شناسهٔ خبر: 7305 - سرویس مسائل علوم‌انسانی
نسخه قابل چاپ

گزارش از دومین کنگره بین‌المللی «علوم انسانی‎اسلامی»؛

علی لاریجانی: وجود تعارضات در علوم انسانی طبیعی است

کنگره دومین کنگره علوم انسانی‎اسلامی دوشنبه 27 آبان ماه در سالن همایش‎های صدا و سیما برگزار شد. اگرچه در میان حاضرین و ارائه کنندگان مقاله چهره‌های شاخصی به چشم می‌خورد، لیکن غیبت چهره‌های شاخص منتقد علوم انسانی غربی و قائلین به علوم انسانی اسلامی نیز جلب توجه می‌نمود.

فرهنگ امروز/ فاطمه امیراحمدی: دومین کنگره علوم انسانی‎اسلامی  دوشنبه 27 آبان ماه در سالن همایش‎های صدا و سیما برگزار شد. البته افتتاحیه‎ی برنامه برای مهمانان خارجی روز یکشنبه بعدازظهر برگزار شده بود. در این کنگره اساتید مهمان خارجی در حوزه علوم انسانی از کشورهای کانادا، آلمان، اندونزی، پاکستان و عمان با ارائه مقاله‎ی خود، حضور داشتند.

دومین کنگره علوم انسانی‎اسلامی در 8 حوزه‎ی مختلف علوم انسانی، در قالب کمیسیون‎های مختلف برگزار شد.

در کمیسیون «فلسفه و روش‎شناسی علوم انسانی و مدیریت تحول علوم انسانی» عبدالحسین خسروپناه با موضوع «الگوی حکمی- اجتهادی علم دینی»، مظفر اقبال از کشور کانادا با موضوع «ارتباط تقریبا از بین رفته؛ ارتباطات میان رشتهای علوم طبیعی و انسانی »، اسد زمان از کشور پاکستان با موضوع «رویکردی اسلامی به علوم انسانی»، مسعود آذربایجانی و سیدمحمدحسین کاظمینی با موضوع «درآمدی بر نظریه‎ی مدیریت تحول در علوم انسانی(با تاکید بر نقش محوری عوامل جامعه‎شناختی)»، حسین هریانتو از کشور اندونزی با موضوع «نقدی بر آراعلوم انسانی غربی از بین تحلیل‎های معرفت‎شناسی»، رولاند پیچ از کشور آلمان با موضوع «دکترین متافیزیک رنه گنون به عنوان پایه علوم انسانی‎اسلامی»، محمد فتحعلی‎خانی و محمدامین هنرور با موضوع «تحول در نظام تولید علم (چارچوبی برای تحلیل)»، عبدالعلی رضایی با موضوع «تبیین و ترسیم چرخه مدیریت تولید علوم انسانی‎اسلامی با تاکید بر الگوی مدیریت شبکه‎ای» و .... مقالات خود را ارائه دادند.

در کمیسیون «جامعهشناسی‎اسلامی» سیدسعید زاهد با موضوع «آزادی در جامعه‎ی اسلامی»، حسین بستان با موضوع «جنسیت در خانواده از دیدگاه جامعه‎شناسی‎اسلامی»، رضا نظریان و شهلا باقری با موضوع «ره‎آورد جامعه‎شناس مسلمان در تنقیح دوگانه ساختار و عاملیت: بررسی موردی سه نظریه»، محمد آقابیگی‎کلاکی با موضوع «مقایسه رئالیسم اسلامی و رئالیسم انتقادی از منظر جامعه‎شناختی» و ... به ارائه مقالات خود پرداختند.

