شناسهٔ خبر: 7362 - سرویس سیاست‌گذاری علم‌وفرهنگ
نسخه قابل چاپ

دبیر علمی کنگره علوم انسانی‎اسلامی در گفت‎وگو با فرهنگ امروز؛

از یک کنگره‎ی دو روزه انتظار کار 20 ساله نباید داشت

آتانی بحث جدی در این رابطه، سطح سیاست‎گذار و برنامه‎ریز این موضوع است که دچار مشکل است؛ یعنی سطح سیاست‎گذار و برنامه‎ریز برای تولید، ترویج و آموزش علوم انسانی به ویژه با نگاه دینی دچار اغتشاش و سردرگمی است. هم‎چنان که از یک کنگره‎ی دو روزه نمی‎توان انتظار کاری که یک مرکز علمی در طول 20 سال باید انجام بدهد، داشت.

 فرهنگ امروز: عطاا... رفیعی‎آتانی دبیر علمی دومین کنگره علوم انسانیاسلامی، درباره‎ی اینکه برگزاری این کنگرهها چقدر میتواند به تحول این علوم به ما کمک کند، گفت: در کنگره‌های علمی باید نتایجی که از کنگرههای علمی انتظار میرود، از آن انتظار داشت. این کنگره‎ها، دانشگاه، مرکز پژوهشی یا حوزهی علمیه نیستند. این کنگره‎ها نشستی علمی هستند که در واقع دستآوردهای علمی در حال عرضه شدن به هم هستند. بنابراین، این کنگره‎ها جایی نیست که ما انتظار داشته باشیم که مثلا کار آن‎چنانی انجام دهد. این جا قرار است دستآوردهای علمی در حوزه علوم انسانی‎اسلامی به صورت متقابل به هم منتقل و از طریق هم نقد بشود. و نیز سوالات جدید مطرح شود. فضا، فضای گفتوگو است. از یک نشست یکی دو روزه که نمی‎توان انتظار کاری که یک مرکز علمی در طول ۲۰ سال باید انجام بدهد، داشت. از این کنگره‎ها باید انتظار داشته باشیم که یک فرصت مناسبی باشد تا مراکز علمی و عالمان بیایند و دستآوردهای خود را عرضه کنند. و احیانا به طور متقابل مورد سنجش و ارزیابی قرار بگیرند. آن چه که باید از این کنگره انتظار داشت این است که آیا جریانسازی که قرار است اتفاق بیفتد، اتفاق افتاده است؛ که بنده عرض میکنم، بله در حال اتفاق افتادن است. شما میتوانید با یک جست‎وجوی ساده در اینترنت از دو سال پیش که ما این بحث را شروع کردیم، کلید واژهی علوم انسانیاسلامی را بزنید و ببینید چه تفاوتی با هم دارند. کاملا مشخص است که یک فضای عمومی در حال فراهم شدن است. بنابراین انتظارها را باید ناظر به ظرفیتها واقعی کنیم.

دبیر علمی دومین کنگره علوم انسانی‎‌اسلامی درباره پراکندگی مراکز تحقیقاتی و پژوهشی تحول علوم انسانی این‎که این مساله آیا نقطه‎ی آسیب این حوزه نیست، گفت: مراکز باید متعدد باشد. اما دو نکته وجود دارد؛ اول این‏که آیا امکانات این کنگره‌‏ها و همایش‎ها، امکاناتی هستند که دستآوردهای همهی مراکز را به صورت متقابل به اطلاع یکدیگر برساند. اما بحثی جدیتر اینجا مطرح است؛ این‎که سطح سیاستگذار و برنامهریز این بحث، دچار مشکل است؛ یعنی سطح سیاستگذار و برنامهریز برای تولید و ترویج و آموزش علوم انسانی به ویژه با نگاه دینی واقعا دچار اغتشاش و سر در گمی است. اما وجود نهادها و مراکز علمی مختلف، طبیعی است. هر چه این مراکز بیشتر باشد بهتر است و کار موازی شکل نمیگیرد. زیرا هر کسی از پایگاهی در حال فکر کردن است. و چون این مراکز در ارتباط با یکدیگر نیز هستند و عموما در جریان کارهای هم قرار می‎گیرند، کار بهتر حرکت می‎کند. و این طور نیست که مرکزی کاری انجام دهد و مرکز دیگر از آن اطلاع نداشته باشد و احیانا دقیقا آن کار را دوباره انجام بدهد. ضمن آن‎که دقیقا آن کار دوباره صورت گرفتن، منطقا ممکن نیست. چون هر کسی با سوژه و مبنای خودش در حال کار است. پس از این جهت جای نگرانی نیست.

