شناسهٔ خبر: 65180 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

فقه سیاسی یا حقوق سیاسی؟

سیاست نامه شماره بیست و دوم مجله سیاست‌نامه منتشر شد

فرهنگ امروز: شماره جدید مجله سیاست‌نامه با تصویری از جوادطباطبایی و داود فیرحی منتشر شد. این دو استاد علم سیاست در سال‌های اخیر از دو منظر حقوقی و فقهی به اندیشه سیاسی در ایران نظر افکنده و تاملات خود را به عنوان بخشی از تولیدا ت علوم سیاسی ایرانی منتشر کرده‌اند. سیاست‌نامه با گرامیداشت یاد و خاطره فیرحی، پرونده اصلی خود را به بهانه انتشار کتاب «مفهوم قانون در ایران معاصر» به بحث نسبت حقوق و سیاست (حقوق عمومی) اختصاص داده است. در این پرونده علاوه بر انتشار گزارش دو سخنرانی جواد طباطبایی و داود فیرحی، مطالب و مباحثی از  ابوالفضل دلاوری، فردین مرادخانی، رضا یعقوبی و فیروز محمودی منتشر شده است.

از پرونده‌های دیگر شماره بیست و دوم سیاست‌نامه پرونده فلسفه حقوق است که در آن احمد تقیب‌زاده رئیس شورای علمی مجله مطلبی با عنوان «امتناع دولت حقوقی» به رشته تحریر درآوده است. «مشروطه به مثابه حقوق» نیز عنوان مطلبی از شیرین نائف پژوهشگر دانشگاه زوریخ در همین پرونده است.  حبیب‌الله فاضلی استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران هم مقاله‌ای خواندنی از بودوین باکرت تحت عنوان «حقوق، سیاست است» در این پرونده ترجمه کرده است. گزارش جدیدترین مقاله مارتین لاگلین با عنوان «چرا کارل اشمیت بخوانیم؟» آخرین مطلب این بخش به شمار می‌رود.

ناگفته گذاشته نشود که سیاست‌نامه بیست و دوم با سرمقاله‌ای به قلم حکمت‌الله ملاصالحی استاد دانشگاه تهران «فصل بادهای سمّی» آغاز می‌شود. سید ناصر سلطانی استادیار دانشگاه تهران و عضو شورای علمی سیاست‌نامه در بخش یادنامه پژوهشی انتقادی درباره اندیشه سیاسی رضا براهنی با عنوان «سلاخی تاریخ ایران در مسلخ کمونیسم» نگاشته است. سیاست‌نامه گفتگویی مفصل درباره زندگی و کارنامه علمی الهه کولایی نیز با او داشته که متن کامل آن در بخش دیدار منتشر شده است.

از دیگر بخش‌های شماره بیست و دوم سیاست‌نامه بخش جستار است که در آن دو مقاله مفصل از امیر برهان با عنوان « «ایران» و «شهر»: گسست و تداوم» و مهدی روزخوش با عنوان «گذار از وطن پیشاملی به وطن ملی» منتشر شده است. مقاله نخست درنگی در تاریخ‌پژوهی و تاریخ‌نگاری ایرانی است و مقاله دوم برآمدن مفهوم نوآیین وطن در رمان تاریخی سیاحتنامه ابراهیم‌بیگ در ادبیات مشروطه را مورد تدقیق قرار می‌دهد.

بخش درسگفتار از دیگر بخش‌های مجله است. در این بخش فرهنگ رجایی استاد شناخته شده علم سیاست در آمریکای شمالی، بخش نخست درس‌گفتار چیستی دانشگاه خود را با عنوان «جمهوری خردورزان» برای نشر در اختیار سیاست‌نامه قرار داده است.  بخش اول درس‌هایی از حقوق بین الملل برای ایران با عنوان «مشکله حق تعیین سرنوشت و جدایی خواهی» نیز به قلم حیدرعلی تیموری استادیار دانشگاه تهران در بخش درسگفتار آمده است.

در بخش ترجمه متون مهمی از متفکران مشهوری برای نخستین بار در سیاست‌نامه ترجمه و عرضه شده است. نخستین مطلب مقاله ارنست کاسیرر درباره رومانتیسیسم و سرآغازهای علم انتقادیِ تاریخ است که با عنوان «نظریۀ ایده‌های تاریخی: نیبور ، رانکه  ، همبولت» توسط یدالله موقن مترجم سرشناس ترجمه منتشر شده است. دومین مطلب گزیده‌ای از فصل سومِ کتاب درباب جباریت اثر لئو اشتراوس  است که با عنوان «جبارها و حکما» توسط یاشار جیرانی و شروین مقیمی به فارسی برگردانده شده است.  فقره‌ای از کتاب حکومت بر یهودیان توماس آکوئیناس با عنوان «سیاست‌نامه‌نویسی مسیحی» نیز سومین مطلب این بخش است که توسط سعید ماخانی ترجمه شده است.

علاوه بر اینها در بخش یادداشت مطالبی از حسن انصاری، روح‌الله اسلامی و رسول جعفریان درباره نسخه‌شناسی نهج‌البلاغه و همچننی تحلیل تاریخی و سیاسی این رساله شیعی آمده است. شایان ذکر است که مصطفی محقق داماد، شهید اعوانی، رضا یادگاری، رضا کدخدازاده، محمود فاضلی، مهدی زیبایی و جواد رنجبر درخشیلر و محمدمهدی از دیگر نویسندگان بخش‌های دیگر مجله به شمار می‌روند.

سیاست‌نامه بیست و دوم به مدیریت و سردبیری حامد زارع در 340 صفحه و با قیمت 90هزار تومان توسط گروه مطبوعاتی هم‌میهن منتشر شده است.    

نظر شما