شناسهٔ خبر: 7371 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نامه سرگشاده به سیاست‌گذاران پژوهشی کشور

علوم‌انسانی در جامعهٔ ما چنان بی‌اثر است که گویی مرده است. بدون شک، در علوم‌تجربی، با غرب هماهنگیم و تا حدودی با آنان پیش می‌رویم اما در علوم انسانی، قرن‌هاست که از حرکت، باز ایستاده‌ایم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از خبرگزاری شبستان؛ سیدیحیی یثربی، استاد فلسفه به مناسبت فرار رسیدن روز جهانی فلسفه در نامهای سرگشاده نکاتی را خطاب به سیاست‌گذاران پژوهشی کشور بیان کرده است.

متن این نامه به شرح ذیل است:

«سلام‌ علیکم احتراما چنان‌که بار‌ها نوشته و گفته‌ام، بار دیگر به مناسبت روز جهانی فلسفه نکاتی را به عرض می‌رسانم. 
۱-بی‌تردید تحول علوم‌انسانی و حتی تحول علوم‌تجربی و تحول تمدن بشری، مدیون تحول فلسفه است. این فلسفه بود که در قرون وسطی، چراغ روشنی برافروخت! با ترجمه آثار ابن‌رشد و ابن‌سینا، متفکران مغرب‌زمین، از اسارت تخیل و احساسات آزاد شده و به عقلانیت و خردورزی روی آورده‌اند. همین تحول راه را بر تمدن جدید و پیشرفت علوم‌تجربی و انسانی باز کرد. گواه این ادعا، تاریخ‌های علم و تمدن است که به وسیلهٔ محققان برجسته نوشته شده‌اند. 
۲-علوم‌انسانی در جامعهٔ ما چنان بی‌اثر است که گویی مرده است. بدون شک، در علوم‌تجربی، با غرب هماهنگیم و تا حدودی با آنان پیش می‌رویم اما در علوم انسانی، قرن‌هاست که از حرکت، باز ایستاده‌ایم و با روزگار خود هماهنگ نیستند. 
۳- تحول در علوم انسانی جز با تحول در منطق، معرفت‌شناسی و روش تفکر فلسفی امکان ندارد. 
۴-با این‌که روزگار ما روزگار توسعه و تحول است، عملا ما در جا می‌زنیم و نمی‌توانیم حرکت کنیم. 
۵-حرکت تحول‌آفرین، نیازمند نقد و نظریه‌پردازی است. مادامی که ما به نقد میدان ندهیم، نظریه‌پردازی نخواهیم داشت. بلکه با بودجه و امکانات خود، بازی خواهیم کرد. 
۶-نقد و نظریه پردازی به دو صورت امکان دارد. یکی حاشیه‌ای و دیگری بنیادی. نقد و نظریه‌پردازی حاشیه‌ای تحول آفرین نبوده و نخواهد بود. به فیزیک ارسطو در مدت ۲۰ قرن، هزاران نقد حاشیه‌ای زدند و حاشیه نوشتند. اما در چهارچوب‌‌ همان فیزیک باقی ماندند. فیزیک وقتی تحول یافت که نقد‌ها بنیادی شدند. بنابراین با این موضوع آگاهانه برخورد کنید که نقد‌ها و نظریه‌پردازی‌ امروز ما همگی حاشیه‌ای هستند و لذا، راه به جایی نخواهند برد و تحولی ایجاد نخواهند کرد. در پایان برای توضیح بیشتر و پیشنهاد روش درست و علمی لازم، آمادگی دارم در هرجا که بفرمایند، حاضر شوم، از جلسهٔ شورای فرهنگی گرفته تا وزارت علوم یا شورای مدیریت حوزه علمیه قم».

نظر شما