شناسهٔ خبر: 7324 - سرویس سیاست‌گذاری علم‌وفرهنگ
نسخه قابل چاپ

دبیر کنگره علوم انسانی در گفت‎وگو با فرهنگ امروز؛

کثرت مراکز تحقیقاتی تحول علوم انسانی را باید به رسمیت شناخت

رضا غلامی لزومی ندارد وقتی یک کنگره ملی برگزار می‎شود، همه حضور پیدا کنند یا اگر بخشی حضور نداشته باشند ما برای آن یک تفسیر خاصی درست کنیم. بالاخره ممکن است افرادی وقت داشته باشند یا وقت نداشته باشند، یا سلیقه‎ی کسی به مدیریت علمی یک کنگره بخورد یا این‎که نخورد.

فرهنگ امروز: رضا غلامی دبیر دومین کنگره علوم انسانی‎اسلامی درباره تفاوت‎های کمی و کیفی این کنگره با اولین کنگره علوم انسانی‌اسلامی، به فرهنگ امروز گفت: در کنگره‏‎ی اول عمدتا مباحث ما روی فلسفه علوم انسانیاسلامی و تبیین مفهوم و مبنای علوم انسانی‎اسلامی متمرکز شده بود. مقالاتی که هم برای کنگره ارسال شده بود، بخش قابل توجهی از آن‎ها مربوط به همین موضوع بود. اما در کنگره دوم تا حدی ما از این بحث عبور کردیم و وارد لایه‎های عمیق‎تری از بحث شدیم. تعداد کمیسیون‎ها بیش‎تر شدند و برای خیلی از رشته‎های علوم انسانی کمیسیون تخصصی دایر کردیم. و محدودیتی هم قائل نشدیم که مقاله‎ای در لایه‎های عمیق‎تر حتا با نگاه کاربردی در کمیسیون‎ها مطرح بشود. آن‎چه که برای ما مهم هست سطح علمی - پژوهشی مقاله و برخورداری آن از استانداردهای علمی است. و تا حد زیادی مقالاتی که این‏جا ارائه شدند  و یا بعدا چاپ می‎شوند، از چنین مختصاتی برخوردار هستند. و لذا می‎شود گفت که محصول این کنگره به نوعی یک تولید علمی به حساب می‎آید. این کنگره، حدود ۱۲۰ مقاله و بلکه بیشتر، مقاله‎ی علمی - پژوهشی می‎تواند در اختیار جامعه‎ی علمی قرار بدهد که این می‎تواند مرجع بسیار ارزش‎مندی باشد برای کسانی که میخواهند تحقیق کنند و  کار علمی انجام بدهند؛ البته با یک فاصله‎ای این مقالات چاپ می‎شود. ولی اگر کسی در حین برگزاری کنگره در برنامه شرکت کند شاید بتواند ۵ یا ۶ مقاله را خودش مستمع باشد؛ که آن هم برای بسیاری از دانشجویان و پژوهشگران قابل بهره‎برداری است.

رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانیاسلامی صدرا در پاسخ به علت عدم حضور چهره‎های نام‎آشنا در این حوزه چون حمید پارسانیا، سعیدزیباکلام، خسرو باقری و دیگران، اظهار داشت؛ اگر در کمیسیون‎های تخصصی حضور داشته باشید، تقریبا در هر کمیسیون شما با اساتید بسیاری روبه‎رو می‎شوید که ممکن است شهرت آن‎ها به اندازهی افرادی که نام بردید، نباشد اما در حوزه‎ی تخصصی خود افرادی معتبر و کارکشته به حساب می‎آیند؛ کتاب‎های متعدد دارند، و به کتاب‎ها و مقالات‎شان ارجاعات فراوانی نیز صورت می‎گیرد. اتفاقا معتقدم یکی از تفاوت‎های کنگره سال پیش و کنگره امسال، همین حضور گسترده‎تر چهره‎های دانشگاهی است؛ منتها نه فقط چهره‎های دانشگاه‎های پایتخت. حتما ملاحظه کردید ما برای امسال دانشگاه شیراز، تبریز، اصفهان را داشتیم. در واقع دانشگاه‎های خارج از پایتخت هم در حال پیوستن به این حرکت هستند. و بعضی از اساتید برجسته‎ی این دانشگاه‎ها که استاد تمام نیز هستند، در هیات رییسه‎ها حضور دارند و یا به یکی از کمیسیون‎های تخصصی مقاله ارائه داده‎اند. اما آن‏طور که انتظار می‎رود، شاید افراد مشهوری نباشند. به نظر من هم از جهت حضور نخبگان حوزوی و هم نخبگان دانشگاهی، پیشرفت خوبی حاصل شده است.

