شناسهٔ خبر: 7353 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

ناشران از دغدغه‌های نشر می‌گویند(2)؛

نشر ققنوس: ناشر قبل از این که موسسه فرهنگی باشد یک بنگاه اقتصادی است

کتابفروشی ققنوس ناشرین بنگاه‎های اقتصادی هستند که به سود و برگشت سرمایه‎ی خودشان هم توجه می‎کنند و در کنار آن، تولید آثار فرهنگی هم بر عهده‎ی این گروه است. به همین خاطر اگر قرار باشد ناشر، کتابی را چاپ کند، و به نوعی در انبار خاک بخورد و هزینه‎های انبارداری را نیز بدهد و با توجه به این تیراژ پایین کتاب در کشور، شاید اتفاق خوبی رقم نخورد.

فرهنگ امروز: احمد تهوری مدیر روابط عمومی انتشارات ققنوس در پاسخ به این پرسش که برای انتخاب و نشر کتابها، ناشران محتوا را چگونه بررسی می‎کنند، گفت: قاعدتا هر ناشری باید کارشناس مربوطه را برای بررسی محتوای کتاب، در اختیار داشته باشد. و معمولا ناشرانی که به صورت حرفه‎ای کار میکنند در چنین شرایطی در حال فعالیت هستند. اگر غیر از این باشد اتفاق مثبتی برای نشر رخ نمی‌دهد. به همین خاطر الان ما در نشر ققنوس در حوزههای مختلف فلسفه، تاریخ، روانشناسی، حقوق و ادبیاتداستانی، کارشناسانی هستند که ما را راهنمایی میکنند و مشورت میدهند. با راهنمایی و مشورت آن‎ها کتاب ارزیابی و انتخاب می‎شود؛ و اگر تایید شد ناشر با این پدیدآورندگان به عنوان صاحب اثر قرارداد میبندد. البته گفتم این برای ناشران حرفهای است. هم‏چنین در بازار نشر ناشرانی هستند که ممکن است این شرایط را دارا نباشند و از کتاب ارزیابی اولیهای داشته باشند و به هر دلیل آن را چاپ و یا رد بکنند.

مدیر روابط عمومی نشر ققنوس درباره این‏که ارزیابی اولیه در انتشارات بر عهده‎ی کیست، گفت: در انتشاراتی که کار حرفه‎ای نمی‎کنند و بررسی تخصصی ندارند، معمولا ناشر کار را به همکار ویراستارش می‎دهد و یا به هر کسی که به نوعی در آن حوزه اطلاعات اولیهای داشته باشد. اما ققنوس و ناشرانی که به طور حرفهای کار میکنند، معمولا گروه مشاورین این کار را انجام می‌دهند که در هر حوزه مشخص شده است.

وی درباره‎ی مولفه‎ها و شاخص‎های انتخاب کتاب این‎که بر مبنای شهرت مولف صورت می‎گیرد یا خیر، گفت: ققنوس از هر گروهی که برای انتشار کتابشان به دفتر نشر میآیند، استقبال میکند؛ چه آنهایی که معروف و صاحباثر هستند و چه آنهایی که گمنام هستند و برای اولین بار میخواهند اثری را ارائه بدهند. ملاک برای ما هر دوگروه است. یعنی به اثر اولیها هم نگاه میکنیم، چون موجب کشف استعدادها و کارهای جدیدی در آنها می‎شود. کما اینکه در طول این سالها ما کسانی را به بازار نشر معرفی کردیم که برای اولین بار اثرشان به چاپ رسیده بود. ولی خب کسی که صاحب نام و صاحب کرسی باشد و نیز معروف باشد، هم دور از چشم ما نیست.

تهوری درباره‎ی انتخاب کتاب‎هایی از مولفی معروف با موضوعاتی که قبلا درباره‎ی آنها زیاد کار شده باشد، آیا ناشر رد می‎کند یا خیر، گفت: موضوع های تکراری بستگی به کشش بازار دارد. بازار کتاب اگر کشش داشته باشد، در حوزه ترجمه این اتفاق میافتد. ولی اگر بازار کشش نداشته باشد، از دستور کار خارج می شود.

