شناسهٔ خبر: 7992 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شماره سوم «میراث علمی اسلام و ایران» منتشر می‌شود

شماره سوم دوفصلنامه «میراث علمی اسلام و ایران» به عنوان دوفصلنامه‌ای در حوزه تاریخ علوم و فناوری دوره اسلامی، به زودی از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب منتشر می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ شماره سوم دوفصلنامه «میراث علمی اسلام و ایران» با یادداشتی از محمد باقری، سردبیر، با عنوان «علوم ایرانی، علوم عربی، یا علوم دوره اسلامی؟»، به زودی از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب منتشر می‌شود.

در این شماره، مقالاتی همچون «ترتیب و توالی سال‌های عادی و کبیسه» از محمدرضا صیاد، «شاخص نوروز در روستای ترازوج خلخال» از محمد باقری، «داستان دل سپردنم به تاریخ نجوم دوره اسلامی» از دیوید آ. کینگ، ترجمه پویان رضوانی و «واژگان رومی‌تبار در رساله‌های دارویی نگاشته‌شده در اسپانیای دوره اسلامی» اثر کارمن بارچلو، ترجمه زینب پیری آمده است.

«نجوم و احکام نجوم در دوره اسلامی» از جورج صلیبا، ترجمه یونس مهدوی، «مدل‌های غیربطلمیوسی شمس‌الدین خَفْری در اواخر دوره اسلام» از جورج صلیبا، ترجمه امیرمحمد گمینی و «مطالعه مقاطع مخروطی در دوره اسلامی» از یان.پ.هوخندایک، ترجمه حسن امینی دیگر مقالات این شماره «میراث علمی اسلام و ایران» است.

در بخش معرفی و نقد کتاب نیز مدخل‌های «تاریخ علم» در دانشنامه جهان اسلام و دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، گذر سیاره زهره در عصر قاجار، علم میان اروپا و آسیا، تبادل علمی بین‌‌فرهنگی و نشریه تاریخ علوم دوره عثمانی مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌اند.

در ادامه این شماره و در بخش معرفی نسخ خطی نیز دو اثر «تحریر اصول اقلیدس» و «دو زیج فارسی» و در بخش یادنامه‌ها «به یاد استاد هوشنگ اعلم» از شمامه محمدی‌فر، «جایگاه دکتر محسن هشترودی در جامعه علمی ایران» از عبدالحسین مصحفی، «آر.سی.گوپتا و جایزه تاریخ ریاضیات» از کیم پلوفکر، ترجمه یونس مهدوی و در بخش رسائل «رساله تشریح الآلات فی شأن الامتحانات» از سید منجّم حسینی گیلانی به همت مرتضی صومی و محمد باقری مورد توجه قرار گرفته است.
یادآور می‌شود، «میراث علمی اسلام و ایران» به عنوان دوفصلنامه‌ای در حوزه تاریخ علوم و فناوری دوره اسلامی، به صاحب‌امتیازی مرکز پژوهشی میراث مکتوب، مدیرمسئولی اکبر ایرانی و سردبیری محمد باقری منتشر می‌شود.

نظر شما