در کمیسیون «علوم سیاسی‎اسلامی»، بهرام اخوان‎کاظمی با موضوع «تعریف، جایگاه و نقش مفهوم امنیت در دانش سیاسی‎اسلامی»، هادی آجیلی و علی اسماعیلی‎اردکانی با موضوع «درآمدی بر روش‌شناسی نظریه اسلامی در روابط بین‎الملل» و ... مقالات خود را ارائه دادند. در «کمیسیون مدیریت‎اسلامی» ولی‎ا... نقی‎پورفر با موضوع «مبانی مدیریت زمان از منظر اسلام» و ... به ارائه مقاله خود پرداختند.

در کمیسیون «فقه و حقوق اسلامی» محمدجواد ارسطا با موضوع «ظرفیت‎های نظام حقوقی اسلام در حوزه حقوق عمومی»، محمود حکمت‎نیا با موضوع «روش‎شناسی قواعد بنیادین حقوق و چگونگی توسعه آن‎ها» و ... به ارائه مقالات خود پرداختند.

در کمیسیون «اقتصاد‎اسلامی» ماسودال چودری با موضوع «کارکرد آموزشی معرفتشناسی توحیدی در اقتصاد اسلامی و سرمایه‎گذاری و مطالعات سیستم جهانی»، سیدحسین میرمعزی با موضوع «درآمدی بر علم اقتصاد‎اسلامی(اقتصاد برکت)»، عطاا... رفیعی‎آتانی با موضوع «تناسب "موضوع" و "روش" در نظریه‎پردازی اقتصادی (ره‎یافتی برای اقتصاد اسلامی) و ... به ارائه مقالات خود پرداختند.

و هم‎چنین در کمیسیون «هنر و معماری‎اسلامی»، کمیسیون «روان‎شناسی‎اسلامی» و کمیسیون «تعلیم و تربیت‎اسلامی» هر یک از اساتید و نخبگان به ارائه مقالات خود پرداختند.

 

در مراسم افتتاحیه، رضا غلامی دبیر کنگره علوم انسانی‎اسلامی گزارشی از روند کار کنگره علوم انسانی‎اسلامی ارائه داد و درباره تحولات اخیر در حوزه علوم انسانی در کشور، گفت: با وجود مهجوریت علوم انسانی در سال‎های گذشته، اما در طی سالهای اخیر دستیابی به نسخه‎ای کارآمد از علوم انسانی‎اسلامی با استقبال زیادی مواجه شده است. و روز به روز در حال دست یافتن به بحثی رایج در جامعه است.

دبیر کنگره علوم انسانی‎اسلامی تصریح کرد؛ فراهم شدن زمینه‎ی لازم برای پاسخ‎گویی به سوالات علمی کشور و جاری شدن آن در جامعه، یکی از دغدغه‎های امروز بزرگان این امر است.

وی اظهار داشت؛ عدم کارآمدی نظریه‎های علوم انسانی حاضر، تنها در جوامع اسلامی نمود پیدا نکرده است بلکه با رویدادهایی که در کشورهای جهان در حال رخ دادن است، ناکارآمدی نظریه‎های علوم انسانی کاملا ملموس و روشن است. زیرا در جوامع غربی نیز چه در عرصه‎های علمی و چه در عرصه‎های اقتصادی و سیاسی، این نظریه‎ها پاسخ‎گوی پرسش‎ها و مسائل نیستند. و تحولاتی که در جامعهی غربی در حال شدن است، نشان‎دهنده‎ی عدم کارآمدی این نظریه‎ها است. نسخه‎ای که نتیجه‎ی آن در جوامع مختلف، قابل رویت است.

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانیِ اسلامی صدرا درباره اختلاف نظرهای موجود در جامعه‎ی دانشگاهی کشور درباره علوم انسانی‎اسلامی، گفت: طی روشنگری‎هایی که درباره مبانی علوم انسانی‎اسلامی شده است، هنوز افرادی هستند که به مبانی آن آشنا نبوده و به بیراه می‎روند و حتا بعضا به مسائلی مضحک می‎پردازند. او افزود؛ علوم انسانی‎اسلامی در همهی مسائل خود جهان‎بینی الهی دارد و با این نگاه به پاسخگویی مسائل خرد و کلان جوامع می‎پردازد. او تصریح کرد؛ در واقع علوم انسانی‎اسلامی مولد جهان‎بینی الهی است.

