شناسهٔ خبر: 8245 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همایش «نظریه مردم‌سالاری دینی»؛ پاسخی به نیاز بین‌المللی در سطح منطقه

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با اشاره به ضرورت تبیین فقه حکومتی و نظام‌سازی، گفت: باید به خواسته‌ای عمومی که در سطح منطقه و جهان برای مردم‌سالاری دینی ایجاد شده، پاسخ داد و همایش ملی نظریه مردم‌سالاری دینی پاسخ به این نیاز است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ حجت‌الاسلام و المسلمین داوود رنجبران، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در نشست خبری سومین همایش ملی نظریه مردم‌سالاری دینی که امروز یکشنبه ۱۷ آذرماه برگزار شد، با اشاره به ضرورت پرداختن به بحث مردم‌سالاری دینی و تبیین مبانی نظری آن، برگزاری سومین همایش ملی نظریه مردم‌سالاری دینی را در راستای تأمین همین ضرورت عنوان کرد.

ارکان انقلاب در یک نظام مردم‌سالار دینی

معاون مطالعات راهبردی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها با اشاره به ارکان انقلاب در یک نظام مردم‌سالار دینی، عنوان کرد: یک انقلاب در چنین نظامی چهار رکن را باید با خود به همراه داشته باشد که اولین رکن، نارضایتی عمیق، عمومی، گسترده و پایدار است. این اتفاقی است که در کشور ما افتاد و مردم از رژیم شاه واقعاً ناراضی بودند و این نارضایتی هم مختص به قشر خاصی نبود، بلکه تمام اقشار ملت یک صدا به نظام شاهنشاهی «نه» گفتند و آن را کنار گذاشتند.

رنجبران با اشاره به دومین رکن انقلاب‌ها، گفت: در کنار نفی حاکمیت مستقر، باید یک روحیه انقلابی و استکبارستیزی هم در کار باشد. این جاست که طیفی از افرادی که در مدار اعلام نارضایتی قرار گرفته بودند، با توجه به این‌که دارای این فاکتور نیستند، در طی انقلاب ریزش می‌کنند و کسانی که به سازشکاری، اصلاح‌طلبی و مذاکره برای برخی مقاصد گرایش دارند، در این ردیف قرار می‌گیرند.

وی افزود: سند افتخار این روحیه انقلابی و استکبارستیزی در انقلاب اسلامی ایران و ایستادگی بر نفی استکبار، هشت سال دفاع مقدس و تقدیم شهدای بسیار گرانقدری است که از اول انقلاب اسلامی تا به حال حاضر و در مسئله هسته‌ای داشته‌ایم.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با اشاره به رکن سوم انقلاب اسلامی از الگوگیری کشورهای منطقه از انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی پدید آمده یاد کرد و بیان کرد: در یک نظام مردم‌سالار دینی علاوه بر نارضایتی عمومی و داشتن روحیه انقلابی، ما نیازمند فکر جایگزین و نظام جایگزین برای نظام قبلی هستیم و ما افتخار می‌کنیم که انقلاب ما پس از این که به رژیم طاغوت «نه» گفتیم، نظام مردم‌سالاری دینی را به مردم پیشنهاد داد.

رنجبران با اشاره به شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» گفت: این شعار و دیگر شعارها در دوره انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی به عنوان یک آرمان حکومتی جزء مطالبات مردم در همان جریان انقلاب بود و امروز که ما همایشی را با عنوان همایش مردم‌سالاری دینی برگزار می‌کنیم، در واقع از حرکت انقلابی مردم دنباله‌روی می‌کنیم و قصد داریم همان مبانی تئوریک را برای سومین بار بازخوانی و بومی‌سازی کنیم.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی عنوان کرد: در حال حاضر نظام جمهوری اسلامی ایران نیاز دارد به این‌که ابعاد مختلف فقه حکومتی را تبیین کند و نظام‌سازی را پیشنهاد بدهد و به خواسته‌ای عمومی که در سطح منطقه و جهان برای مردم‌سالاری دینی ایجاد شده، پاسخ دهد.

وی با تأکید بر این که این همایش پاسخی به نیازی بین‌المللی در سطح منطقه است، افزود: ما از برخی از کشورها درخواست‌هایی برای دریافت دستاوردهای این پژوهش برای ساختارسازی در کشورهایشان داشتیم که این نشان از خلأ تئوریک در سطح منطقه برای نظام‌سازی دارد و خوشبختانه بعضی از دستاوردهای این همایش در دوره‌های اول و دوم در حال ترجمه شدن است تا در اختیار آنان قرار بگیرد.

مردم‌سالاری دینی؛ از ابعاد قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران

رنجبران افزود: شاید بتوان گفت بهترین دستاورد نظام مقدس جمهوری اسلامی این بود که نظام مردم‌سالاری دینی را در کنار نظام‌های رقیب به مردم دنیا معرفی کرد. در واقع مردم‌سالاری دینی یکی از ابعاد قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به چهارمین رکن انقلاب نیز بیان کرد: باید حرکت عمومی دارای یک رهبری عاقل، فکور و دوراندیش باشد. شما هر جایی که دیدید که خیزش‌ها و انقلاب‌ها حتی با یک نگاه جامع به نتیجه نرسید و یا به نتیجه رسیدن آن به تأخیر افتاد، می‌شود نشان داد که آن‌ها از رهبری جامع و کاملی برخوردار نیستند و خوشبختانه حرکت انقلابی ما این چهار رکن کامل را داشت.

رنجبران وجود هر چهار رکن مذکور و روند رو به رشد و نظام‌سازانه موجود در جمهوری اسلامی ایران را حاکی از وجود یک انسجام تئوریک دانست و بیان کرد: اما این مطالب تئوریک باید به دست اندیشمندان به صورت قلمی و مکتوب در آید و در اختیار افراد مختلف قرار گیرد.

برگزاری همایش «نظریه مردم‌سالاری دینی»؛ ۲۶ آذرماه/ تأیید ۱۱۳ مقاله علمی
یادآور می‌شود، سومین همایش ملی «نظریه مردم‌سالاری دینی» در روز سه‌شنبه ۲۶ آذرماه جاری، برگزار می‌شود و طبق اعلام دبیرخانه این همایش، از مجموع ۲۲۰ مقاله ارسالی به این همایش، ۴۱ مقاله موفق به دریافت رتبه علمی ـ پژوهشی شدند و ۷۲ مقاله نیز رتبه علمی ـ ترویجی کسب کردند.

نظر شما