شناسهٔ خبر: 65207 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

کتاب «دنیای دینانی» منتشر شد

کتاب «دنیای دینانی‌(در شناخت اندیشه و آثار غلامحسین ابراهیمی دینانی)» نوشته محمدجعفر محمدزاده از سوی انتشارات اطلاعات به بازار نشر عرضه شده است.

فرهنگ امروز: در لرستان، کتاب «دنیای دینانی» شناخت اندیشه و آثار دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، نوشته محمدجعفر محمدزاده از سوی انتشارات اطلاعات با 124 صفحه در قطع رقعی به بازار نشر عرضه شده است.

این کتاب بر آن است تا با تکیه بر گفتار و نوشتار، دو محصول عمده زبان،‌ اندکی از دنیای فیلسوفِ معاصر دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی را بشناساند.

این مجموعه حاوی 6 مقاله است که در معرفی برخی آثار به‌ویژه روش اندیشه‌گستر گفت‌وگوهای استاد دینانی و به‌طور کلی در ساحت سخن است که محمدجعفر محمدزاده، پیش‌تر در مطبوعات منتشر کرده و اینک با اندکی ویرایش و به بیان خود در سرسخن کتاب به پاس قدردانی از مقام علمی استاد دینانی و به سبب اهمیت موضوع و درخواست جمعی از علاقه‌مندان، آن‌ها را به انضمام کتاب‌شناسی تازه‌ای از استاد دینانی منتشر کرده است.
 



 6مقاله این مجموعه عبارت‌اند از:
1. «پرسش‌های دقیق و پاسخ‌های عمیق» که در آن ضمن بیان پیشینه روش مباحث علمی گفت‌وگومحور به ویژگی‌هایی از شیوه‌های آموزشی و تدریس استاد پرداخته شده است. 

2. «خواجه نصیرالدین فیلسوف گفت‌وگو» در این مقاله ضمن معرفی جایگاه علمی و فلسفی این فیلسوف ایرانی کتابی از وی با همین نام معرفی شده است.

3. «اندیشه و خرد در مکیال گفت‌وگو» ابتدا بحثی کلی در مورد ارزش‌های گفت‌وگو و نیاز جامعه علمی، فرهنگی و اجتماعی امروز به گفت‌وگو بیان شده و سپس تلاش شده ارزش‌ یافته‌های علمی مبتنی بر این شیوه با مثال‌هایی از قرآن و سیره معصومین تا گفتار فلاسفه بزرگ غرب همچون سقراط، افلاطون و فیلسوفان ایرانی چون مولانا و خراسانی بازگو شود.

4. «عالم هستی کلام خداست» این مقاله تلخیصی روشمند از اندیشه‌های استاد در کتاب فلسفه و ساحت سخن و چکیده‌ای از کتاب هستی و زبان نوشته محمدجعفر محمدزاده است.

5. «نگاه جدید به زندگی در اندیشه خیام» در این مقاله ضمن معرفی اجمالی اندیشه‌های این حکیم ایرانی به رد نظریه پوچ‌گرایانه‌ای که برخی به خیام نسبت می‌دهند به گزیده‌هایی از دیدگاه‌های دکتر دینانی درباره خیام پرداخته شده و در ضمن آن کتاب هستی و مستی که حاصل گفت‌وگوهای دکتر دینانی با کریم فیضی از پژوهشگران حوزه خیام است معرفی شده است.

6. «ابن‌سینا فیلسوف ناشناخته» در این مقاله کتاب سخن ابن سینا و بیان بهمنیار به تلاش دکتر دینانی در معرفی زوایای پنهان شخصیت علمی ابن سینا پرداخته شده است.

کتاب‌شناسی توصیفی آثار دکتر دینانی، بخش دیگری از کتاب «دنیای دینانی» است که در آن 27 اثر منتشر شده از آثار این استاد فلسفه به‌صورت کوتاه و روشمند معرفی شده‌اند.

 رونمایی این کتاب کم‌حجم؛ اما پر محتوا به‌زودی با حضور جمعی از دوستداران اهل فضل و دانش انجام خواهد شد.

نظر شما