وی منظور از کشش را نیاز عنوان کرد و گفت: اگر در جامعه  نیاز به آن موضوع باشد حتا اگر قبلا کار شده باشد و موضوع تکراری باشد، کتاب وارد چرخه‎ی چاپ و نشر می‏‎شود. فروش کتاب، مخاطب کتاب این‎که موضوع بین خوانندگان کتاب، طرفدار داشته باشد، معمولا دغدغهی ناشران است. ولی اگر کتابی نیازی از مخاطبین را تامین نکند، چه لزومی به چاپ آن است.

مدیر روابط عمومی و کارشناس نشر ققنوس دربارهی تجاری شدن این نهاد فرهنگی، گفت: من این حرف را تکذیب نمیکنم. کما اینکه نشر قبل از این که موسسه فرهنگی باشد یک بنگاه اقتصادی است؛ این را باید توجه داشته باشیم. به هر حال نهادهای فرهنگی در جامعه فقط ناشرین نیستند. ناشرین بنگاههای اقتصادی هستند که به سود و برگشت سرمایهی خودشان هم توجه میکنند و در کنار آن، تولید آثار فرهنگی هم بر عهدهی این گروه است. به همین خاطر اگر قرار باشد ناشر، کتابی را چاپ کند، و به نوعی در انبار خاک بخورد و هزینههای انبارداری را نیز بدهد و با توجه به این تیراژ پایین کتاب در کشور، شاید اتفاق خوبی رقم نخورد؛ ناشر حق دارد گاهیاوقات از انتشار کتابی به واسطهی نداشتن سود صرفهنظر کند.

تهوری در اینباره که آیا نقش تجاری ناشرها در حال حاضر پررنگتر از نقش فرهنگی آن‏ها نشده است، گفت: برای بعضی از ناشرها بله و برای برخی دیگر خیر. چون در حال حاضر صنعت نشر در ایران با بحران مواجه است. دیگر ما خیلی روال رونق را در بازار کتاب نداریم. بحث ممیزی، مجوز، گرانی کاغذ، کپیرایت و بحث قیمت‎گذاری کتاب، تمامی، موارد تعیین‎کننده روند چاپ در ایران هستند. این موارد هر کدام مولفههایی هست که باید دربارهی آن‎ها صحبت شود. من منکر این نیستم که ناشرین به فکر سودشان هستند، ولی در کنارش باید توجه بکنید که ناشرین کتابی را که با سرمایهی خودشان چاپ میکنند، به هر حال باید به طور قطره چکانی پول آن برگردد. با این وضع گرانی کتاب که پیش میرویم، کم‎کم کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی از سبد خانوار خارج میشود و دیگر کسی کتاب نمیخواند و کتاب نمیخرد. توجه کنید این موضوعات همه حکایت از مشکلاتی دارد که روز به روز بیشتر میشود. به همین خاطر باید به موضوع به دیدهی انصاف و بیطرفی کامل نگاه کرد.

احمد تهوری در خصوص گلایه و شکایت برخی مولفان از تغییر قیمت‎ها بر روی جلد کتاب‎ها پس از چاپ، گفت: این اتفاق در انتشارات حرفهای کم میافتد یا اصلا اتفاق نمیافتد. ما خیلی موافق این موضوع نیستیم. کما اینکه ما الان قیمت کتابهایی که در چاپهای قبل داشتیم را به همان قیمت به بازار عرضه کرده‎ایم. من منکر اتفاقاتی از این دست نیستم. به هر حال از بین 5000 ناشر، هر اتفاقی امکان دارد، رخ بدهد. ولی معمولا حرفهای‏‌ها این کار را نمیکنند؛ چون به هر حال  ناشر در چاپ اول کتاب، سود خود را داشته است. 

برچسب‌ها:

نظر شما