شناسهٔ خبر: 6939 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«راهنمای بین‌المللی پژوهش گروه متمرکز برای علوم اجتماعی و علوم بهداشتی» منتشر می‌شود

«راهنمای بین‌المللی پژوهش گروه متمرکز برای علوم اجتماعی و علوم بهداشتی» اثر مونیک هنینک با ترجمه ایرج فیضی و مهسا طاهران منتشر می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ این کتاب پژوهشی با نگاهی کاربردی و تاکید بر موقعیت کشورهای در حال توسعه تالیف شده است. مولف این کتاب مراحل مختلف اجرای روش گروه متمرکز را به طور دقیق، تفصیلی و گام به گام شرح داده است. 

«راهنمای بین‌المللی پژوهش گروه متمرکز برای علوم اجتماعی و علوم بهداشتی» علاوه بر وضع معمول و متعارف یعنی همسانی زبانی پژوهشگر و جامعه مورد مطالعه، در موقعیت ناهمسانی زبانی و قومیتی پژوهشگر و جامعه مورد مطالعه، هم در سطح بین‌المللی (اجرای پژوهش در کشورهای دیگر) و هم در یک کشور دارای اقوام و زبان‌های مختلف، نظیر کشور ما قابلیت استفاده دارد.

فصل‌های کتاب بر اساس مراحل اجرای پژوهش گروه متمرکز تنظیم شده‌اند و هر مرحله و هر فصل با جزییات دقیق، مثال‌ها و نمونه‌های عملی فراوان اراه شده‌اند.

مخاطبان کتاب در وهله نخست محققان، دانشجویان مقطع دکترا و استادان راهنمای آن‌ها هستند. کتاب همچنین برای کسانی که پژوهش گروه متمرکز یا طرح‌نامه‌های پژوهشی را از حیث رعایت ملاحظات روش‌شناختی بررسی و ارزیابی می‌کنند و همین‌طور برای کسانی‌که از نتایج این دسته از پژوهش‌ها استفاده می‌کنند، سودمند است.

از  مباحث این کتاب می‌توان قوت‌ها و محدودیت‌های بحث‌های گروه متمرکز، طرح‌های پژوهشی چندروشی، تخمین جدول زمانی عملیات میدانی، استخدام تیم عملیات میدانی، ملاحظات اخلاقی، آسیب‌دیدن شرکت‌کنندگان، آماده‌سازی راهنمای بحث، پرسش‌‌های آغازین، شیوه‌های مناسب فرهنگی برای پرسش، جلسات ایفای نقش، انتخاب شرکت‌کنندگان، گردهمایی‌ها و سازمان‌های حرفه‌ای، گروه‌های ناآشنا در مقابل گروه‌های آشنا و ویژگی‌های مدیر جلسه و مدیریت اندازه گروه در طول فعالیت میدانی را نام برد.

نخستین چاپ کتاب «راهنمای بین‌المللی پژوهش گروه متمرکز برای علوم اجتماعی و علوم بهداشتی» را انتشارات تیسا در ۴۶۹ صفحه به زودی منتشر می‌کند.

نظر شما