شناسهٔ خبر: 8014 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ادبیات دوره غزنویان بررسی می‌شود

فرهنگستان هنر با انتشار فراخوان مقاله «هنر، ادب و انديشه در دوره غزنويان»، اسفند سال جاری به بازخوانی فرهنگ و هنر ايران در دوره غزنويان می‌پردازد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر؛ معاونت پژوهشی در فراخوانی از انديشمندان و پژوهشگران دعوت كرده تا با ارسال مقاله و شرکت در سلسله نشست‌هايی تخصصی به بازخوانی تاريخ هنر ايران بپردازند. 
نخستين سلسله نشست از اين مجموعه به بازخوانی «فرهنگ و هنر ايران در دوره غزنويان» اختصاص يافته است. فلسفه، ادبيات، معماری، هنر و موسيقی از جمله حوزه‌هايی است كه در اين همايش مورد بحث و بررسی قرار می‌گيرد. 
محورهای اعلام شده برای شرکت مقالات در نشست تخصصی ادبیات دوره غزنویان عبارتند از؛ «واکاوی و تحليل نوع تعامل متون ادبی دوره غزنوی با ديگر هنرهای فاخر ايرانی»، «بررسی و تحليل متون ادبی در اين دوره بر مبنای مطالعات نوين در حوزه‌های سبک شناختی، نقد و نظری ادبی»، «تاثير عرفان، حکمت و کلام بر ادبيات دوره غزنوی»، «تاثير متون فاخر دوره غزنوی بر متون ديگر دوره‌ها»، «تاثير شعر و ادب عرب بر متون اين دوره»، «توصيف بناهای دوره غزنوی در شعر و نثر اين دوره»، «آيين‌ها و جشن‌ها در متون ادبی اين دوره»، «تحليل مبانی زيبايی شناختی شعر اين دوره»، «تعامل صورت و معنا در شعر اين دوره»، «کارکرد تصوير در شعر اين دوره»، «پيوند شعر و موسيقی در اين دوره»، «نقد و تحليل شعر آيينی در اين دوره»، «بوطيقای روايت در متون منثور اين دوره»، «تحليل عناصر نمايشی متون منثور اين دوره» و «معرفی متون و اسناد نويافته از اين دوره». 
زمان برگزاری نشست‌ها، اسفند ۹۲ اعلام شده و مهلت ارسال مقالات تا ۲۵ آذرماه ۹۲ است. 
نتايج حاصل از اين نشست‌ها به عنوان سند و منبعی علمی و پژوهشی از سوی موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر منتشر و در اختيار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

نظر شما