نکتهای که لازم است در این‏‎جا به آن اشاره کنم این است که لزومی ندارد وقتی یک کنگره ملی برگزار می‎شود، همه حضور پیدا کنند یا اگر بخشی حضور نداشته باشند ما برای آن یک تفسیر خاصی درست کنیم. بالاخره ممکن است افرادی وقت داشته باشند یا وقت نداشته باشند، یا سلیقهی کسی به مدیریت علمی یک کنگره بخورد یا این‎که نخورد. آن‎چه که مهم است، ببینیم کنگره آیا توانسته بر اساس موازین علمی یک محتوای خوبی را جمع‎آوری بکند و نیز ارائه و مورد نقد قرار بدهد. اگر این شاخص مهم لحاظ شود در ارزیابی یک کنگره، می‎توانیم یک قضاوت درستی نسبت این کنگره داشته باشیم.

غلامی در خصوص مشارکت فعال دانشگاههای کشور در کنگره افزود: در گذشته فقط تلاش می‎شد دانشگاه‎های مستقر در تهران در این عرصه وارد شوند. اما الان ما بیش از این، پیشنهاد داشتیم که بیایند و مسئولیت کمیسیون‎ها را بر عهده بگیرند. برای امسال ۳ دانشگاه بسیار مهم کشور یعنی اصفهان، شیراز و تبریز عهده‎دار مسئولیت کمیسیون‎ها شدند؛ شاید سال آینده این تعداد افزایش پیدا کند.

نکتهی بعدی که لازم است به آن دقت داشته باشیم و آن که ما هم‎چنان که موافق داریم یعنی کسانی که با ایده‎ی علوم انسانی‎اسلامی موافق و همراه هستند که البته اکثرت اساتید ما اینگونه هستند، ممکن است صد در صد با هم اشتراک نظر نداشته باشند، ولی اکثریت اساتید ما همسو و همراه هستند و دوست دارند علوم انسانی ما متحول شود. منتها عدهای را هم داریم که موافق نیستند، عده‎ای از روشن‎فکران سکولار را داریم که از موقعیتهای خوبی برخوردار هستند، در مسندهای مهمی هم همیشه در این چند دهه حضور داشتند، علیرغم این‎که می‎گویند در طول این سال‎ها طرد شدیم یا عذر ما را خواسته‎اند، اصلا این طور نبوده است. در بیش‎تر دانشگاههای مهم کشور، آن‏ها در گروه‏‎ها حضور دارند، مسئولیت گروهها را عهدهدار هستند و حتا اجازه نمی‏‎دهند که مخالفانشان به عنوان استاد و به عنوان عضو هیات علمی وارد گروهها شوند. به جد جلوگیری میکنند و حتا یک نوع انحصار در ترکیب هیات علمی بعضی گروههای مهم دانشگاهی به وجود آوردهاند. طبیعی است این مخالفان نه تنها حضور پیدا نمیکنند بلکه ممکن است به این حرکت معترض هم باشند. ما اعتراض را امری طبیعی میدانیم، احترام هم برای آنها قائل هستیم؛ اما توصیهی ما این هست که به جای این‎که رفتار تبلیغاتی و سیاسی بشود با این نوع حرکتها، سر میز مناظره و کرسی های علمی آزاد اندیشی بیایند. و از مناظره و بحث طفره نروند. جای بحث علمی و تخصصی سالن آمفی تئاتر در حضور دانشجویان کارشناسی که تخصص آنها هیچ ارتباطی با آن بحث ندارد، نیست. جای بحث تخصصی عالی، مجامع عالی است. با اساتید و مجامعی که امکان نقد آرا را فراهم کردهاند. در این مجامع حضور پیدا کنند، با آن‏‏‎ها با کمال احترام بحث میکنیم. و مطمئن هستیم خیلی از مخالفان هم اگر با ماهیت دقیق تحول علوم انسانی آشنا شوند با این حرکت همراه خواهند شد.

دبیر دومین کنگره علوم انسانی‎‌اسلامی درباره پراکندگی مراکز تحقیقاتی و پژوهشی تحول علوم انسانی این‎که این مساله آیا نقطه‎ی آسیب این حوزه نمی‎باشد، گفت: خیر. بلکه این تنوع را ما باید به رسمیت بشناسیم. یعنی تنوع فی‎نفسه چیز بدی نیست؛ حتا موازیکاری. اگر موازیکاری مضر نباشد خیلی جاها مفید خواهد بود. چون با رویکردهای مختلف، موازیکاری انجام میشود و با یک رویکرد واحد انجام نمیشود. البته این نکتهای که در مورد پراکندگی حوزه‎ها به عنوان نقطه‎ی آسیب به آن اشاره شد، از این جهت بله، خوب است همکاری صورت بگیرد. زیرا ظرفیتهای علمی ما در علوم انسانی کم است و بهتر است با هم همافزایی و همکاری داشته باشیم. در همین حرکتی که ما شروع کردیم، گفتم بیش از ۳۰ یا ۳۸ مرکز علمی- تحقیقاتی مشارکت واقعی دارند یعنی در بخش‎های مختلف کار، حضور دارند.

