شناسهٔ خبر: 7583 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

طرح جدید اروپا برای رشد تحقیقات دانشگاهی

پارلمان اروپا نسخه نهایی برنامه نوآوری و تحقیقات دانشگاهی خود را برای سال‌های 2014 تا 2020 میلادی تصویب کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ طبق این برنامه که «افق ۲۰۲۰ اروپا» نام گرفته مبلغ ۷۹ میلیارد یورو به پروژه‌های تحقیقات دانشگاهی در اروپا و سراسر جهان تخصیص می‌یابد. اتحادیه دانشگاه‌های اروپایی (EUA) نیز از تصویب برنامه «افق ۲۰۲۰» اروپا ابراز خرسندی کرد.

«لیدیا بورل دامین»، مدیر بخش تحقیقات دانشگاهی این اتحادیه گفت: افزایش ۵۴ میلیارد یورویی این بودجه به هفتمین برنامه ساختاری تحقیقاتی اتحادیه اروپا موسوم به FP۷‌ تعلق می‌گیرد. به این ترتیب با توجه به هزینه‌های سال ۲۰۱۱ میلادی،‌ بودجه تحقیقات دانشگاهی به ۷۰ میلیارد یورو افزایش یافته و این تغییر در زمانی اتفاق می‌افتد که بودجه کلی اتحادیه اروپا با کاهش جدی روبرو است.

به نقل از پایگاه اینترنتی یونیورسیتی‌ورلدنیوز، «بورل» خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها از این پس با تیزبینی و دقت، پروژه‌های تحقیقاتی را انتخاب می‌کنند که مورد پذیرش کنسرسیوم اروپا، صنایع و سازمان‌های دیگر در بیش از یک کشور عضو اتحادیه باشند.

در همین حال «انجمن دانشگاه‌های تحقیقاتی اروپایی» یا LERU از برنامه پارلمان اروپا استقبال کرده و آن را نشانه‌ مهمی برای حمایت‌ اتحادیه اروپا از تحقیقات دانشگاهی دانست.

بیش از ۱۳ میلیارد یورو از این رقم از سوی شورای تحقیقاتی اروپا (ERC) تامین می‌شود که بودجه اولیه تحقیقات را تامین می‌کند.

«هلگا نووتنی»، رئیس شورای تحقیقاتی اروپا با استقبال از افزایش ۷۵ درصدی بودجه طی سال‌های نزدیک گفت: این افزایش ERC‌ را در ادامه عملیات خود یعنی کشف و سرمایه‌گذاری روی بهترین محققان و خلاق‌ترین ذهن‌ها یاری می‌کند.

کمیسیون اروپایی اعلام کرد: هدف اصلی برنامه «افق ۲۰۲۰ اروپا»، تسهیل در اجرای برنامه‌ها برای تجارت‌های کوچکتر و پیشبرد بیشتر طرح‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها است.

نظر شما