شناسهٔ خبر: 7593 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پهلوانیان: تبلیغات تلویزیونی با تفکر دینی منافات دارند

قائم مقام مرکز پژوهش‎های اسلامی صدا و سیما گفت: تبلیغات تلویزیونی هم می توانند نگاه انسان به عنوان مخاطب را به زندگی عوض کنند و هم می توانند رفتارهای خاصی را در ابعاد مختلف زندگی به او آموزش دهند یا ترویج کنند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ احمد پهلوانیان درمورد آثار آگهی های تجاری مختلف رسانه ملی بر سبک زندگی مردم گفت: سبک زندگی عبارت است از بن مایه ها و زیربناهای فکری و تجلی و عینی شدن آن در بخشهای مختلف زندگی اعم از خوراک، پوشاک و مناسبت ها و رفتارهای اجتماعی و موارد اینچنینی.

وی افزود: این دو با همدیگر تعامل و رابطه تأثیر و تأثر دارند. یعنی همانطوری که زیر ساخت های فکری و اندیشگی انسان در رفتار او و عینیت بخشی به بخشهای مختلف زندگی او تأثیر می گذارند رفتارهای خاص نیز می توانند بالعکس در اندیشه او تأثیر بگذارند.

 قائم مقام مرکز پژوهش‎های اسلامی صدا و سیما ادامه داد: یکی از کارهایی که رسانه ها می توانند انجام دهند شکل دادن ساختارهای فکری مخاطبین خودشان و یا ترویج و تبلیغ یک نوع رفتار خاص است. در هر دو بعد یکی از قویترین و تأثیرگذارترین برنامه رسانه ها، تبلیغات هستند. تبلیغات هم می توانند نگاه انسان به عنوان مخاطب را به زندگی عوض کنند و هم می توانند رفتارهای خاصی را در ابعاد مختلف زندگی به او آموزش دهند یا ترویج کنند. رفتارهایی مثل مصرف گرایی یا استفاده از نوعی خاصی از امکانات که در اختیار او است. همینطور در بعد اندیشه این نوع نگاه را در او ایجاد بکند؛ نگاه سود انگارانه ، مصرف گرایانه و لذت بردن از زندگی که بعضی از اینها با تفکر دینی می تواند منافات داشته باشد .

این کارشناس رسانه عنوان کرد: طبیعتاً این نوع نگاه با سبک زندگی مورد نظر دین همخوانی ندارند. تبلیغ کردن کالاهای مصرفی در واقع آرامش و لذت زندگی را در این نوع مصرف ها برای مخاطب بیان کردن می تواند نگاه او را به زندگی عوض کند. انسانی که می تواند آرامش خود را در ارتباط با خداوند و لذت های معنوی جستجو کند اگر نگرشش به هستی عوض شود به این معنا که آرامش و لذت او در بهره بردن از امکانات مادی خاصی که به جهت تولید فراوان نیاز به بازار مصرف گسترده دارند و بخاطر همین هم تبلیغ می شوند این نوع نگاه جایگزین نگاه قبلی می تواند بشود.

این کارشناس ارتباطات در مورد اینکه آیا تبلیغ های زیاد باعث رشد روحیه مادی گرایانه در خانواده ها و بویژه نسل جدید می شود هم عنوان کرد: امکانش است. اما اینکه چه میزان اتفاق افتاده نیاز به بررسی های دقیق و نظر سنجی های علمی دارد. اما فی الجمله می توان تأثیر آن را و این تغییر در خانواده ها را به نوعی پذیرفت. اینکه بسیاری از این تبلیغات تبلیغ مصرف کالا نیست بلکه تبلیغ یک نوع زندگی است که در ضمن مصرف آن کالا تحقق پیدا می کند که آن تأثیر را می تواند داشته باشد.

 قائم مقام مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما در مورد اینکه آیا تبلیغات  متعدد و متنوع که اکثراً هم زندگی مرفه را نشان می دهند که از معدل زندگی مردم بالاتر است با سبک زندگی اسلامی سازگار است هم بیان داشت: خیر، سازگار نیست. در زندگی مادی آنچنانکه بزرگان ما سفارش کرده اند انسان باید به پائین تر از خود نگاه کند و در زندگی معنوی به بالاتر از خود. تبلیغات تجاری گاهی اوقات انسانها را و افراد جامعه را در یک مسابقه یا به اصطلاح عوام در یک چشم و هم چشمی قرار می دهد در نوع لباس و پوشش، مسکن، ماشین، امکانات و وسایل دیگر زندگی.

این کارشناس رسانه تصریح کرد: در حالیکه امکاناتی که دارد برای او کفایت می کند این مسئله طبیعتاً با روح و تفکر دینی نسبت به زندگی سازگار نیست و مهم تر از همه این است که جامعه را از یک جامعه تولیدگر اقتصادی به یک جامعه مصرف کننده تجاری تبدیل می کند.

نظر شما