 

دبیر کنگره علوم انسانی‎اسلامی در ادامه گفت: علوم انسانی‎اسلامی به دنبال پایان دادن به روش‎شناسی علوم انسانی نیست. بلکه علوم انسانی‎اسلامی علومی است که در آن روش‎شناسی در قلمروهای مختلف حضور دارد و به حل مسائل می‎پردازد. او گفت: اما در این بین سوال مهم، وزن معرفت وحی است و پرسش‎هایی که در این‎باره مطرح است.

رضا غلامی درباره‎ی علوم انسانی موجود در جوامع دانشگاهی کشور، عنوان داشت؛ علوم انسانی که در حال حاضر در دانشگاه‎ها تدریس می‎شود مربوط به جامعه‎ی ما نبوده و این علوم انسانی جاری، منجر به تقلید از غرب شده است.

غلامی اذعان کرد؛ علوم انسانی‎اسلامی از آزادی اندیشه حمایت می‎کند و به برگزاری کرسی‏های آزاداندیشی می‎پردازد. اما در جریان آزاداندیشی که به جریان افشارگری روشنفکران غربی انجامیده است، بیشترین مانعتراشی از جانب خود روشنفکران صورت گرفته است. آنها با رد مناظره در این کرسیهای آزاداندیشی خود بر خلاف آن‏چه که ادعا دارند، حرکت میکنند.

دبیر کنگره علوم انسانی‎اسلامی در ادامه گفت: دومین کنگره علوم انسانی‎اسلامی با مشارکت مراکز علمی- پژوهشی بسیاری انجام شد و در این مسیر 30 دانشگاه و مرکز تحقیقاتی حوزوی همکاری داشتند. وی افزود؛ نباید انتظار داشت که این کنگره جور همه‎ی سازمان و نهادهای رسمی را بکشد.

رییس مرکز پژوهشهای علوم انسانی‎اسلامی صدرا درباره مقالات ارسال شده به کنگره عنوان داشت؛ از بین 389 مقاله‎ای که برای کنگره ارسال شده بود با کارشناسیهای علمی، 176 مقاله پذیرفته شد که در قالب 10 کمیسیون تخصصی در علوم انسانی دستهبندی شدند که مدیریت هر یک از کمیسیون‎ها با یکی از دانشگاههای کشور بوده است.

وی در انتها افزود؛ اتفاق علمی بزرگی که در دومین کنگره علوم انسانی‎اسلامی افتاده است؛ اهدا نخستین جایزه غیردولتی در حوزه علوم انسانی در این کنگره است که از بین 83 تن از نامزدها، 3 نفر موفق به گرفتن جایزه شده‎اند.

در ادامه‏‌ی مراسم علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به صحبت پرداخت و گفت: علوم انسانی‎اسلامی موضوعی شعاری و زمانی نیست، بلکه مساله‎ای مستمر و ادامه‎دار است که باید با کمک افراد متخصص دنبال شود.

وی در ادامه به اهمیت علوم انسانی‎اسلامی پرداخت و گفت: در سال‎های اخیر با توجه به سخنان رهبری و تاکیدی که ایشان روی این موضوع داشته‎اند، ذهنها را ترغیب به این امر کرده است.

لاریجانی در ادامه افزود؛ ما با موضوعی مواجه هستیم که دارای اراده و اختیار است؛ چه در بعد فردی و هم در بعد اجتماعی. و این ویژگی آن را متمایز از علوم ریاضی و فیزیک میکندکه صاحب اراده نیستند.

وی گفت: در علوم تربیتی، ما رفتار انسان را مورد بررسی قرار میدهیم که هم از فهم کلیات برخوردار است و هم صاحب اراده است. و این خصیصه برخورد با موضوع را مشکلتر از علوم ایستا می‎کند. ما در علوم سیاسی و اقتصادی با انبوهی از نظریهها مواجه هستیم که ساماندهی آن را مشکل کرده است. از این رو داشتن تفکری عمیق به جایگاه انسان در حرکت جامعه در موضوع اجتماع، سیاست و اقتصاد، تاثیرگذار است.

