شناسهٔ خبر: 8226 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ارزش‌های اجتماعی به روایت قرآن

تخلق به اخلاق الهی آن است که ما نیز در روابط اجتماعی بر هم نوعان سخت نگیریم. به کسانی که شایستگی دارند و از آسان گیری ما سوء استفاده نمی‌کنند، آسان گیریم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از خبرگزاری شبستان؛ ناصر بابامحمدی، مدیر انتشارات اسوه با اعلام خبر انتشار کتاب "ارزش های اجتماعی در قرآن" گفت: هدف از تالیف این مجموعه فراهم کردن زمینه ها و شرایط اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی جامعه که در سایه عمل به دستورات پروردگار در کلام نورانی وحیبرای بشریت نازل شده است، به گونه ای که انسان ها بتوانند با تمسک به آن کلام نورانی به رشد فضایل اخلاقی و تعالی معنوی برسند و جان خود را تغییر دهند؛ این موضوع موجب یک انقلاب و دگرگونی عمیق و اصیل پایدار و پویایی اجتماعی می شود.

وی ادامه داد: این نوشتار تلاش می کند خلاء ها و کاستی ها و سنت های امروز جامعه را با تمسک به قرآن به دست آورده و چگونگی رسیدن به نقطه مطلوب را تشریح کند. آرمان گرایی یک فرد و جامعه اسلامی ما را ترغیب می کند که هرگز به وضع موجود بسنده نکرده و گرفتار فلسفه های اجتماعی رئالیستی محض نشویم که زندگی و جامعه را به آنچه هست، محدود می کند.

وی تصریح کرد: این اثر در پنج بخش با عناوین "ارزش های اجتماعی، اخلاقی"، "ارزش های اجتماعی، عبادی"، "ارزش های اجتماعی، اقتصادی"، "ارزش های اجتماعی، انسانی و عاطفی" و "ارزش های اجتماعی، سیاسی" تدوین شده و مباحثی همچون بنیاد خانواده و فرزندان، فلسفه ازدواج، سازندگی اجتماع، رفق و مدارا، اصول و عوامل مردم داری، مسوولیت نظام اسلامی، سیستم اقتصادی در اسلام، رابطه عفت و کیاست، کم ظرفیتی و اطلاعات زیاد، شکست و ناکامی، مجادله عامل عداوت، تقویت حکومت اسلامی، اهمیت عدالت اجتماعی، پایداری و قدرت دولت، مصالح عمومی، اهمیت و ضرورت وحدت، مشورت برای رشد فکری مردم، اهمیت شوری، امنیت حیثیتی، امنیت مکاتبات، مکالمات و مخابرات، امنیت اخلاقی، طولانی شدن عمر، نادیده انگاشتن لغزش ها، آسان گیری، معنا و ماهیت قرض الحسنه، پاداش آن جهانی، مبانی فلسفی نظام اقتصادی و امت واحده را با تکیه و استناد به آیات و روایات واکاوی می کند.

به گفته وی در بخشی از این کتاب عنوان شده است:" روح آدمی بسیار لطیف است و در برابر حوادث حساس، گاهی اقبال دارد و نشاط و زمانی ادبار دارد و گریز. وظایف سنگین و دشوار، روح را آزرده می سازد و شادابی و نشاط را از او می گیرد، از این روی آسان گیری در امور دینی و دنیایی امری پسندیده است. دین اسلام بر این پایه استوار شده و شریعت سهل و آسان (سمحه سهله) نام گرفته است. تخلق به اخلاق الهی آن است که ما نیز در روابط اجتماعی بر هم نوعان سخت نگیریم. به کسانی که شایستگی دارند و از آسان گیری ما سوء استفاده نمی کنند، آسان گیریم. در داد و ستدها و قرض و طلب ها به طرف مقابل فرصت دهیم و او را در تنگنا قرار ندهیم."
بابا محمدی یادآور شد: "ارزش های اجتماعی در قرآن " نوشته حجت الاسلام روح الله بیگی در ۵۸۵ صفحه با شمارگان پنج هزار نسخه و بهای ۱۱ هزار تومان از سوی انتشارات اسوه به چاپ رسید.

نظر شما