از طرفی از جهت تعداد مراکزی که در تحول علوم انسانی حضور دارند و در حال کار با هم هستند، ما به جز این حرکت صدرا، یک حرکت رسمی در کشور داریم که بارها اعلام آمادگی کردیم که با این حرکت رسمی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی  به وجود آمده است همکاری و همراهی داشته باشیم؛ که آن دوستان هم ظاهرا خیلی دیدگاه ما را نمی‎پسندند و بلکه بعضی جاها هم به این کاری که ما میکنیم، انتقاد دارند. این انتقادات هیچ اشکالی هم ندارد، فکر میکینم حق آنها است که انتقاد بکنند و حق ما هم این است که اگر ما هم احساس کردیم که همسویی کامل با آنها نداریم یا انتقاد داریم به نوع حرکت آن‎ها، حرکت خود را با قوت ادامه بدهیم. و این حرکت یک حرکت صفی است و یک حرکت ستادی نیست.

رضا غلامی در انتها افزود؛ ما خود را در مقام سیاست‎گذار نمی‎بینیم؛ ما خود را در مقام مجموعهای می‎بینیم که در حال انجام کار علمی است. لذا هیچ احساس رقابتی هم با آنها نمیکنیم.

نظرات مخاطبان 0 3

  • ۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۱۷:۳۰منتقد 0 2

    تکثر فی نفسه ارزشمند نیست
    اگر کار خاصی زمین مانده است و کسی متولی آن نیست و توان علمی و عملی برای انجام آن کار هست خوب تاسیس مرکز جدید قابل توجیه است
                                
  • ۱۳۹۲-۰۸-۳۰ ۲۰:۲۱ 0 1

     ايشان دبير كنگره نيست. دبير آقاي عطاء الله رفيعي است! كمي تا حدي زياد بي دقت و شتابزده هستيد. 
    اجازه دهيد ديگران هم حرف بزنند. تا كي بايد اقليت سكولار و نيمه سكولار در دانشگاه ها بر اكثريت حكومت كنند و با هوچيگري دهن نيروهاي معتقد به اسلام جامع را ببندند؟! چرا ميخواهيد جلوي برگزاري يك كار متفاوت را بگيريد؟ اگر كاري با گليشه شما منطبق نبود يا مخالف نظر اربابانتان
                                
  • ۱۳۹۲-۰۹-۲۶ ۱۹:۱۶هادی 0 0

    بحران علوم انسانی در دانشگاهها
    
    ... مگر بزرگترین بحران دانشگاهی ما مسئله علوم انسانی نیست؟ چه چیزی جز عرفان
    
    ناب شیعی می تواند این بحران را براستی حل کند و علوم انسانی را براستی اسلامی - شیعی کند؟
    
    به خدا که معارف ما به همه این نیازها پاسخی در خور داده است و بن بست ها را گشوده است.
    
    کفران نعمت آنهم نعمتی ملی، عین خیانت است به ملت و نظام آنهم در دوره ای که نظام ما
    
    در غایت محاصره دشمنان جهانی خویش است. این محاصره را بایستی در درون بشکنیم تا
    
    امواج انفجارش دشمنان نظام ما را کور و کر و منگ سازد و خودشان را فلج نماید. انفجاری که
    
    حتی غباری هم برنمی انگیزد. زیرا دشمنان ما فقط و فقط به امید نارسائیهای فرهنگی و
    
    بن بست های هویتی و ایمانی مردم ما دست به اینهمه تهاجم و محاصره زده اند تا مردم را به
    
    شورش بر علیه مقدسات نظام بکشانند.
    
    بیائیم خود را از درون اقتداری بخشیم که مأیوس شوند. و به یاد آوریم آخرین سطور وصیت
    
    امام راحل را که همه مردم را توصیه به خودشناسی نمود یعنی توصیه به عرفان نفس!
    
    عارف را هیچ قدرتی نمی تواند بشکند.
    
    
    استاد علی اکبر خانجانی - ص 92 کتاب شریف " عقل الهی "
    
    
    دانلود
    
    لینک دانلود :
    
    http://dl.ketabkhane-erfani.com/download/ketabha/aghle_elahi.zip
    از وبلاگ " عرفان زندگی " http://erfan-zendegi.blogfa.com
    
    
    
                                

نظر شما