شناسهٔ خبر: 7220 - سرویس خبر
نسخه قابل چاپ

گفت‌وگوی فرهنگ امروز با رئیس موسسه سینمایی مقاومت و انقلاب اسلامی؛

حواشی یک انحلال

عظیمی میرآبادی در ابتدا امر به ما کردند که با توجه به اشکالاتی که هست دستور انحلال موسسه سینمایی مقاومت و انقلاب را صادر کرده‌ایم و چند روزی این بحث بود تا اینکه در نهایت به کلی ماجرا را منکر شده و بحث صلاحیت هیئت امنا را پیش کشیدند.

 

فرهنگ امروز: مؤسسه‌ی سینمایی مقاومت و انقلاب اسلامی در سال پایانی دولت دهم توسط سازمان سینمایی تشکیل شد. پس از روی کار آمدن دولت یازدهم زمزمه‌هایی مبنی بر لغو مجوز این مؤسسه به گوش رسید تا جایی که وزیر ارشاد نیز یک نوبت از لغو مجوز و یک نوبت از بازنگری هیئت مؤسسین آن حرف به میان آورد.

 مهدی عظیمی میرآبادی در گفت‌وگو با فرهنگ امروز با اشاره به مصاحبه‌ی اخیر وزیر ارشاد گفت: ایشان در آخرین مصاحبه‌ی خود گفته‌اند که این مؤسسه، لغو مجوز یا منحل نشده و بحث، مسئله‌ی رسیدگی به صلاحیت هیئت امنا هست و برای رسیدگی به مراکز ارجاع شده است درحالی‌که در ابتدا امر به ما کردند که با توجه به اشکالاتی که هست دستور انحلال را صادر کرده‌ایم و چند روزی این بحث بود تا اینکه در نهایت به کلی ماجرا را منکر شده و بحث صلاحیت هیئت امنا را پیش کشیدند.

وی درباره‌ی اهداف و ضرورت تأسیس مؤسسه‌ی سینمایی مقاومت و انقلاب اسلامی علی‌رغم وجود مؤسسه‌ی دیگر با این نام گفت: انجمن سینمایی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که زیرمجموعه‌ی بنیاد فرهنگی روایت و سازمان بسیج مستضعفین فعالیت می‌کند در حقیقت، جهت ایجاد انسجام بین فعالان این حوزه یعنی سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سراسر کشور به وجود آمده است و در سال‌های گذشته فعالیت‌های ارزشمندی را داشته است، لکن بنیاد سینمایی مقاومت و انقلاب اسلامی به‌صورت تشکیلاتی در نظر گرفته شده است که 4 موضوع را با توجه به نیازسنجی‌هایی که در سال‌های اخیر انجام‌ شده است، پیگیری می‌کند؛ تاریخ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، بیداری اسلامی و مقاومت.

برای این کار نیاز به مقدماتی است اعم از پژوهش، فیلم‌نامه و فراهم آمدن شرایط تولید، اما پس از تولید نیز می‌بایستی به بهترین شکل به مخاطب در داخل و خارج از کشور عرضه شود که این امر نیاز به سینما، شبکه‌ی نمایش و ابزارهای نوینی مانندiptv  دارد. بنابراین، احساس نیاز کردیم تا مرکزی قدرتمند برای جبهه‌ی انقلاب اسلامی ایجاد شود و با تجهیزات و امکانات قدرتمند بتواند این حوزه را پشتیبانی کرده به مرحله‌ی تولید و عرضه برساند. البته این نگاه فقط محدود به سینما و به اصطلاح فیلم‌های فاخر نبوده است، بلکه فیلم‌های سینمایی، مستند، کوتاه، انیمیشن و هر اثری که بشود اطلاق فیلم بر آن کرد، می‌بایست توسط این بنیاد مورد حمایت قرار گیرد.

اهداف اصلی بنیاد طبق اساس‌نامه تقویت و تحکیم باورهای اسلام ناب محمدی از طریق سینما در ایران و جهان، اجرای اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی در حوزه‌ی سینما، ارتقای سطح ذائقه‌ی مخاطبان سینمای مقاومت از طریق ارائه‌ی کیفی و کمی مناسب آثار در ایران و جهان، تقویت جریان سینمایی انقلاب اسلامی در داخل و خارج از کشور و جلوگیری از تهدید و تضعیف آن و حمایت‌های لازم از محققان، پژوهشگران و هنرمندان این عرصه در ایران و جهان و... است. هریک از این اهداف با عنایت به وضعیت کنونی سینمای جریان مقاومت و انقلاب اسلامی در سطح جهان پیگیری می‌شود.

