شناسهٔ خبر: 7876 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جمع‌آوری بیش از ۶ هزار روایت شفاهی از قصه‌های ایرانی

۶ هزار روایت شفاهی از قصه‌های ایرانی در قالب طرح تدوین دانشنامه قصه‌های ایرانی به همت مرکز پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی جمع‌آوری شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ علی خانجانی، مدیر مرکز پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: از ابتدای کار،‌ برای تدوین دانشنامه قصه‌های ایرانی یک دوره زمانی ۵ ساله طراحی کردیم. که قرار شد طبق آن طبق برنامه در سال اول کار، ۸ هزار روایت شفاهی از قصه‌های ایرانی را جمع‌آوری کنیم. در حال حاضر بیش از ۶ هزار روایت شفاهی را شناسایی کردیم که آن‌ها را برای پژوهشگران ارسال کرده‌ایم.

وی افزود: به این ترتیب پژوهشگران دخیل در این پروژه، بن‌مایه‌ها، واژگان، جملات ابتدایی و پایانی روایت‌ها را بررسی می‌کنند. ما بیش از ۲ هزار قصه به ثبت رسیده داریم که برای هرکدام ۴ نوع روایت را در نظر گرفتیم، ولی تعداد روایت‌ها بیش از این است و قصه‌هایی داریم که ۷ روایت از آن‌ها ثبت شده است؛ گاهی هم ۱۰ روایت. ما طبق برنامه باید در جایی باشیم که ۷ هزار روایت را جمع‌آوری کرده‌ایم، اما با کمی احتساب خطا، در جایی هستیم که ۶ هزار روایت را جمع‌آوری کرده‌ایم.

این نویسنده ادامه داد‌: سعی داریم تا پایان اسفندماه امسال، جمع‌آوری روایت‌های شفاهی را به پایان برسانیم تا در سال ۹۳، جمع‌آوری روایت‌های مکتوب را آغاز کنیم.

خانجانی درباره طرح‌های دیگر مرکز پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی گفت:‌ هزار سال داستان‌های طنز فارسی و پژوهشی پیرامون سیر ادبیات طنز در حوزه کودک و نوجوان در ادبیات فارسی دو پروژه‌ای هستند که ماحصل آن‌ها زیر چاپ است و مراحل چاپ را طی می‌کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما