شناسهٔ خبر: 65199 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پرهیز از عوام‌زدگی برای بررسی درست یک تجربه تاریخی/ تاریخ مدرنیزاسیون نیاز به بررسی فارغ از سیاست‌زدگی دارد

سیدمصطفی تقوی‌مقدم، پژوهشگر تاریخ گفت: بررسی پدیده مدرنیزاسیون در تاریخ نیاز به نگاهی فارغ از سیاست‌زدگی دارد تا بتوان به درک دقیق و معقولی‌تری از آن دست یافت.

فرهنگ امروز: سید مصطفی تقوی‌مقدم، مولف و پژوهشگر تاریخ معاصر  گفت: کتابی که در حال حاضر روی آن تحقیق و پژوهش می‌کنم درباره مدرنیزاسیون در دوره پهلوی است که تقریبا قسمت عمده آن انجام شده و امیدوارم در سال آتی برای چاپ آماده شود. 

او افزود: در جامعه ما مباحث تاریخی با یک نوع سیاست‌زدگی تلفیق می‌شوند، به شکلی که افراد و گروه‌ها با توجه به گرایش‌های سیاسی‌شان حوادث تاریخی را مصادره می‌کنند. طبیعی است که در کشور انقلابی رخ داد و این انقلاب علیه حکومت پهلوی صورت گرفت که منجر به سرنگونی این رژیم شد. لذا انقلاب حوادث ریز و درشت، مثبت و منفی خاص خودش را مانند همه انقلاب‌های بزرگ تاریخ در پی دارد. 

این پژوهشگر تاریخ عنوان کرد: در این کشمکش تحولات، قضاوت‌ها درباره انقلاب و تبعات آن با حکومت قبلی شکل می‌گیرد که یک حالت سیاست‌زده هم پیدا می‌کند اما سخن گفتن درباره مسائلی که رضاشاه پدر و معمار ایران نوین بوده و حرف‌هایی از این قبیل مباحث گاهی به صورت عوام‌زده مطرح می‌شود. به نظرم از منظر تاریخ این موضوع باید بررسی شود.

تقوی‌مقدم عنوان کرد: تبیین این نکته که واقعا جایگاه مدرنیزاسیون پهلوی در تاریخ ایران به چه صورت است؟ حد و اندازه آن چیست؟ برای فهم درست تحولات و درست دیدن هر حادثه‌ای در جا و اندازه خودش می‌تواند مفید باشد و درکی واقع‌بینانه‌تر، عالمانه‌تر و فارغ از سیاست‌زدگی‌ها و جناح‌بازی‌های سیاسی به جامعه ارائه دهد که به تجربه تاریخی آن خواننده و جامعه بیافزاید برای درک دقیق‌تر و پیگیری فرایند توسعه در آینده با شیوه معقول‌تر.

نظر شما