علی لاریجانی در ادامه‎ی سخنان خود گفت: وجود تعارضات در بحث علوم انسانی، طبیعی است. تعدد آرا و نظرات، علوم انسانی را سختتر از علوم دقیقه کرده است. از این رو تحول در این حوزه، همت بیش‎تری می‎طلبد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در ذات این علوم به دلیل ارتباط با انسان، طبیعی است جهانبینی و ارزشها در موضوع مداخله داشته باشند. و اگر انسان فطرتا الهی دیده شود موضوع کاملا متفاوت با نگاهی خواهد بود که، انسان را موجودی فرصتطلب و منفعتطلب می‎انگارد. و در نتیجه نظریه‎ها در این دو نگاه، با هم اختلاف خواهند داشت.

لاریجانی گفت: اینکه در موضوع علوم انسانی باید تامل جدی در مقوله انسان داشته باشیم و نیز با توجه به جهانبینیالهی موضوع را بیشتر بشکافیم و تامل کنیم، ستوده است. اما باید بدانیم این حساسیت در حوزه علوم انسانی در طول تاریخ همواره وجود داشته است و حساسیت متفکران بسیاری را برانگیخته است. وی در ادامه افزود؛ حتا آثار قدما فلاسفه، مثل ارسطو این موضوع قابل رویت است. او علوم را به سه گروه علوم نظری، علوم علمی و علوم تولید مثل فن و هنر طبقهبندی میکند. علوم نظری مثل اجتماعات و اخلاقیات وجه متمایزی دارند که توجه تام او را در بخش سیاست میبینید. و حساسیت وی به این مسائل در آثارش کاملا مشخص است. او گفت: لذا دغدغه فکری این مساله از دیرباز بوده است.

علی لاریجانی در ادامه عنوان داشت؛ از دکارت تا کانت، حدفاصل آن‌ها افرادی مثل جان لاک، هیوم و دیگران هستند که همه در این زمینه آرای مهمی داشتهاند که بعدها سر سلسله تغییرات مهم شده است. به طور مثال اسپینوزا روی دموکراسی، در حکومت بر مردم تاکید دارد. یا جان لاک روی آزادی و برابری انسان، پایه بحث خود را قرار داد. کانت از خواب جذمیت بیدار شد؛ و چه در علوم دقیقه و هم در عقل عملی موضوع آزادی مبنای اصلی در تئوری او شد. در حالی که تحقق آن را نیز، غایت تاریخ میدانست. هم‎چنانکه اگوست کنت در بحث علومانسانی و جامعهشناسی بحث را در ادامه روشنتر کرد.

وی اضافه کرد؛ البته استقلال کانت با استقلال ما در مکتب اسلامی تفاوت جدی دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: در این زمینه در عصر جدید، غرب نظرات تقریبا سازمان یافتهای دارند که به‎طور مثال می‎توان به آرای دیلتای اشاره کرد.

او بیان داشت؛ از 3 منظر منطق، روش و هدف وضعیت علوم انسانی از سایر علوم متفاوت می‎شود. یعنی در این 3 منظر علوم انسانی از علوم دیگر جدا می‎گردد که بنای آنها به پایه زیستی انسان برمیگردد.

لاریجانی در مورد نقادان مدرنیته به آرای هایدگر اشاره کرد و گفت: در بین منتقدان مدرنیته، آرای متفکری چون هایدگر عامتر از علوم انسانی است که به کلیت تکنولوژی برمیگردد. هایدگر در مورد تکنولوژی معتقد است تکنولوژی حاصل فرهنگ و ارزشها است. به همین دلیل به نقد آرایی می‌پردازد که معتقدند یک فرهنگ خاص حاکم است.

