شناسهٔ خبر: 65247 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انجمن علمی زبان و ادبیات فرانسه جایزه دکتر حدیدی را تاسیس کرد

جایزه دکتر حدیدی توسط انجمن علمی زبان و ادبیات فرانسه تاسیس شد. دبیری نخستین دوره این جایزه را روح‌الله حسینی برعهده خواهد داشت.

به گزارش فرهنگ امروز: انجمن علمی زبان و ادبیات فرانسه «جایزه سال پژوهش به زبان فرانسه» را با عنوان «جایزه دکتر حدیدی» تاسیس کرد. در اساسنامه این جایزه چنین آمده است: «نظر به ضرورت بهره‏مندی از ظرفیت و قابلیت والای پژوهش در راستای شناسایی و طرح مسائل و موضوعات کلیدی در توسعه و پیشرفت مطالعات بین‏ارشته‌‏ای، ادبی، زبانشناختی، آموزش و ترجمه به زبان فرانسه، از یک سو و از سوی دیگر، نظر به تاثیر برگزاری رویدادهای علمی و پژوهشی با گستره ملی و بین‏‌المللی در گسترش پژوهش‏‌های کاربردی و معرفی و تقدیر از برترین آثار پژوهشی در حوزه‏‌های ذکر شده، «جایزه پژوهش سال به زبان فرانسه» که به پاس تقدیر از زحمات و پژوهش‌‏های مرحوم دکتر جواد حدیدی «جایزه سال دکتر حدیدی» نامگذاری شده، برگزار می‏‌شود.»

دبیری نخستین دوره از این جایزه را روح‌‏الله حسینی بر عهده خواهد داشت.

جواد حدیدی (درگذشته به تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۸۱) دکترای ادبیات فرانسه از دانشگاه سوربن بود و به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه فردوسی مشهد به تدریس و پژوهش اشتغال داشت. او همچنین عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی بود. زنده‌یاد حدیدی در سال ۱۳۷۴ برای کتاب «از سعدی تا آراگون» برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شده بود. «ایران در ادبیات فرانسه»، «ترجمه بخش‌هایی از قرآن به فرانسه» و «اسلام از نظر ولتر» برخی دیگر از آثار ماندگار اوست. به سال ۱۳۸۶ نیز کتاب «زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی دکتر جواد حدیدی» توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر شد.

نظر شما