عطاا... رفیعی‎آتانی درباره نقاط قوت دومین کنگره علوم انسانی‎اسلامی گفت: کنگره امسال دو نقطهی قوت داشت؛ یکی که همهی دانشگاهها در کار سهیم شدند یعنی دانشگاههای استانها با دانشگاههای مرکز همراه شدند؛ در حالی که سال پیش این نبود. اتفاق دومی که در این کنگره افتاد، این بود که حوزهی مباحث در سال گذشته مباحث کلی علوم انسانی‏اسلامی بود، مثل فلسفهی علوم انسانی و مبانی علوم انسانی؛ ولی امسال ما وارد رشتههای علوم انسانی شدیم و حدود ۱۰ کمیسیون تخصصی برگزار کردیم. و این دو نکته، به نظر دو گام بلندی است؛ هم به لحاظ این‎که وارد رشتهها شدیم و هم به لحاظ این‏که کار با همراهی و مشارکت عمدهی دانشگاههای بزرگ خارج از مرکز جلو رفت. تا پیش از این دانشگاههای خارج از مرکز در این کارها به جدیت دانشگاههای مرکز نبودند. ولی برای امسال، در این کنگره دانشگاههای استانها هم سهیم شدند.

وی درباره عدم حضور چهره‎هایی چون حسین سوزنچی، حمید پارسانیا و دیگرانی که در این حوزه حضوری پررنگ دارند، گفت: این افراد سال گذشته مقاله ارائه داده بودند اما امسال مقاله‎ای نداشتند. اما چهره‎های معروف‎تری چون عبدالحسین خسروپناه و سیدحسین میرمعزی حضور دارند. و اتفاقا امسال چهره‎های بیشتری حضور دارند و آن‌طور که بنده آن‌ها را میشناسم چهره‎هایی جدیتر از سال پیش هستند؛ چهره‎هایی که فقط دانشگاهی نیستند و در مراکز هم فعالیت دارند.

وی در مورد عدم حضور طیف مقابل این حرکت در کنگره، گفت: آنها در این‎باره مقالهای ارسال نکردند. ما دعوت عمومی میکنیم و فراخوان می‎زنیم و وقتی مقالهای ارسال می‎شود، وارد چرخه‎ی ارزیابی می‎کنیم. این افرادی که شما از عدم حضورشان در کنگره پرسیدید، معمولا خود تمایل به شرکت ندارند. و ما احساس میکنیم که آن‌ها این حرکت را در شان خود نمیدانند. طبیعتا اگر طیفهای مخالف هم حضور داشته باشند نتیجه پربارتر خواهد بود.

عطاا... رفیعی‎آتانی درباره برنامه‎ها و اهداف کنگره‎ی بعدی علوم انسانی‎اسلامی گفت: فکر میکنم ما باید زمینه را مساعدتر بکنیم. یعنی همان دغدغهای که در بالا به آن اشاره شد، برای ارتقا کیفی باید تدابیری بیندیشیم که افراد و افکار بیشتری به میدان بیایند و حضور فعال داشته باشند. اینکه چه اتفاقی رخ بدهد دست ما نیست. نمیتوانیم فردی را اجبار کنیم که مقاله ارائه بدهد یا حضور داشته باشد. تنها کاری که می‌توان کرد، این است که باید ما زمینه را فراهم سازیم. مثل کاری که سال قبل برای دانشگاه شد که بسیاری از دانشگاهها را بنده شخصا رفتم. فکر می‎کنم باید سراغ خیلیها برویم و از نظر کمی، آن را گسترش بدهیم. و انشاا... در برنامه‎های آینده همین کار را خواهیم کرد.

نظر شما