شناسهٔ خبر: 8131 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نگاه همگانی به تولید علم فلسفه بعثت انبیاء را زیر سوال می برد

یک پژوهشگر دینی گفت: اگر کسی علم را متاع هرجایی بداند و شان تولید علم را همگانی قلمداد کند، ‌اساسا فلسفه بعثت انبیا را زیر سوال برده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از خبرگزاری شبستان؛ مجله علوم انسانی «زاویه» به تهیه‌کنندگی مهدی خداوردیان،‌ کاری از گروه معارف و اندیشه دینی شبکه چهار سیما، ‌چهارشنبه شب، ‌۱۳ آذرماه با موضوع «بررسی شرقی یا غربی بودن علوم انسانی و همچنین اسلامی و غیراسلامی بودن این شاخه از علوم» با حضور مهدی نصیری و سعید عدالت‌نژاد روی آنتن این شبکه رفت.

 بر پایه این گزارش،‌ مهدی نصیری، پژوهشگر دینی‌ طی سخنانی با بیان اینکه در این بحث باید مقام عمل و نظر را از هم جدا کنیم، ‌اظهار کرد: البته به شخصه در عرصه نظر معتقد به تقسیم اسلامی و غیر اسلامی در علوم انسانی هستم.

وی ادامه داد: یکی از جدی‌ترین موانع در علوم انسانی فعلی در کشور اختلاف نظرهای عدیده‌ای است که میان قائلان به علوم انسانی اسلامی وجود دارد و همین امر مشکلاتی را ایجاد کرده است.
این پژوهشگر حوزه دین گفت: به نظرم آن بخش از علوم انسانی که مربوط به سعادت دنیوری و اخروی انسان می‌شود در واقع متکفل تعلیم و تربیت و اخلاق است که علومی چون کلام، اخلاق در گستره این مجموعه قرار می گرند و اساسا برای این دسته نمی توان خاستگاهی جز قرآن و وحی یافت.
وی تاکید کرد:حال اگر کسی علم را متاع هرجایی بداند و شان تولید علم را همگانی قلمداد کند، ‌اساسا فلسفه بعثت انبیا را زیر سوال برده است چراکه جنس تعالیم انبیا از سنخی است که اگر انبیا برای تعلیم این آموزه ها به انسان نبودند،‌ بشر به تنهایی نمی‌توانست به آنها دست یابد.
نصیری در ادامه به طرح سوالی از سعید عدالت‌نژاد، دیگر کارشناس حاضر در برنامه پرداخت و تصریح کرد: فرض کنید به ۱۰۰۰ سال قبل برگردیم، یک حاکم اسلامی اگر می خواست اوضاع اجتماعی جامعه‌اش را سامان دهد آیا نیازمند آن بود که به سراغ مکاتب یونانی و غربی‌ها برود؟ آیا اسلام چنین توانایی برای حل مسائل نداشت؟ قطعا داشت.
وی بیان کرد: منبع علوم از نظر ما قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) هستند و این دو قابل تفکیک از یکدیگر نیستند، در این راستا نگاه من به مدرنیته آن است که اشکالات و دغدغه های فعلی محصول دوران مدرن است،‌چه طور است که در گذشته چنین مشکلاتی در جامعه اسلامی وجود نداشت.
این پژوهشگر عنوان کرد: معتقدم اگر معصوم(ع) در عالم مبسوط الید بود و عالم را اداره می‌کرد اصلا به تمدن مدرن نمی‌رسیدیم،‌بنابراین مدرنیته اتفاق و مسیر انحرافی است که پیچیدگی‌های آن مقابل ما قرار گرفته است، در واقع مدرنیته بستر تمدنی ایجاد کرد که اشکالات عدیده‌ای دارد.
وی خاطرنشان کرد: در مواردی قطعا مدرنیته دست دین را بسته است که این امر به معنای نقصان دین نیست،‌ ضمن آنکه عدم حضور امام معصوم در جامعه نیز عامل دیگری است که مانع شده تا مباحث و مناقشات مرتفع می شوند،‌ من معتقد به این نیستم که برویم بنیان دانشگاه یا علوم انسانی را برای تحول بر هم بزنیم بلکه مساله این روزگار،‌ اندیشه درست داشتن است.

نظر شما