این کارگردان و تهیه‌کننده‌ی سینما افزود: مقاومت یک واژه است برای مفاهیمی گسترده که همواره در ابعاد مختلف و برای منظورهای مختلف به کار گرفته شده است. منظور از مقاومت به‌زعم ما مقاومت در برابر استکبار در همه‌ی ابعاد آن است. اینکه چه کسی مقاومت می‌کند و چرا و در مقابل چه چیزی مقاومت می‌کند و شرایط و مختصات این مقاومت چیست؟ در مواجهه با شاخصه‌ی اصلی آن یعنی مقابله با استکبار معنی پیدا می‌کند. انتظار برای فرج منجی عالم بشریت نیز از شقوق مقاومت است، انتظاری سازنده که هم می‌تواند دال مقاومت باشد و هم مدلول آن، هم می‌تواند علت مقاومت باشد و هم نتیجه‌ی نهایی آن. از طرف دیگر هر نوع مقاومت سیاسی و سرزمینی در مقابل استکبار چه آمریکا و چه غیر آمریکا و حتی مقاومت در مقابل اصحاب زر و زور و جریان‌های فاسد فرهنگی و عقیدتی و سیاسی می‌تواند بخشی از مفهوم مقاومت باشد. ما پس از گذشت بیش از 3 دهه از عمر انقلاب هنوز هنر انقلاب اسلامی را تبیین نکرده‌ایم و به تعاریف و مختصات روشنی نرسیده‌ایم. یکی از فعالیت‌هایی که در ابتدای فعالیت بنیاد پیگیری می‌شود این است که این 4 موضوع یعنی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، بیداری اسلامی و مقاومت به صورت آکادمیک تعریف و تبیین شود و سپس هنر و سینمای تراز این‌ها تبیین شود، طبیعتاً وقتی به این مرحله یعنی تبیین رسیدیم، می‌توانیم هنر مقاومت را نیز معنا کنیم، هنری که اعتقاد داریم، می‌تواند موجب پالایش فرهنگی جامعه باشد.

تهیه‌کننده‌ی سیب و سلما درباره‌ی نسبت سینمای مقاومت و ابعاد سینمای بومی اسلامی ایرانی گفت: ما در سینما به یک اشکال رسیدیم که در تلویزیون و سینمای ما و شبکه‌ی خانگی و نهاد آموزش سینمایی است مسئله این است که آن قالبی که در سینما وجود دارد با مفاهیم ما ناخوانا است؛ یعنی ما می‌خواهیم یک مفهوم فرامادی را در فیلم خود مطرح کنیم، اثری که از تنور بیرون می‌آید چیزی است که خلاف آن تفکر را محقق می‌کند. می‌بایست یک ساختاری باشد که بتوانیم در قالب آن مفاهیم متعالی‌تر را مطرح کنیم، این امر علاوه بر پژوهش و نظریه‌پردازی نیاز به یک آزمایشگاهی دارد که عده‌ای بتوانند در آن کوشش و خطا کنند و بتوانند خودشان را به آن فرم نزدیک کنند. در خیلی از این فیلم‌ها انصافاً برای ابتدای کار همه‌ی پیش‌بینی‌ها می‌شود، ولی وقتی فیلم ساخته می‌شود حاصل کار چیز دیگری است. باید بپذیریم که گاهی اوقات گریزی نیست و قالبی که کار شده با محتوا سازگاری ندارد، لاجرم عده‌ای طرف سینما را می‌گیرند و می‌گویند مفاهیم را عوض کنید که به سینمای درست برسیم، عده‌ای نیز طرف مفهوم را می‌گیرند و می‌گویند سینما را باید کنار بگذاریم تا به مفاهیم و ارزش‌ها لطمه‌ای وارد نشود. در این میان می‌بایست به عنوان علم به سینما نگاه کرد و این رهیافت‌های روش‌شناسانه را به صورت علمی در کنار کارهای عملی پی بگیریم تا بتوانیم راهکاری برای نیل به سینمای مطلوب انقلاب پیدا کنیم.

مسئول سابق اداره‌ی ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی همچنین افزود: جذابیت در سینمای رایج این روزگار فارغ از نمونه‌های محدود و جذابیت‌های مادی است. این بحث، بحث مهمی است که شاید در مجال این مصاحبه نگنجد، اما می‌بایست از یک جا کار را شروع کرد. برای نیل به سینمای بومی و اسلامی ایرانی می‌بایست تکلیف خودمان را با بحث جذابیت در سینما مشخص کنیم، این وظیفه‌ی نهادهای پژوهشی و دانشگاهی بوده است که متأسفانه در طی 3 دهه از عمر انقلاب یا مورد غفلت واقع شده یا از سر رفع تکلیف کارهایی انجام شده است. بنیاد در این عرصه نیز بنا به تکلیف، قصد دارد وارد شود و این را به عنوان یکی از وظایف اصلی خود مورد مداقه قرار دهد. در این زمینه نیز نمی‌شود به نظریه‌پردازی اکتفا کرد، ضرورت وجود مرکزی که کارهای نظری را در کنار کارهای عملی و کوشش و خطا از این روی است تا بتوانیم به نقطه‌ای برسیم که بدانیم با چه نوع و وجهی از جذابیت مطابق با سینمای اسلامی ایرانی و سینمای مقاومت می‌توان مخاطب را به سینماها کشاند. البته بنیاد در ابتدای راه است و اگر بتواند از این مشکلات و شرایطی که برخی مسئولین جدید راه انداخته‌اند به سلامت عبور کند، امید است که طراحی‌ها و اهداف به نتیجه بنشینند و از تمام امکانات بالفعل و بالقوه‌ی اندیشه‌ی اسلامی در این زمینه استفاده کنیم.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۳:۱۱مهدی زهرایی 0 1

    انشالله
                                

نظر شما