شناسهٔ خبر: 8285 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اقدامات پژوهشکده «اخلاق حرفه‌ای»؛ الگوی موفق اخذ معارف در علوم انسانی

عموعابدینی با اشاره به فعالیت‌های این دانشگاه در زمینه علوم انسانی، فعالیت‌های انجام گرفته در زمینه اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه تهران را الگویی موفق از اخذ معارف در علوم انسانی و خدمات‌رسانی به جامعه معرفی کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ نشست خبری مدیران پژوهش دانشگاه تهران، امروز دوشنبه ۱۸ آذرماه، به مناسبت هفته پژوهش، با حضور قاسم عموعابدینی، معاون پژوهشی دانشگاه تهران، محمدمهدی دهقان، مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت پژوهشی دانشگاه، محسن صادق عمل‌نیک، رئیس پژوهشگاه دانشگاه تهران، ایرج الله‌دادی، مدیرکل خدمات پژوهشی و انتشارات دانشگاه تهران و امیرعلی سیف‌الدین، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در تالار امیرکبیر ساختمان معاونت فرهنگی این دانشگاه برگزار شد.

در این نشست، عموعابدینی، معاون پژوهشی دانشگاه تهران، برنامه این دانشگاه را در زمینه پژوهش در راستای حفظ و ارتقای تولید علم جمهوری اسلامی و همچنین افزایش سهم دانشگاه تهران در این تولید علم عنوان کرد و افزود: دانشگاه تهران بیش از درصد از کل تولید علم را در کشور عهده‌دار بوده است و نقش‌آفرینی بسیار خوبی را در این زمینه داشته است و حوزه‌های فناوری را نیز به همین صورت پیش برده است و در انجام طرح‌های کلان و پژوهش‌های کاربردی حرکت‌های بسیار خوبی را صورت داده است تا ارتباط بین دانشگاه و صنعت مستحکم‌تر و بیشتر شکل بگیرد.

وی با اشاره به مشارکت دانشگاه تهران در بالغ بر ۲۷ طرح کلان ملی، گفت: دانشگاه تهران مجری محوری چهار طرح است و بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ عضو هیئت علمی دانشگاه در این طرح‌ها مشارکت داشته‌اند و ما برنامه داریم که در یک نظام عرضه و تقاضا این تعداد را به ۶۰۰ عضو هیئت علمی برسانیم.

عموعابدینی افزود: این نقش‌آفرینی دانشگاه تهران مطابق برنامه‌ای است که از چند سال پیش شروع شده و زیرساخت‌هایی در دانشگاه برای آن‌ها فراهم شده است و در راستای سخن مقام معظم رهبری است که در جلسه‌ای که سه سال پیش با اعضای هیئت علمی دانشگاه داشتند، مطرح کردند که دانشگاه تهران فقط دانشگاه تهران نیست، بلکه دانشگاه ایران است و دانشگاه ایران باید حرکت‌های ملی داشته باشد.

وی با بیان این که تلاش شده است که این اتفاق در دانشگاه تهران بیفتد، اظهار کرد: ما نیاز داشتیم که نظامی در حوزه پژوهش ـ فناوری با توجه به ساختارهایی که از سال‌ها قبل در دانشگاه هست شکل بگیرد و قانونمند شود و لذا ما نظام پژوهش و مدیریت یکپارچه پژوهش ـ فناوری را در دانشگاه تهران استقرار دادیم و بخش‌های مختلفی برای آن در نظر گرفته شد و برای مثال در رأس این نظام ما دبیرخانه عرضه و تقاضا را داریم که در این دبیرخانه توانمندی‌های اساتید دانشگاه تهران و توانمندی‌های زیرساختی دانشگاه در یک طرف و نیازهای کشور در طرف دیگر مورد شناسایی قرار می‌گیرد و در این نظام معرفی می‌شود و نهایتاً در اجرای این نظام، نه تنها سطح پژوهش‌های کاربردی و حرکت به سمت رفع مشکلات کشور، در شرایط اقتصادی موجود، کاهش پیدا نکرده است، بلکه افزایش هم داشته و درآمدهای بسیار خوبی را هم برای دانشگاه فراهم کرده است.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران همچنین با اشاره به فعالیت‌های پژوهشگاه دانشگاه و پارک علم و فناوری و فعالیت‌های بخش انتشارات، گفت: این بخش‌ها نیز اهدافی از قبیل گسترش پژوهش‌ها، به ثمر نشاندن دستاوردهای پژوهشی اساتید دانشگاه، تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان، خلق ثروت، ارتقای کیفیت نشر در دانشگاه و قانونمند کردن خدمات‌رسانی به اساتید را دنبال می‌کنند.

عموعابدینی با اشاره به کلان‌برنامه طرح جامع تحقیقات اساتید، گفت: در این برنامه هر استادی برای سه تا پنج سال مشخص می‌کند که در چه حوزه‌ای فعالیت‌های پژوهش ـ فناوری خود و تربیت دانشجو را عهده‌دار خواهد بود.

وی با اشاره به این که مقام معظم رهبری خلأ نقشه جامع علمی را مقام معظم رهبری در نظام نوآوری دانستند، عنوان کرد: ما متناسب با سطح علمی کشور سعی کرده‌ایم در دانشگاه تهران برنامه‌هایی را داشته باشیم و در طی یک سال گذشته برای دست‌یابی به نقشه راه پژوهش ـ فناوری دانشگاه برنامه‌ریزی داشتیم و مصوب شد که شورای نظام نوآوری را در دانشگاه تهران داشته باشیم و ۳۰ درصد از گرنت را به منظور هدایت و شکل‌گیری ایده‌های نوآورانه اساتید در نظر گرفته‌ایم.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به این مطلب که از تعداد ۲۷ طرح کلان ملی که دانشگاه تهران در آن‌ها مشارکت دارد ، تعداد ۱۰ طرح در حوزه علوم انسانی است، عنوان کرد: با این فعالیت‌ها اساتید ما در علوم انسانی فعال شده‌اند و ما به طور اختصاصی هم کمیته‌های راهبردی را برای علوم انسانی با حضور اعضای هیئت علمی برجسته منتخب شده تشکیل داده‌ایم.

عموعابدینی با اشاره به مشارکت فعال اساتید دانشگاه تهران در حوزه علوم انسانی، عنوان کرد: با وجود این که چالش علوم انسانی و فعالیت در حوزه علوم انسانی مرتبط فقط با دانشگاه تهران و حوزه دانشگاهی نیست و در کشور مدل‌ها و برنامه‌هایی در حال جریان است که بتوانند خدمات خود را به جامعه ارائه بدهند، دانشگاه تهران برخی از الگوهای موفق را به ثمر رسانده است.

وی به عنوان مثال به فعالیت‌های انجام گرفته در زمینه اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: مجموعه پژوهشکده‌ای که در پژوهشگاه دانشگاه تهران تشکیل شده است، توانسته خدمات بسیار ارزنده‌ای را در زمینه اخلاق حرفه‌ای ارائه دهد و پروژه‌های بسیار خوبی را برای خارج از دانشگاه اجرا کند. این پژوهشکده حاصل الگویی است که از دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران شکل گرفت و نشان داد که می‌توان از حوزه معارف مباحثی را اخذ کرد که بتواند در علوم انسانی مورد استفاده و در خدمت جامعه قرار بگیرد.

نظر شما