوده صرف نکرده است، به راستی شیفتهٔ این کتاب مستطاب شده‌ام. این کتاب فی‌الواقع دلیل قاطعی بر همّت و پشتکار و به اصطلاح رایج «دود چراغ خوردن» مؤلف دانشمند آن است، و یادآور نام شریف بزرگانی از درگذشتگان، مانند حضرت مجلسی دوم (محمدباقر)(رض)، و جلال‌الدین سیوطی(ره)، و معاصرانی مثل مرحوم مبرور مغفور علّامه دهخدا(رض) می‌باشد. زیرا حضرت دکتر ابریشمی دامت افاضاته علاوه بر شناساندن رستنی‌ها و پدیده‌های نباتی به مناسبت هر مادّه مطالب شیوا و دل‌انگیز از تفسیر و تاریخ و کلام و قصص تاریخی گردآوری فرموده است و جای خود را در میان بزرگان از دانشمندان معاصر مثل مرحومان علامه دهخدا و علامه فروزانفر و علامه همائی رحمة الله علیهم اجمعین باز فرموده است، و چنین اثری را که شایستهٔ هزاران آفرین و احسنت است از خود به یادگار گذاشته است. و ان شاالله حق تعالی و تقدس به حضرت دکتر ابریشمی معمری (عمری) دراز و توفیق و عزت مستمر و مستدام مرحمت فرماید بالنبی و آله الامجاد. اینکه حضرت دکتر ابریشمی ذکر خیری از مرحوم مغفور ایرج افشار رحمة الله علیه فرموده است طینت پاک و ظرافت ذوق حضرت دکتر ابریشمی است.

فقیر فانی احمد مهدوی دامغانی

فیلادلفیا 20/02/1401

از کجی و معوجی خطم که بر اثر سالخوردگی و سماری فلح است امید عفو دارم.

نظر شما