رییس قوه مقننه در ادامه گفت: توجه به علوم انسانی‎اسلامی و دغدغهی آن در بین متفکران، منحصر به ما نیست. ممکن است مبنای فکری با هم متفاوت باشد ولی در همه دورهها این دغدغه وجود داشته است.او اظهار داشت؛ منتها حساسیت در ما بیشتر است زیرا لفظ اسلامی دارد. ما به سادگی نمیتوانیم یک پسوند را در پشت هر علمی قرار دهیم و آن را به‎کار ببریم. وقتی کلمه اسلامی میآید نوعی کمال در آن نهفته است که باید به طور جدی به آن پرداخت. و در نسبتی که ما بین این علوم برقرار میکنیم باید دقت کافی داشته باشیم.

هم‎چنین وی درباره مواجه علوم با یکدیگر اظهار داشت؛ در این‏جا می‎خواهم به 3 نکته اشاره کنم؛ اول این‎که مواجه علوم حتمی است و نمیتوانیم از آن جلوگیری کنیم. فقط باید توجه کنیم و این به معنای پرهیز از بحث نیست.

نکته دوم در سنت ما توصیه نمیکند در اخذ علم پرهیز داشته باشیم. بلکه معنی آن این است که مسلمانان باید به ترقی علم حساس باشند؛ اینکه چهگونه اخذ میکنیم و چهگونه هضم میکنیم، نکتهی مهمی است.

وی درباره‏‎ی اخذ علوم گفت: چهگونه اخذ شدن، روش دارد که در این باره باید به روش‎های متفکران توجه کرد. اگر به کار فیلسوفان توجه کنیم مثلا ابنسینا فلسفه را از یونان و افلاطون گرفته است. اما کتابش عینا کتاب افلاطون نیست. علمالنفس او با علمالنفس افلاطون کاملا متفاوت است. پس ابن‎سینا دستگاه فلسفه اخذ کرده است اما با تفکر دینی آن را به تئوری جدید اسلامی تبدیل کرده است؛ که هر کس توانایی کار را ندارد. در علوم دیگر هم همین‏طور است مثلا ریاضیات ابن سینا متکثر از ریاضیات یونانی است. یعنی در اخذ فکر علمی از دیگران هیچ محدودیتی قائل نبودند، تلاش بود علوم را اخذ کنند. اما متناسبسازی آن علم و علوم با کمال بخشی آن همراه بود.

نکته سومی که باید به آن اشاره کنم؛ مبنایی است که در حکومت اسلامی ما وجود دارد. و آن اخذ علم نافع است. علمی که برای جامعهاسلامی نفع داشته باشد. به تعبیر شهید مطهری، ما نباید حصری در علوم داشته باشیم، باید علوم را اخذ کنیم اما باید توجه داشته باشیم؛ در طلب علوم نافع برای جامعه باشیم.

لاریجانی گفت: مطهری از به کار بردن لفظ اسلامی و این پسوند پرهیز داشت. و ما نیز نباید بیجهت تقسیمبندی این‏چنینی داشته باشیم. توجه داشته باشیم که به جای این پسوندها باید محتوا غنی شود.

علی لاریجانی در استفاده از کلمه اسلامی گفت: به طور طبیعی وقتی موضوع اسلامیت را مطرح میکنیم یک نوع کمال را در آن میبینیم. کسانی که در فلسفه کار کرده‎اند - بیشترین زمینهای که ما ممارست داشته‎ایم- مثلا مکتب مشایی و اشراقی داریم و کمتر مکتب اسلامی به کار برده می‎شد که ملاحظهای در کار آن است. زیرا اخذ واژه‎ی اسلامی برای فلسفه، باید با یک مسامحهای همراه باشد. زیرا قرار است با استفاده از مبانی دینی، یک فلسفهی دینی را شکل بدهیم.

