شناسهٔ خبر: 8081 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی سنت آزمایش از دیدگاه قرآن در شماره ۳۲ «اندیشه نوین دینی»

«تأملی در فلسفه سریان سنت آزمایش از دیدگاه قرآن» عنوان مقاله‌ای از شماره ۳۲ فصلنامه «اندیشه نوین دینی» است که در آن، نویسنده، اهداف خرد و کلان سریان سنت ابتلا در تاریخ را از منظر قرآن بررسی کرده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ مقاله «تأملی در فلسفه سریان سنت آزمایش از دیدگاه قرآن» از جواد سلیمانی یکی از مقالات سی و دومین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی «اندیشه نوین دینی» است که با استفاده از آیات قرآن به بررسی سنت آزمایش پرداخته است.

نویسنده معتقد است که سنت‌های الهی حاکم بر جامعه و تاریخ از عوامل محرک تاریخ به شمارمی‌آیند و بسیاری از عوامل روبنایی سیر تاریخ تحت حاکمیت آنان قرار دارند.

وی سنت «آزمایش» را یکی از عام‌ترین این سنت‌ها دانسته و با توجه به این که آیات فراوانی از قرآن به این سنت اختصاص یافته است در مقاله خود اهداف خرد و کلان سریان سنت ابتلا در تاریخ را از منظر قرآن بررسی کرده است.

وی با تقسیم اهداف این سنت به دو دسته اهداف کلی و اهداف جزیی، اهداف دسته دوم را مرتبط با اهداف دسته اول و به عنوان زیرمجموعه آن‌ها مورد بررسی قرار داده است.

بر اساس مفاد این مقاله، سنت آزمایش در قرآن، دو هدف کلان «تمحیص»، به معنای خالص کردن فرد و جامعه، و «نمایاندن چهره مؤمنان واقعی» را تعقیب می‌کند و سایر اهداف، جزئی و زیرمجموعه این دو هدف محسوب می شوند.

بر این اساس، تربیت بهترین انسان صالح و زمینه‌سازی ساخته شدن انسان کامل، ساختن انسان مسئول و تاریخ‌ساز، فراهم شدن بازگشت به سوی خدا، قدرشناسی و مهیاسازی زمینه هدایت انسان‌ها، زیرمجموعه هدف کلان تمحیص قرار می‌گیرند.

در کنار اهداف جزئی تمحیص، چهار هدف آشکار کردن چهره برترین انسان‌ها، نمایاندن مجاهدان در راه خدا از منافقان و کافران، سنجش میزان صبر و بردباری انسان‌ها در راه خدا و معین کردن چهره‌هایی که از عذاب اخروی می‌هراسند، اهداف مرتبط با هدف کلی‌ای هستند که تحت عنوان نمایاندن چهره مومنان واقعی مطرح می‌شوند.

یادآور می‌شود فصلنامه «اندیشه نوین دینی» که فصلنامه‌ای علمی ـ پژوهشی در کلام و دین‌پژوهی است، به صاحب امتیازی معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی، مدیرمسئولی ابراهیم کلانتری و سردبیری احمد بهشتی منشر می‌شود.

نظر شما