شناسهٔ خبر: 8168 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

امیراحمدیان: آموزش‎های لازم در خصوص مدیریت زندگی را از سنین کودکی آغاز کنیم

یک استاد دانشگاه تهران گفت: ضرورت نگاه دوباره به ساختار اجتماعی و روش‎های پرورشی و تربیتی از خانواده ضروری است. باید مدیر خانواده دارای مهارت‎های مدیریتی لازم باشد که بتواند آن را به فرزندانش منتقل کند. بنابراین از سنین کودکی باید به فکر باشیم تا وقتی بزرگتر می شوند مهارت‎های مدیریت زندگی را کسب کرده باشند و آنها به نسل بعد انتقال دهند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ بهرام امیر احمدیان درمورد اینکه اصولاً افراد چقدر در جامعه برای مدیریت زندگی آموزش می بینند، گفت: آموزش مدیریت زندگی به آموزش در خانواده ها که کوچکترین واحد و نهاد اجتماعی است بر می گردد. خانواده است که فرد را برای مدیریت زندگی آماده می کند . اینکه سرپرست خانواده اگر بتواند مدیریت خوبی برای فرزندانش داشته باشد یعنی دارای تفکر و اندیشه منظمی باشد می تواند برای مدیریت اخلاقی جامعه هم مؤثر باشد. بنیاد مدیریت زندگی در جامعه به خاستگاه های آن یعنی خانواده و محیط مدرسه بر می گردد یعنی جایی که فرد شخصیتش در آنجا شکل گرفته است. این دو، دو نهاد کوچک اجتماع هستند که می توانند در تکوین شخصیت فرد خیلی موثر باشند. آموزش مدیریت زندگی باید از این دو نهاد کوچک شروع شود و اگر بخواهیم از بزرگترها شروع کنیم دچار مشکل خواهیم شد. زیرا خمیره و شخصیت فرد از همان دوره کودکی شکل می گیرد.

این محقق و پژوهشگر مسائل فرهنگی در مورد اینکه در بحث مدیریت زندگی دچار چه ضعف هایی هستیم هم یادآور شد: خانواده هم تحت تأثر محیط بیرون یعنی کوچه و بازار و اجتماع است هم تحت تأثیر محیطی که فرد در آن تحصیل می کند. بنابراین این دو فضا تأثیر عمده ای بر افراد می گذارند. باید این دو فضا درست بشوند. البته خانواده ها باید وقت بیشتری روی تعلیم و تربیت فرزندانشان بگذارند. خانواده ای که پدر برای تأمین معاش و رفاه بیشتر خانواده چند شغل دارد یا مادر به خاطر تحصیلاتش اینکه می خواهد از آن سرمایه گذاری ای که کرده است سود ببرد سر کار می رود دیکر مدیریت زندگی و تعلیم و تربیت فرزندان کاهش می یابد. ضعف مدیریت زندگی در بیشتر جوامع در خانواده ها وجود دارد که رسانه ها و محیط های آموزشی برای جبران این نقیصه وارد عرصه می شوند.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: پرخاشگری های اجتماعی، وجود پرونده های زیاد در محاکم قضایی و همچنین عصبانیت ها در رانندگی و طرز برخورد افراد با هم همه اینها تأثیرات منفی بر افراد می گذارند. این عموما خود ناشی از مدیریت منفی وضعف مدیریت ها در زندگی انسانها ست.

این نویسنده و محقق در مورد اینکه اهمیت مدیریت زندگی در کاستن از ناهنجاری های اجتماعی چیست هم عنوان کرد: ناهنجاری های اجتماعی همانطور که گفتم ناشی از نقصان و ضعف در مدیریت زندگی است که باید آنها برطرف شوند. یعنی اگر این کاستی ها وجود نداشت ناهنجاری ها به وجود نمی آمد. برای ازبین بردن ناهنجاری ها باز باید از خانواده ها شروع کرد. جامعه توسعه یافته جامعه ای است که افراد توسعه یافته داشته باشد افراد توسعه یافته در مدارس توسعه یافته و توسط معلمان توسعه یافته پرورش می یابند. برای اینکه در بسیاری از جوامع این شرایط برقرار نیست شاهد افزوده شدن اندکی از جوامع کمتر توسعه یافته به جوامع توسعه یافته در این قرن هستیم.

این محقق و پژوهشگر مسائل فرهنگی بیان داشت: به همین سبب ضرورت نگاه دوباره به ساختار اجتماعی و روشهای پرورشی و تربیتی از خانواده ضروری است. باید مدیر خانواده دارای مهارت های مدیریتی لازم باشد که بتواند آن را به فرزندانش منتقل کند. افراد بزرگسال شخصیتشان شکل گرفته است و دیگر بر اثر آموزش ندیدن یا اموزشهای غلط نمی توان شخصیت آنها را عوض کرد بنابراین از سنین کودکی باید به فکر باشیم تا وقتی بزرگتر می شوند مهارت های مدیریت زندگی را کسب کرده باشند و آنها اتوماتیک وار این مسئله را به نسل بعد انتقال دهند.

امیراحمدیان درپایان گفت: نقش رسانه ها و نقش محیط های آموزشی در شکل گیری چنین جوامعی انکار نکردنی است.

نظر شما