وی گفت: این موضوع در سایر علوم انسانی هم باید مورد توجه قرار گیرد. جامعه شناسیاسلامی ترسیم میکنیم که تمام حقایق اسلامی را در آن شکل دهید؛ این نگاه درستی نیست. بلکه باید نظامهایی داشته باشیم که هر نظام، بخشی از آن را پوشش بدهد. یک تئوری برهانی کاملا اسلامی نیست. لذا باید با مسامحه به آن توجه کرد. قدما این مسامحه را داشتند و بر اساس مبانی دینی تکامل میبخشیدند که مسیر خوبی برای آینده است و می‏تواند الگوی راه برای ما باشد.

وی در ادامه گفت: دو موضوع در علوم انسانیاسلامی وجود دارد که در رشد مسائل اسلامی باید مورد توجه قرار بگیرد. یکی فطریات در انسان است که مطهری آن را به عنوان مساله اصلی برای انسان‌‎شناسی برشمردند.

و یکی از پایههای بحثهای ما در علوم انسانیاسلامی توجه به فطریات و فطرت بشری است که رکن مهمی است. البته تلقی ما از انسان، این‏که او چه چیزی است، نیز مهم است. اما تحول بنیادین موضوع فطرت است که باید بیشتر روی آن کار کنیم.

وی در ادامه افزود؛ موضوع دوم که نیز مهم است، بحث عدالت است. اکثر کتب قدما در فلسفه سیاست موضوع اصلی خود را عدالت قرار دادهاند. عدالت یعنی همان آزادی و برابری. کسانی بودند که روی فلسفه اسلامی به جای عدالت، آزادی و برابری استفاده کرده‎اند که این بدون علت نیست. اگر ما موضوع عدالت را بشکافیم به آزادی میرسیم. و اگر به ریشه بحث عدالت بپردازیم تمام این چیزها در آن محقق میشود.

او در معنای عدالت ادامه داد؛ معنای اولیه عدالت یعنی زمینهی فکری بالقوه، چه در رفتار فردی و چه در حوزه اجتماعی، که تبدیل به فعل می‎شود. وی گفت: باید حرکت وجود داشته باشد تا فعلیت صورت بگیرد و رشد به وجود آید. و نیز آزادی و رقابت در درون عدالت وجود دارد.

انسان بالقوه در کنار مادیتگرایی و منفعتطلبی، معنویتخواه و حق‏طلب نیز است. فطرت و تلقی ما از عدالت دو نکتهی مهم در بحث علوم انسانی است که خمیرمایه‎ی علوم انسانی‎اسلامی است.

علی لاریجانی به نظام‎سازی و روش‎های تطبیقی پرداخت و گفت: دو روش برای سازماندهی در جامعه مهم است. اول بحث نظامسازی است. برای علوم انسانی تاملات فکری عمیقی نیاز دارد که هر کسی به سادگی نمیتواند نظامسازی کند. و در مبنای علوم، هر کسی نمیتواند صحبت کند.کسانی میتوانند در اینباره سخن داشته باشند و نظامسازی کنند که برجسته در آن علوم باشند. کار عمیق احتیاج است.

وی ادامه داد؛ روش دیگر بحثهای تطبیقی است که میتواند علم ما را توانمند سازد که بعد به نظاممندی نیز برسیم. از این رو لازم است مطالعات تطبیقی را جدیتر بگیریم. وقتی در این مسیر فربه شدیم آن‎گاه به سمت نظامسازی برویم. زیرا مطالعات تطبیقی مثل آجرهایی هستند که میتوانند نظامی را شکل بدهند.

علی لاریجانی در انتها گفت: علم باید جهانی صورت بگیرد تا تاملات ما جهانی شود. باید در مجرای علمی جهانی باشد که تفکرات دیگر هم وارد شود. و این باعث بارور شدن مباحث خواهد شد. پس باید در نظر داشته باشیم دغدغهی علوم انسانی تنها در جامعهی ما مطرح نیست؛ تفاوت این است که برای ما دغدغه اسلامی است. ساختن این نظامها ساده نیستند. باید تحمل و حوصله داشت، ممارست کرد و زمان طولانی لازم دارد تا فکر نشت پیدا کند.

 

برخی از حواشی کنگره:

- اما از میان افراد غایب قایل به علوم انسانی اسلامی و منتقدین علوم انسانی غربی که می‌توانستند در این کنگره حضور داشته باشند، می‌توان به افراد ذیل اشاره کرد:

خسرو باقری، سعید زیباکلام، مهدی میرباقری، حمید پارسانیا، حسین سوزنچی، حسین کچویان، مظفرنامدار، علی‌اکبر صادقی رشاد، ابراهیم فیاض، عادل پیغامی، محسن مهاجرنیا، حسین کلباسی اشتری، احمد واعظی، محمد فنایی اشکوری و... اشاره داشت.

- از میان چهره‌های شاخص حاضر در این کنگره می‌توان به عبدالحسین خسروپناه، علیرضا پیروزمند، عبدالعلی رضایی، حسین میرمعزی، حسین بستان، سعید زاهد، بهرام اخوان کاظمی، علی مصباح یزدی، ولی‌اله نقی‌پورفر، محمود حکمت‌نیا، محمدجواد ارسطا، مسعود آذربایجانی و... اشاره داشت.

- در حاشیه‎ی مراسم طی گفتوگویی که فرهنگ امروز با مهمانان خارجی درباره کیفیت و تاثیر این‎گونه همایش‎ها و نشست‎های علمی در جوامع اسلامی داشت، مهمانان به نکاتی اشاره کردند که لازم است مسئولین این امور به آن توجه بیش‎تری داشته باشند. این مهمانان از بی‎نظمی و عدم مدیریت زمانی برنامه‎ها گلایه‎مند بودند و گفتند: ارائه مقالات به قدری بی‎نظم و بی‎برنامه بود که باعث گیجی و به هم ریختگی ذهنی ما شد. به طور مثال مقاله‎ای که زمان تعیین شده‎ی آن 20 دقیقه بود در 40 دقیقه ادامه پیدا کرد و خود به خود برنامه‎های بعدی را نیز به هم می‎‏ریخت. آن‎ها در پاسخ به این پرسش که محتوای مقالات ارائه شده را چه‎گونه دیدید، عنوان داشتند؛ سیستم ترجمه‎ی کنگره بسیار نامناسب و بی‎کیفیت بود که ما از مقالات چیزی دستگیرمان نشد.

- ضعف مترجم و نابلدی او در ترجمه کاملا محسوس بود. زیرا به جای شنیدن ترجمه صحبت‎های کسانی که در حال ارائه مقاله بودند، صدای گفت‎وگوی افراد در اتاق ترجمه که با یکدیگر صحبت می‎کردند که این صحبت ناشی از پریشانی و بهم ریختگی آن‎ها در ترجمه بود کاملا از داخل گوشی‎ها شنیده می‎شد و هم‎چنین پارازیت صوتی که صدای زنگ موبایل‎های افراد در اتاق ترجمه مشکلی بود به مشکلات صوتی دیگر اضافه شده بود.

نظرات مخاطبان 0 2

  • ۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۱۵:۰۴محمد 1 6

    البته این بزرگوارانی هم که جزو حاضرین در کنگره بودند، جز یکی دو نفر، مابقی افراد نه چندان مهم و تاثیرگذار و صاحب نظر در حوزه "علوم انسانی اسلامی" محسوب می شوند! راستی چرا چهره های سرشناس حضور نداشتند؟ آیا ضعف از بی برنامگی مسئولین کنگره بوده یا نه، خود صاحب نظران به دلیل کم کیفیتی کنگره ترجیح دادند در آن شرکت نکنند؟! 
                                
  • ۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۲۳:۰۲محسن 0 1

    قاعدتاً ایشان نگفته «ما با موضوعی مواجه هستیم که دارای...» بلکه گفته «ما با موجودی مواجه هستیم که دارای...»
                                

نظر شما